| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با گفتگویی از رضا داوری‌اردکانی؛


شماره جدید خردنامه همشهری منتشر شد

شماره اردیبهشت ماه خردنامه همشهری با تصویری از رضا داوری اردکانی و با تیتر اصلی «در کجای تاریخ ایستاده‌ایم» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، شماره اردیبهشت ماه خردنامه همشهری با تصویری از رضا داوری اردکانی و با تیتر اصلی «در کجای تاریخ ایستاده‌ایم» منتشر شد.

خردنامه در بخش های مختلفی از جمله گزارش خبری، باشگاه نویسندگان، مصاحبه ماه و معرفی کتاب و با پرونده هایی با عناوین «گذار از کنش عاطفی به کنش عقلانی»، «تقابل رویکرد توسعه گرا با رویکرد پیشرفت درون زا»، «حکمرانی به سبک ایرانی» و «فقر و تکاثر در ایران امروز» به چاپ رسیده است.

گفتگو با فیلسوف فرهنگ

در بخش گفتگوی ماه این شماره رضا داوری اردکانی پاسخگوی سوالات مکتوب خردنامه با محوریت «آینده»، «توسعه» و دغدغه‌های فکری ۵۰ ساله خود بوده است.

در ادامه پرونده گفتگوی ماه، «نزاع دکتر داوری و سروش» در گفتگو با حجت الاسلام خسروپناه، «داوری متفکر فلسفه و فرهنگ» از غلامرضا اعوانی، «پرسشگر دردمند روزگار ما» به قلم محمد رجبی دوانی و فیلسوف زمانه متفکر آینده از شهین اعوانی از جمله آثار و گفتاری هستند که به بررسی زیست فکری استاد داوری اردکانی پرداخته اند.
در یادداشت «اوراق اندیشه» نیز برخی از مهم‌ترین آثار داوری اردکانی مورد بررسی قرار گرفته است.

خردنامه در پرونده «حکمرانی به سبک ایرانی»، مفهوم جمهوری اسلامی را از دیدگاه تئوری پردازان انقلاب اسلامی از جمله امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی و شهیدان صدر، بهشتی، مطهری بازخوانی کرده است.

در بخش باشگاه نویسندگان، آیت الله علیدوست در یادداشتی اسلامی سازی علوم انسانی از منظر فلسفه فقه را مورد مداقه قرار داده و حامد سرلکی نسبت میان فلسفه و دین با موسیقی را از نظرگاه نقد گذرانده است. «نظریه پرداز انقلاب از بستر حکمت معنوی تاریخ» به قلم عبدالله بیننده نیز افکار و اندیشه‌های شهریار زرشناس را مورد بررسی قرار داده است. «یک هایک پارادوکسیکال»، «کاسبی آزاد به نام آزادی» و «بایسته های دیالکتیک جنبش دانشجویی با احزاب» از دیگر عناوین این بخش است.

«تقابل رویکرد توسعه گرا با رویکرد پیشرفت درون زا» عنوان پرونده دیگری است که درصدد پاسخگویی به این پرسش بوده است که چرا سیاست خارجی دولت اعتدال نمی‌تواند توسعه را برای ایران به ارمغان آورد. در این پرونده عناوینی چون «مواجهه محتاطانه با سازمان تجارت جهانی»، «ندامت اروپایی»، «ترامپ و سیاست حمایت گرایی» به چشم می‌خورد.

 خردنامه از بحث انتخابات ریاست جمهوری نیز غافل نبوده و در پرونده «گذار از کنش عاطفی به کنش عقلانی» پدیده انتخابات را از منظر جامعه شناسانه مورد بررسی قرار داده است. سعید میرترابی در گفتگو با خردنامه تحلیلهای طبقاتی از انتخاات را فاقد اصالت دانسته و سید بشیر حسنی در مصاحبه ای به تشریح ساختار احساسی انتخابات ایران پرداخته است. نقش رسانه ها در انتخابات و فرصت های نظام ولایی برای رشد سیاسی مردم از طریق انتخابات از دیگر عناوین این پرونده است.

صد و هفتاد و پنجمین شماره خردنامه در ۱۶۴ صفحه به سردبیری جعفر حسن‌خانی منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 47011
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:42
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)