| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» منتشرشد

پنجاه و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی ذهن منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ فصلنامه ذهن با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سر دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا به شماره پنجاه و ششم خود رسید.

در این شماره از ذهن مقالات زیر آمده است.

امکان حرکت در مجردات از منظر ملاصدرا

مسئله علم به معدوم و حل آن در فلسفه ملاصدرا

روش شناسی فلسفه تحلیلی –  کاربردی طه عبدالرحمن با تاکید بر مسئله هویت

برونی گرایی در محتوا و نسبت آن با نظریه این همانی ذهن و بدن

سازو کار شهید صدر در مسئله حجیت استقرار در مقایسه با تایید گرایان

بررسی و نقد استنتاج متافیزیکی مقولات در فلسفه کانت

بررسی تطبیقی گشتل در اندیشه هایدگر و پارادایم در اندیشه کهن              

ذهن تنها نشریه تخصصی معرفت‌شناسی ایران است که با هدف بازپژوهی و بازپیرایی، تعمیق و توسعه مبانی و مباحث معرفت‌شناسی اسلامی، مطالعه تطبیقی و ارزیابی نحله‌ها و نظریه‌های معرفت‌شناسی کلاسیک، معاصر و جدید، گسترش زمینه تعاطی آرا و تضارب افکار در قلمرو معرفت‌شناسی همراه با برقراری ارتباط زنده و سازنده میان صاحب‌نظران در داخل و خارج، و سعی در تبیین نقاط، مبانی و لوازم تلاقی آرا و نظریه‌های معرفت شناختی با اندیشه دینی ـ فلسفی اسلامی و پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح، منتشر می‌شود. ذهن بر حسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌های مماس و مجاور با معرفت‌شناسی مانند علوم شناختی، علم و الاهیات، هرمنوتیک و… نیز توجه می‌کند.

در این نشریه مصادیق نقد و نوآوری و احیاناً نظریه‌پردازی‌های جدیدی در بحث هایی از قبیل – طرح و بررسی مسائل مربوط به معرفت­شناسی اسلامی- توجه ویژه به مساله زبان­شناسی، معناشناسی و علوم­شناختی با رویکرد اسلامی یا دست کم با نگاه انتقادی به مباحث غربی – توجه به مساله علوم انسانی اسلامی – مباحث معرفت­شناسی اسلامی(بررسی و حل آنها) رخ داده است.

 حتی تا کنون ذهن در عناوینی همچون معرفت­شناسی اسلامی، معرفت­شناسی غربی، فلسفه ذهن، فلسفه علم(شش شماره)، معرفت­شهودی، علم و دین(چهار شماره)، فلسفه تحلیلی، معناشناسی، علم دینی، مبناگرائی، معرفت پیشینی، عقلانیت، علم حضوری، رئالیسم، نظریه­های صدق، شک­گرائی، نسبی­گرائی معرفتی، نظریه­های توجیه مقالاتی فاخر داشته است.

علاقمندان می توانند جهت تکمیل اطلاعات و تهیه این فصلنامه به سایت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی http://poiict.org/category/zehn مراجعه کنند.

 

منبع : مهر 

 

انتهای پیام /

کد خبر : 9799
تاريخ ثبت خبر : 15 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 12:29
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)