| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


سیر مطالعاتی آثار علی صفایی حائری

یكی از سؤالاتی كه علاقه مندان به اندیشه استاد علی صفایی بسیار می‌پرسند، این است كه برای مطالعه آثار استاد آیا باید بر اساس برنامه و ترتیب خاصی پیش رفت یا خیر؟ در صورتی كه پاسخ مثبت است این سیر را باید از كجا و چگونه شروع نمود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، یکی از سؤالاتی که علاقمندان به اندیشه استاد علی صفایی بسیار می‌پرسند، این است که برای مطالعه آثار استاد آیا باید بر اساس برنامه و ترتیب خاصی پیش رفت یا خیر؟ در صورتی که پاسخ مثبت است این سیر را باید از کجا و چگونه شروع نمود. در پاسخ به این سؤال مهم، گفتگوهایی را با چند تن از شاگردان استاد انجام دادیم. نوشته حاضر، حاصل این گفتگوها در پاسخ به این سؤال است.

البته نکته‌ای که تمام اساتید روی آن تأکید داشتند و خود مرحوم استاد نیز در نوشته‌‌های خود به آن اشاره کرده‌اند، این بود که مطلوب آن است که ابتدا با گفتگو، نیازهای فرد، شناسایی و سؤالات او تنظیم و هدایت شوند؛ آنگاه در صورت لزوم کتابهایی را برای تقویت بنیان ‌های فکری ‌اش به او معرفی نمود. اما در صورتی که امکان ارتباط و زمینه‌سازی به هر دلیلی فراهم نیست، می‌توان از نقطه مطلوب صرف نظر کرد و به معرفی کتاب اکتفا نمود.

در زمینه سیر مطالعاتی، افراد را با توجه به هدفی که از مطالعه دارند، می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

سته اول: افرادی که می‌خواهند به جریان فکری دست پیدا کنند و این مسیر را به تدریج طی کنند.

سته دوم: کسانی که قصد آشنایی با ساختار اندیشه استاد را دارند.

دسته سوم: افرادی که قصد مطالعات موضوعی دارند.

کتاب های پیشنهادی برای این سه دسته در این فایل ضمیمه آمده است.

تذکر:

استاد در نوشته‌های خود بنای بر گزیده‌گویی داشته‌اند و مطالب بسیاری را در قالب عبارات مختصر بیان کرده‌اند. از سویی دیگر، تألیفات ایشان از قوت ادبی و جذابیت بسیار بالایی برخوردارند؛ آنچنان که گاه خواننده تحت تأثیر قرار گرفته، تصور می‌کند که مطلب را به خوبی متوجه شده است؛ در حالی که آن را به طور کامل نفهمیده است. از این رو اساتید تأکید می‌کنند که در کنار مطالعه هر کتاب، از جلسات تدریس آن نیز که معمولا ضبط شده و لوح فشرده آن موجود است، استفاده شود. این کار باعث می‌شود استدلال های کتاب به صورت واضح بیان شوند، مطالب، دقیق‌تر و عمیق‌تر فهمیده شوند و در صورتی که تصور اشتباهی از مطلبی در ذهن شکل گرفته است، اصلاح شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 56552
تاريخ ثبت خبر : 30 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:28
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)