| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدیر مرکز مشاوره «مهندسی دوباره زندگی» تاکید کرد:


سیره فاطمی حضور مردانه زن در اجتماع را بر‌نمی‌تابد

پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) با بیان اینکه زن در سبک زندگی اسلامی هیچ وقت به مثابه یک مرد در نظر گرفته نمی شود، گفت: حضرت زهرا(س) سمینار و همایش برگزار نکرد اما در همان منزل فرزندانی را تربیت کرد که تاریخ ساز شدند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام یوسف غلامی، پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) و مدیر مرکز مشاوره «مهندسی دوباره زندگی» در گفت وگویی که به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) انجام شد، درباره جایگاه زن در دین مبین اسلام و کیفیت حضور زن در جامعه بنابر سیره حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: دین اسلام نسبت به نقش زن و اموری که بر عهده اوست ارزش و جایگاه والایی را متصور شده، ارزشی که وقتی آن را به درستی بررسی می کنیم، متوجه خواهیم شد در جامعه ما دیده نمی شود و بسیاری از مشکلات و مصائب امروز اجتماع ما ناشی از بی توجهی به همین ارزش ها است.

وی گفت: برخی فکر می کنند زمانی که از سبک زندگی و سیره حضرت زهرا(س) سخن می گوییم، مراد و مقصود فقط شیوه مدیریت امور منزل و ساده زیستی حضرت(ع) است، در حالی که قضیه فقط این نیست، برای تبیین این مساله چند مثال را بیان می کنم؛ زمانی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه دبیرستان اکثراً مدیر مدرسه را نمی دیدند اگر هم می دیدند حس خاصی به آنها دست می داد و اصطلاحاً حساب می بردند. مدیر را نمی دیدند ولی مدیریت او را احساس می کردند؛ نقش زن هم همین است یعنی نقش نرم افزاری در جامعه دارد.

غلامی تصریح کرد: این در حالی است که امروز به دلایل مختلف، نقش زنان در جامعه از بُعد نرم افزاری به سمت سخت افزار سوق پیدا کرده است؛ به عبارت بهتر، مثل یک مرد آن هم یک مرد درجه دو، فعالیت کرده و می کوشد خود را اثبات کند. یعنی معادله ای اجتماعی پیش روی زن گذاشته شده که او را از قالب واقعی خود خارج می کند و به سمتی سوق می دهد که به سان یک مرد در جامعه حضور یابد و به این کیفیت حضور افتخار هم کند!

پژوهشگر سبک زندگی ضمن تاکید بر این مساله که تعریف زن در اسلام و زندگی حضرت زهرا(س) مبتنی بر چنین دیدگاه هایی نیست، اظهار کرد: زن در سبک زندگی اسلامی هیچ وقت به مثابه یک مرد در نظر گرفته و پیدا نمی شود. پیدا نبودن به معنای این نیست که او را مخفی کنیم یا نخواهیم که در جامعه باشد ولی منظور این است که حالت سخت افزاری را به مقام و شانیت زن ندهیم.

غلامی تاکید کرد: حجاب زن حریم اوست، باید بگذاریم زن در حریم امن خود باشد نه اینکه از او توقع کنیم که در جامعه همچون مردان حضور یابد. اکنون زنان را در جامعه آورده ایم و برای تبلیغات شامپو و پودر ماشین لباسشویی از او استفاده می کنیم و می گوییم این موارد را تبلیغ کند. این نشان می دهد که از اساس تعریف و جایگاه زن را فراموش و تخریب کرده ایم.

وی ادامه داد: شرایط به گونه ای شده است که بانوان به دنبال اثبات چیزی اند که نمودارش را دشمن طراحی کرده است، آنها بدون اینکه بدانند در تلاشند مثل جامعه غربی رفتار و خود را به مردان ثابت کنند در حالی که آنچه باید به مرد ثابت شود این نیست که هر کاری که مردان از عهده اش بر می آیند را زنان هم بتوانند انجام دهند، این تعریف، متعلق به دشمن است.

این محقق سبک زندگی ابراز کرد: واقعیت آن است که اکنون ما در یک پازل اشتباه مشغول چینش هستیم، ما بایدبه زنان تفهیم کنیم که سنگرهای قلابی خود را ترک کرده و به جایگاه اصلی شان بازگردند، این افتخار نیست که زن نقش مردانه بپذیرد. سوال من این است که در طول مدت کوتاهی که حضرت فاطمه زهرا(س) در این دنیا زندگی کردند چند روز در اجتماع بیرون از منزل حضور داشتند؟ چند سخنرانی کردند؟ حضرت(س) جز شرایط خاصی که دشمن پدید آورده بود در اجتماع حضور نیافتند اما با این وجود دانش عظیم حضرت زهرا(س) نسل اندر نسل منتقل شد تا به امروز رسید. علت چیست؟ این دانش و این معرفت چگونه منتقل شد؟ حضرت زهرا(س)که حضور مستمری در اجتماع و بیرون از منزل نداشتند، پس علت چیست؟

وی با بیان اینکه جامعه ما اعم از قشر عادی و تحصیلکرده دچار خلط مبحث نسبت به جایگاه زن در اجتماع شده اند، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «اگر خواستی به زن خدمتی کنی این باشد که جایگاهش را بشناسی و همان جا قرارش دهی»؛ قرارگاه زن خانواده است. در دین اسلام کارهای منزل اعم از آشپزی و نظافت واجب نیست و حتی زن برای شیر دادن به فرزندش می تواند طلب مزد کند.

غلامی تاکید کرد: اگر زن از خانواده دور شود این خانه روی سر خود و فرزندان اش خراب می شود. در کشور ما همین مساله اتفاق افتاده است، ستون خانواده که زن باشد وظایف سخت افزاری را بر عهده گرفته و خانواده ها با مشکل مواجه شده اند؛ در حالی که در سیره حضرت زهرا(س) چنین چیزی وجود نداشت. حضرت زهرا(س) سمینار و همایش برگزار نکرد اما در همان منزل فرزندانی را تربیت کرد که امروز در سراسر جهان نسل آن فرزندان حضور دارند و بزرگانی از این نسل پدید آمدند که معارف اهل بیت(ع) را نشر داده و می دهند.

وی ادامه داد: وقتی قرآن در مورد اصحاب کهف سخن می گوید اشاره به راه متفاوت آنان دارد، کسانی که برخلاف دیگران حرکت کردند و بابت این تفاوت خداوند فرمود به غار بروند و آنجا پناه بگیرند. اما سوال این است که این اشاره قرآن در این روزگار به چه کار ما می آید؟ پاسخ آن است که وقتی انسان متفاوت شد باید چنین باشد. در روایت است که: وقتی متفاوت می شوید باید به غار پناه ببرید. سوال کردند غار چیست؟ معصوم(ع) فرمودند: شیوه اهل بیت(ع).

نویسنده کتاب «تبسم نام ها (نام ها و القاب حضرت فاطمه زهرا(س)» در پایان خاطرنشان کرد: این غار نفوذناپذیر است. باید مطابق سیره آنان باشیم. ترسیمی که اهل بیت(ع) از زنان دارند و جایگاه والایی که برای آنان متصور شدند بسیار متفاوت از چیزی است که امروز مطرح می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 61377
تاريخ ثبت خبر : 11 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)