| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب «میر همدان»؛


شرح احوال، آثار و آراء میرسیدعلی همدانی منتشر شد

72 سال عمر پر برکت میرسیدعلی همدانی این عارف جهانگرد که به قول خویش سه بار ارض مسکون را طی کرده بود، نمونه کاملی از زمان شناسی، درک شرایط اقلیمی و سیاسی روز و نحوه مواجهه و مراوده با مخاطبان و بسیاری از ویژگی های رهبری خردمندانه، فرهمندانه و آگاهی‌بخش است.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «میر همدان» که به شرح احوال، آثار و آراء میرسیدعلی همدانی می پردازد به قلم پرویز اذکایی (سپیتمان) نوشته شده است.

 

این کتاب در چهار فصل نگاشته شده که عبارتند از:

  • درآمد
  • فصل یکم : زیست نامه
  1. عصر میر سید علی
  2. زایش و زادگاه
  3. خاندان و تبار
  4. بالش و پرورش
  5. استادان طریقت
  6. جهانگردی و اسفار
  7. معاصران و معاشران
  8. مذهب و مسلک
  9. مصائب و ابتلائات
  10. از همدان تا کشمیر
  11. وفات و یادبود
  12. فرزندان و بستگان
  • فصل دوم: کارنامه
  1. شمار آثار
  2. فهرست آثار
  3. آثار منسوب
  • فصل سوم:منش نامه
  1. صفات و اخلاق
  2. سلوک و ریاضات
  3. سیمای سیاسی سید
  4. فرهنگ ایران گستری
  5. سبک ادبی و شعر
  6. اشعار درباره سید علی
  • فصل چهارم:پنج رساله
  1. رساله همدانیه
  2. مرادات حافظ
  3. سفرنامه حج
  4. رساله درویشیه
  5. منهاج العارفین

 

کتاب «میر همدان» به مناسبت همایش بین المللی میرسیدعلی همدانی منتشر شده است، میرسید علی همدانی (ره) که هفتصد سال از تولدش گذشته؛ نام و نماد و راه و راهنمایی آشنا در جغرافیای آسیای میانه، جنوب شرق آسیا، ایران و همدان است.

مولف در خصوص نحوه جمع آوری اطلاعات و احوال این عارف برجسته گفته است: منابع زیست نگاری میرسیدعلی به سه دسته تقسیم می شود۱٫ نوشته متقدمان (مریدان، ملازمان و همروزگاران) ۲٫ نوشته متاخران (تذکره نویسان و نویسندگان سده های ۹ تا ۱۴) ۳٫ نوشته های معاصران (زیست نگاران و نویسندگان هم روزگار ما).

۷۲ سال عمر پر برکت این عارف جهانگرد که به قول خویش سه بار ارض مسکون را طی کرده بود، نمونه کاملی از زمان شناسی، درک شرایط اقلیمی و سیاسی روز و نحوه مواجهه و مراوده با مخاطبان (کافرستان پیشین و نومسلمانان بعدی) و بسیاری از ویژگی های رهبری خردمندانه، فرهمندانه و آگاهی‌بخش است.

 

این سید علی همدانی که به القاب و کنیه «امیر کبیر» و «شاه همدان» در نزد مردمان کشمیر، پاکستان، تاجیکستان و افغانستان شهره است؛ در تربیت و آموزش دینی چند صد ساله آن خطه، چنان نقش آفرین و راهبر بوده است که مزار و یادنام او در برترین مرتبت تقدیس و تکریم قرار داشته  و آیین مسلمانی آن دیار برمنهاج عرفانی ایشان پایه گذاری شده و تاکنون ادامه یافته است.

 

مسلمان شدن صدها هزار از کیش هندو بدست سیدهمدانی و اعقاب او و برجای گذاشتن راه و رسم زندگی و معیشت که در حرف و مشاغل باقی مانده از آن عصر از جمله قالی بافی، شال بافی، منبت کاری و صحافی و هنرهای دیگر مشهور به «صنعت کشمیری» تجلی یافته است،آن سرزمین را از فرهنگ و آیین و مذهب به «ایران کوچ» ملقب ساخته است.

 

سلسله «همدانیه» (ذهبیه) منسوب یه میر سید علی است که دامنه این یکی تا بخشی بزرگی ـ از شبه قاره هند (و پاکستان) ـ افغانستان ـ وارود (=ماوراء النهر) و تاجیکستان گسترش یافت.

 

یونسکو به مناسبت هفتصدمین سال تولد میر سیدعلی، سال ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ (۱۳۹۴ و۱۳۹۳) را برای بزرگداشت ایشان به کشورهای جهان اعلام  کرد، قرار است در کشورهای شبه قاره، تاجیکستان و ایران، جشنواره و همایش برپا شود.

 

mirhamedan

 

از میر همدان آثار مکتوبی نیز به جای مانده است که می توان به : آداب احتساب، آداب المریدین، آداب المشایخ، آداب و سیرت اهل کمال، ادعیه فارسی، اربعون الاحادیث، اربعین فی فضائل، اسرار النقطه، اسناد حلیه، اصطلاحات صوفیه و…  اشاره کرد، این عارف  در حدود ۸۰ اثر مکتوب به زبان فارسی و عربی نوشته است و عموما به صورت رساله های کوتاه یا جزوه نوشته شده و ۱۸ اثر هم به وی منسوب شده است.

 

علی همدانی، عبادت و ریاضات را نه جانشین خدمت به خلق، بلکه آن را امری ضروری  در کنار این یکی تلقی می کند، و نکوهش دنیا را نیز به جای آن که موجبی برای کناره گیری از مردم بداند، عاملی برای فداکاری و ایثار در تامین رفاه آنان می شمارد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 22531
تاريخ ثبت خبر : 24 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)