| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


سینمای تراز انقلاب اسلامی/ رویکرد انتقادی به عملکرد سینما در سیاست

رساله دکتری «سینمای تراز انقلاب اسلامی با رویکردی انتقادی به عملکرد سینما در حوزه سیاست و ارائه الگوی مطلوب» توسط حمید فقیهی نگاشته و حسن بلخاری، استاد راهنما و یعقوب توکلی و حسین شریف الدین اساتید مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «سینمای تراز انقلاب اسلامی با رویکردی انتقادی به عملکرد سینما در حوزه سیاست و ارائه الگوی مطلوب» توسط حمید فقیهی نگاشته شده است.

حسن بلخاری، استاد راهنما و یعقوب توکلی و حسین شریف الدین اساتید مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم بودند.

چکیده:

هنر دینی، هنری است که در پی انتقال تجربه دینی و حس عبادت به مخاطب است .بنابراین سینمای دینی نیز سینمایی است که بتواند این حس را منتقل کند زیرا که هنر در معنا و مصداق کلی اش در پی انتقال حسی فراتر از دانش به مخاطب باید باشد.
از آنجا که در سینما فرم و ساختار از اهمیت خاصی برخوردارند، از این روی شرط اصلی در تحقق سینمای دینی و در پی آن سینمای انقلاب اسلامی، یافتن فرم و ساختاری بیانی برخواسته از اندیشه اسلامی و حکمت اسلامی متجلی شده در انقلاب اسلامی ایران است که این فرم نه اینکه ظرفی برای ارائه محتوا باشد بلکه عینیت محتوا و نمود تجسم یافته آن است.
به بیان دیگر محتوا به فرمی برخواسته و نشات گرفته از آبشخور اندیشه انقلاب اسلامی که همان اندیشه اسلام و حکمت اسلامی است تبدیل شده باشد و لذا در سینما مسئله اصلی فرم است اما فرم برخواسته از محتوا.
در این رساله با بررسی سینما از جنبه فلسفی، جامعه شناختی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و با بررسی نگاه سینماگران موافق و مخالف این ژانر و با بررسی سینمای بعد از انقلاب و آثار تولید شده به الگوی سینمای تراز دست پیدا کردیم.سینمای تراز انقلاب اسلامی از لحاظ محتوایی بایستی موافق با اسلام، تشیع، ایران و انقلاب باشد و هر سینمایی که در مخالفت با یکی از این موارد باشد را نمی توان سینمای انقلاب اسلامی خواند.
از لحاظ ساختاری و فرمی سینمای تراز انقلاب اسلامی دارای فرم برخواسته از اندیشه اسلام و تشیع و ایرانیت و انقلابی گری است.
مولفه های اساسی اصول چهارگانه فوق در این رساله استخراج شده اند که از میان آنها می توان به توحید محوری، آرامش بخش بودن، مبتنی بر حکمت اسلامی، مدافع استقلال سرزمینی، استفاده از نماد و سمبل و …. اشاره کرد.
علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 67562
تاريخ ثبت خبر : 22 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)