| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:


شماره جدید فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق منتشر شد

شماره نهم و دهم فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶ به سردبیری حجت‌الاسلام سید محمدعلی احمدی ابهری به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، شماره نهم و دهم این فصلنامه در شش بخش با عنوان‌های «نقد مکتوب»، «نقد ویرایش»، «نقد شفاهی»، «گوناگون»، «عربی» و «انگلیسی» از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  سیدمحمدعلی ابهری در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق نوشته است: « دو  سال از انتشار فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق گذشت. در این دو سال هشت شماره از این فصلنامه منتشر شد. در این شماره ها بیش از صد کتاب مورد نقد  قرار گرفت. تعدادی نیز از جهت شیوه نگارش و ویرایش نقد شدند. یاد کرد استادان بزرگ حقوق و فقهای گذشته به صورت تجلیل از خدمات علمی آنان و بررسی آثار یا تدوین سال شمار زندگی علمی ایشان نیز از مواردی است که به مناسبت، در تمامی شماره های منتشر شده، به صورت فشرده یا مفصل، یک یا چند مقاله داشته ایم. از آنجا که فصلنامه به برخی از مراکز علمی- پژوهشی و دانشگاه های خارج کشور نیز می رسد، ترجمه چکیده های غالب مقالات را به زبان های عربی و انگلیسی در انتهای هر شماره آورده ایم.

هدف اولیه از نقد آثار منتشر شده ارتقاء سطح کارهای علمی- پژوهشی است و البته این دیدگاه مبتنی بر آن است که برای مخاطب اثر، این حق را قائلیم که نگاهی متفاوت به موضوع داشته باشد و بتواند بدون تحمل هر گونه هزینه ای به ابراز دیدگاه خود بپردازد؛ حتی اگر نظر او با معیارهای علمی و منطقی مورد پذیرش عموم تطبیق نداشته باشد، یا غلط  باشد. با همین نگاه معتقدیم که همان گونه که نقد یک حق محسوب می شود ، پاسخ به نقد نیز برای صاحب اثر جایگاهش محفوظ است.

در بخش «نقد مکتوب» این شماره، ۸ مقاله با عنوان‌های « نقد کتاب  باز اندیشی در آیین استنباط»، «جرم شناسی جهان بوم، راهی به توسعه مفهوم ضرر»، « مروری انتقادی بر کتاب آسیب شناسی فقهی قوانین حضانت»، « کتاب کاربرد قواعد فقه قضایی در حقوق خانواده  در بوته نقد»، «دین حداقلی، نقدی بر کتاب جایگاه تشریع، شورا و بیعت در فقه و حقوق اسلامی»، «یک گام  لرزان ولی امید بخش»، «تاملی  بر کتاب حقوق خانواده تطبیقی» و «فقه قراردادها در پرتو آیات قرآنی» منتشر شده است.

مقاله « به گاه نوشتن به جای آر هوش؛ نقد جنبه های ویرایشی کتاب  بازپروری معتادین نهادهای دولتی و غیر دولتی» نوشته سید محمد آرتا در بخش « نقد ویرایش» این شماره از فصلنامه نقد کتاب « فقه و حقوق» به چاپ رسیده است.

خوانندگان در بخش «نقد شفاهی» نهمین و دهمین شماره این فصلنامه نیز می‌توانند  نشست نقد و بررسی کتاب «بایسته های تقنین در حقوق جزا» با حضور محمد جواد فتحی، عباس منصور آبادی، جلیل محبی و احمد حاجی ده آبادی را بخوانند.

بخش «گوناگون» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» به زندگینامه، آثار و شاگردان آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، صاحب کتاب «عروه‌الوثقی» پرداخته است. ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله طباطبایی یزدی، زندگینامه، سال‌شمار فعالیت‌های علمی و مروری بر نظرات اصولی، معرفی آثار، شرح و حاشیه و تعلیق بر عروه‌الوثقی و معرفی فهرست شاگردان،‌ از جمله سرفصل‌های این بخش هستند.

در بخش‌های عربی و انگلیسی فصلنامه نیز به ترتیب دو ترجمه از عقیل خورشا و فاطمه ذوالفقاری منتشر شده است.

نهمین و دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶ به بهای ۱۰ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 60326
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)