| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدسجاد ایزدهی:


شاهراه رسیدن به احسن الحال/صله رحم ظرفیت برای دل‌تکانی

بهار فرصتی است تا انسان با خود عهد ببندد عادات نادرست را کنار گذاشته و به شکل احسن سبک زندگی متفاوتی را نسبت به گذشته برای خود تدارک ببیند که مغایر با ارزش های دین و جامعه نباشد و در عین حال او را به مقصود برساند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد ویژگی های تحول بنیادین در آستانه سال جدید و عزم راسخ برای تغییر در انسان، گفت: انسان اول از همه باید با خود عهد ببندد که بتواند عادات نادرست را کنار گذاشته به شکلی احسن خود را تمرین دهد تا بتواند سبک زندگی متفاوتی را نسبت به گذشته برای خود تدارک ببیند که مغایر با ارزش های دین و جامعه نباشد و در عین حال او را به مقصود برساند.

وی ادامه داد: همواره در کلام ائمه(ع) تاکید شده است که تضرع و نیایش به درگاه حضرت حق ببریم و در قالب دعا از خداوند حاجت خود را بخواهیم، در این مورد ادعیه مختلفی هم وارد شده و تقریباً برای بسیاری از مسائل ادعیه از لسان اهل بیت علیهم السلام وجود دارد.

ایزدهی تصریح کرد: بنابر این، خواندن این ادعیه فارغ از ثواب و جایگاهی که در نزدیکی به خداوند دارد، سبب می شود تا افراد به آرامش برسند و آنچه که با منت نزد خلق می برند و تقاضا می کنند را از خالق خود در کمال عزت بخواهند و خداوند بنابر صلاح هر کس، حاجتش را به او عطا می کند و حتی اگر آنچه که شخص می خواهد اتفاق نیفتد، حتما خیری در آن نهفته است که بالاخره با گذشت زمان بر افراد مشخص می شود.

استاد حوزه در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: از این رو، اگر ادعیه متناسب با زمان و مکان و اوقات خوانده شوند، موثر اند؛ در واقع به همین تناسب در همه ایام برای کسانی که خواستار صحبت با خدا هستند دعایی در نظر گرفته شده و زمانی نیست که خالی از دعا باشد، البته منظور این نیست که افراد در همه احوال مشغول دعا باشند هیچ حرکتی نکنند و تلاش نداشته باشند، بلکه باید تلاش کنند و از خداوند بخواهند کمک شان کند تا به مقصد برسند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در مورد فصل بهار اقتضایی وجود دارد، بحث سر دگرگونی صرف انسان نیست بلکه طبیعت دگرگون می شود، زمستان، سرما و مردگی درختان جای خود را به گرما، سرسبزی و شکوفه می دهد و حیات زنده می شود. دعای سال تحویل نیز چنین است یعنی باید بر اساس این ظرف دعای سال تحویل را معنا کنیم؛ از خداوند بخواهیم همان طور که طبیعت بعد از فصل مردگی و سرما به شکل عالی تغییر می کند ما نیز تغییر کنیم و با این تغییر و تحول طبیعت، ما نیز روح مان متعالی شود.

وی با بیان اینکه انسان در شرایط مختلف زندگی اش بعضا با خزان روحی مواجه می شود، افزود: کلید خروج از این خزان، توکل و تمسک به حضرت حق است. خواستن از خداوند و تضرع به درگاه اوست. ما در دعای تحویل سال، احسن الحال را از خداوند می خواهیم که همان بهترین ها در جهت خیر و صلاح ما است.

ایزدهی تاکید کرد: گاهی برخی افراد ناامید هستند، مشکلات زندگی به آنها فشار آورده است یا با شخص یا اشخاصی دچار کدورت شده اند، این وضعیت سبب ایجاد ناامیدی می شود، هرچند که درگیری های فردی، اخلاقی، اجتماعی برای همه وجود دارد ولی این مهم است که افراد بتوانند اولا کدورت را در دل خودشان رفع کنند و بعد به اقتضای شرایط از در صلح با یکدیگر در آیند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خوبی ایام نوروز همین است که با این دید و بازدیدها کدورت ها از بین می رود یا دست کم اگر کدورتی هم باشد به حداقل می رسد و افراد با یکدیگر قهر نیستند. این یک ظرفیت برای صله رحم است که در دین و فرهنگ ما نسبت به آن تاکید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 65005
تاريخ ثبت خبر : 27 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)