| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


سیر تکاملی اعمال ولایت فقها در تاریخ معاصر ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) مقاله ای با عنوان «سیر تکاملی اعمال ولایت فقها در تاریخ معاصر ایران» نگاشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مقاله ای  با عنوان «سیر تکاملی اعمال ولایت فقها در تاریخ معاصر ایران» نگاشته است که چکیده آن در ادامه می آید:

چکیده:

ولایت فقیه و نیابت عامه فقها و نیابت خاصه اصحاب از معصومین (ع) از عصر معصومین (ع) در کلام و سیره عملی آنها جریان داشته است. در عصر غیبت نیز در کتاب های مختلف فقهی بحث ولایت و نیابت عامه فقها مطرح شده است.
سؤال اصلی این تحقیق این است که تحقق عملی ولایت فقیه در عصر غیبت چگونه بوده است؟ آیا ولایت فقیه در مقام عمل فقط در دوران جمهوری اسلامی اجرا شد یا سابقه تاریخی هم دارد؟
 برای پاسخ به این سؤال به بررسی تاریخی این مسأله در دوران معاصر که دوران حاکمیت سلاطین شیعه بوده، پرداخته ایم و میزان حضور عینی و عملی فقها در حکومت و اعمال ولایت آنها را بررسی کرده ایم. فرضیه این تحقیق این است که از زمان ظهور صفویه تا تأسیس نظام جمهوری اسلامی، به دلیل شکل گیری حکومت شیعه و رسمیت تشیع، فقهای شیعه بسیار بیشتر از گذشته، در حد مقدور به اعمال ولایت پرداخته اند و مناصب حکومتی فقیه را بر عهده گرفته اند.
 هرچه از دوره صفویه به دوران جمهوری اسلامی نزدیک تر می شویم این قدر مقدور افزایش یافته و مناصب بر عهده گرفته شده توسط فقها بیشتر شده تا این که در نظام جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده و به طور رسمی ساختار حکومت بر مبنای ولایت فقیه طراحی شده و مقام اول رسمی مملکت شخص ولی فقیه قرار داده شده است.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 63911
تاريخ ثبت خبر : 14 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)