| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علی ‌اکبری عنوان کرد:


سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص)؛الگویی برای رفع مشکلات

یک پژوهشگر سیره معصومین(ع) اظهار کرد: امور اقتصادی، امروزه مسئله‌ای مهم و مشکل جهان و بلکه کشور ماست و سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص) می‌تواند برای ما الگو باشد؛ چراکه سیره ایشان، الگویی برای رفع مشکلات تمام بشریت است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین علی‌اکبری، پژوهشگر سیره معصومین‌(ع)، به بیان نکاتی درباره سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: پیامبر اسلام(ص) در همه امور و از جمله در بُعد اقتصادی، برای ما، الگو و اسوه هستند. خداوند در قرآن کریم فرموده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‌‏کند». (الاحزاب/ ۲۱). خداوند به طور مطلق فرموده است که پیامبر در همه ابعاد می‌تواند الگو و اسوه باشد و می‌توان به آن حضرت تأسی کرد.

وی افزود: از جمله در امور اقتصادی که امروزه مسئله مهم و مشکل همه جهان و بلکه کشور ماست، سیره اقتصادی ایشان می‌تواند برای ما الگو باشد و لازم است درس‌هایی که آن حضرت به ما آموختند را مورد بررسی قرار دهیم شاید مقداری از مشکل را علاج کرد.

علی‌اکبری اظهار کرد: پیغمبری که یتیم بود و حتی در زمان حیات پدر هم، قرعه زندگی مشترک با ابوطالب به نامش خورد و برای اینکه کمکی به عبدالله، پدر پیامبر اسلام(ص) باشد، ابوطالب، آن حضرت را به خانه خودش برد و تحت حمایت خود قرار داد تا به حد رشد رسید، اکنون سیره اقتصادی ایشان، الگویی برای رفع مشکلات تمام بشریت است.

وی ادامه داد: تاریخ، دو نوع گزارش را از زندگی آن حضرت گزارش کرده است که یکی زندگی توأم با فقر و تهیدستی است که به دوران قبل از بعثت آن حضرت مربوط است که براساس برخی گزارشات به دلیل نیاز در زندگی و تأمین معیشت، برای مردم مکه شبانی می‌کردند و در مقابل هر رأس دام، مقدار اندکی را دریافت و زندگی خود را تأمین می‌کردند.

 سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص)؛ الگویی برای رفع مشکلات تمام بشریت

این پژوهشگر سیره معصومین ادامه داد: ایشان همچنین برای حضرت خدیجه(س)، فعالیت تجاری انجام دادند و همه این اقدامات به دلیل فقر و تنگدستی بود. البته این رفتار فقط مربوط به زمان فقر نیست بلکه در زمان تمکن هم به دیگران کمک می‌کردند؛ چراکه زمانی فرا رسید که تمکن مالی بسیاری پیدا کردند.

علی‌اکبری به فعالیت پیامبر اسلام(ص) در عرصه تولید و کشاورزی پرداخت و گفت: همچنین در عرصه تولید و کشاورزی به جایی رسیدند که تنها در مدینه که وسعت چندانی هم نداشت، صاحب هفت باغ بزرگ شدند که غیر از فدک و اموالی بود که از بنی‌نضیر، بنی‌قریظه و امثالهم داشتند و این سرمایه کمی نبود. ابن ابی‌الحدید هم به چنین ثروتی اشاره می‌کند و آن را منافی زهد پیامبر گرامی اسلام(ص) نمی‌داند.

وی ادامه داد: تمام این وضعیت، نتیجه کار و تلاش ایشان و عاملش، خود پیامبر اسلام(ص) و حضور در عرصه کار و کشاورزی بود و بر طبق برخی از گزارش‌ها، ایشان هسته خرما می‌کاشتند و به باغداری مشغول می‌شدند. همچنین به فعالیت تجاری می‌پرداختند؛ به گونه‌ای که فقط در یک سفر تجاری توانستند تمام بدهی خود را پرداخت کنند.

این پژوهشگر سیره معصومین(ع) عنوان کرد: علاوه بر اینکه در پیدایش این تحول در زندگی اقتصادی ایشان، کار و تلاش نقش بسیاری داشته است، خود صبر، قناعت، مقاومت و ثبات قدم هم در این مسئله بسیار مؤثر بوده است؛ چنانکه سه سال در شعب ابی‌طالب تحت محاصره اقتصادی بودند اما این سه سال را تحمل کردند تا بر محاصره اقتصادی فائق آمدند.

علی‌اکبری در پایان گفت: ما هم اگر بخواهیم از نظر اقتصادی، مشکلات کشور را برطرف کنیم و اقتصاد ما شکوفا شود، همانگونه که پیامبر اسلام(ص) به عنوان یک الگو در عرصه تجارت، کشاورزی و دامداری حضور داشتند، ما هم باید حضور داشته و از سوی دیگر در مقابل تحریم‌ها پایدار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 45382
تاريخ ثبت خبر : 6 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:12
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)