| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله العظمی جوادی آملی:


شاگرد پروری از رموز اصلی در موفقیت حوزه های علمیه است

آیت الله جوادی آملی در دیدار با اعضای جامعه مدرسین ، حوزه ها را به تفکر در سطح کلان و جامع توصیه کردند و اظهار داشتند: تمرکز حوزه ها به روی مسایل کلان باعث می شود که به هویت جامعه و نظام توجه خود را معطوف کنیم و از این طریق رسالت اصلی خود را ادامه دهیم.

به گزارش طلیعه؛جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت لله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

ایشان با اشاره به اهمیت تولید فکر و محتوا و گسترش کمی و کیفی خروجی‌های حوزه علمیه قم، اظهارداشتند: به هیچ عنوان نباید حوزه علمیه قم با این همه ظرفیت و امکانات، سر سفره دیگری بنشیند، بلکه باید محصولات و خروجی های بزرگ و مختص خود را داشته باشد.

ایشان ادامه دادند: حوزه علمیه ما امروز در کنار سفره حوزه نجف نشسته‎ است، زیرا همه ما اذعان داریم که اگر خروجی حوزه نجف را از ما بگیرند؛ دستمان خالی می‎ماند؛ کفایه، رسایل، کتب اربعه و شرایع و شروح شرایع و… همگی از جمله محصولات حوزه علمیه نجف هستند و ما امروز از همان کتابها استفاده می کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: سئوال اینجاست که چرا بعد از گذشت صدها سال هنوز ما نتوانسته ایم کتابی پرمغزتر از این کتب بنویسیم ؟

ایشان اظهار داشتند: حقیقت امر اینجاست که بزرگان حوزه علمیه نجف، معصوم و امامزاده نبودند، بلکه همه آنها مثل ما طلبه بودند، ولی خوب درس خواندند و از همه مهمتر این که حوزه علمیه نجف، تحت یک مدیریت درست و کارآمد قرار داشت.

ایشان بیان داشتند: سید مرتضی که در آن زمان مدیریت حوزه نجف را به عهده داشت با نوع مدیریت خود توانستند شاگردانی چون شیخ طوسی پرورش دهد که دو کتاب از کتب اربعه را بنویسد؛ ایشان با مکنت ارثی خود توانست به شکلی مدیریت کند که چنین خروجی بزرگی از حوزه نجف تولید شود؛ هنر بزرگ او شاگرد پروری بود.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: باید به یاد داشته باشیم که شاگرد پروری از رموز اصلی در موفقیت حوزه های علمیه است؛ اگر مثل سیدمرتضی شاگرد پروری کنیم، موفق خواهیم شد؛ حوزه را باید حوزویان نگاه دارند و اگر حوزه را رها کنند قطعا این روند به تضعیف حوزه منجر خواهد شد.

ایشان تاکید کردند: نباید اجازه دهیم که استعدادهای ناب حوزه بدون اینکه پرورش یابند جذب دستگاه‌های دیگر شوند. وقتی وارد فیضیه می شوم و می بینم اطلاعیه‌های جذب بخش های مختلف را نصب کرده اند، قلبا ناراحت می شوم، چون این کار نهال فروشی است و ما نباید اجازه دهیم که طلبه ای که استعداد رهبر و مرجع شدن را داراست، به این سطح راضی شود.

ایشان پیشرفت حوزه های علمیه و ماندگاری آن را نیازمند برنامه ریزی دقیق بیان کردند و افزودند: حوزه های علمیه نخست باید پایه های اصلی و علمی خود حوزه را قوی کنند و بعد به تبیین ادامه راه جامعه بپردازند تا به این وسیله از ضعیف شدن خود جلوگیری کنند و باعث پیشبرد جامعه نیز بشوند.

آیت الله جوادی آملی بر لزوم استقلال حوزه تاکید کردند و افزودند: حوزه باید مستقل باشد و نباید معطل دولتی خاص بماند، زیرا دولت‎ها همگی بر اساس منافع و شرایط خود تصمیم می‎گیرند و به همین دلیل حوزه نباید خود را تابع این تفکرات کند؛ چراکه اگر حوزه مستقل نباشد خروجی‌های حوزه نیز مستقل نخواهند بود، هویت نظام و جامعه در گرو پیوستگی و استقلال حوزه‌ها است، اگر امروز مراجع و رهبری مستقل هستند به برکت حوزه مستقل است.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت های جامعه مدرسین حوزه علمیه و نیز انجمن اصول فقه به محضر ایشان ارائه و از ایشان برای حضور در نشست تخصصی نوآوری های اصولی و دیدگاه های اصولی وی دعوت به عمل آمد.

کد خبر : 2609
تاريخ ثبت خبر : 22 آبان 1393
ساعت بارگزاری خبر : 15:16
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)