| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد عبدالهیان:


سیاست بدون اخلاق عقیم است

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) تصریح کرد: اخلاق به اندازه ای اهمیت دارد که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ». مساله اخلاق باید در میدان سیاست حرف اول را بزند نه آنکه شاهد به قهقرا رفتن آن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمد عبدالهیان، مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، در مورد اخلاق گریزی در عرصه سیاست و فقدان حلقه اخلاق در این عرصه، اظهار کرد: سیاستمدار در سکویی است که همگان او را می بینند، لذا سیاستمدار جامعه اسلامی باید اهداف پیامبران را در عملکرد خود متجلی کند، ولی امروز گویا قدرت اصل شده و اخلاق در این عرصه به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق از دیدگاه قرآن، سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) گفت: اخلاق به اندازه ای اهمیت دارد که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». حال اگر هدف پیامبران را در سه هدف آغازین، میانه و نهایی ترسیم کنیم هدف آغازین بسیج کردن مردم برای مبارزه با ظلم، هدف دوم سرنگونی قدرت های حاکم و باطل و هدف سوم ایجاد حکومت توحیدی است. هدف پیامبران این بود که حکومت اسلامی را میدان تکمیل اخلاق مردم کنند.

حجت الاسلام عبدالهیان تاکید کرد: این یعنی مردم به اخلاق متعالی برسند، اخلاق متعالی اخلاق طلایی است و چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگی هایش آن است که خوبی ها را مد نظر قرار دهیم و بدی های افراد را بزرگ نکنیم چون همه نقطه ضعف دارند، اگر فقط بخواهیم به نقطه ضعف های افراد توجه کنیم از نگرش رحمانی دوره شده ایم لذا نباید نقطه ضعف افراد را بزرگ کرد.

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) تصریح کرد: از سوی دیگر باید آنچه که برای خود می پسندیم را برای دیگران نیز بپسندیم. از نگاه انبیاء هر انسانی به منزله تمام انسان های روی زمین است. اگر انسانی دیگری را خراب کند و آبرویش را ببرد بسان آن است که آبروی همه انسان ها را برده است، اخلاق اجتماعی که پیامبران آورده اند تکیه بر خوبی های افراد دارد، پس چرا باید در عرصه مهمی مثل سیاست شاهد به قهقرا رفتن اخلاق باشیم؟

این پژوهشگر با بیان اینکه نبود اخلاق سیاسی به سیستم بر می گردد، ابراز کرد: امروز اخلاق در مرحله عمل گم شده است. وقتی فردی را متصدی یک سمت قرار می دهیم ولی اصلا مسایل اخلاقی را معیار نمی کنیم افراد به راحتی می توانند دروغ بگویند و کسی هم  زشتی اخلاق آن ها را متوجه نمی شود.

وی با اشاره به راهکارهای تحقق رویکرد اخلاق مدارانه در عرصه های مختلف سیاسی، اظهار کرد: برای تحقق این مهم باید دو قشر در جامعه به مساله اخلاق برسند، یکی قشر جوان و دیگری قشر زنان؛ اگر این دو قشر را بتوانیم با ارزش های اسلامی آشنا کنیم و نسبت به آنها حساسیت داشته باشیم و با اخلاق الهی پرورش شان دهیم، فضا و جوی در جامعه ایجاد می شود که اصلا کسی نتواند رفتار کند.

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) با بیان اینکه جامعه ما عقب ماندگی اخلاقی دارد، گفت: باید حرکت های فرهنگی را گسترش دهیم، اگر در میان اقشار به این مسایل توجه شد سیاستمداران نیز همین سیر و رویه را در پیش می گیرند.

عبدالهیان با بیان اینکه گمشده جوان جامعه امروز اخلاق است، گفت: انقطاعی میان مسائل اخلاقی وجود دارد. جوان امروز با الگوهای صحیح اخلاق آشنا نیست و این یک حلقه گمشده در جامعه ماست. از سوی دیگر چون جوانان با افراد و الگوهای اخلاقی سر و کار ندارند لذا با سبک زندگی اسلامی آشنا نمی شوند از این رو، شاید بتوان گفت علت گریز جوانان عدم علقه به الگوی دینی است.

وی ادامه داد: اگر الگوهای دینی را از لایه کناری به میانه بیاوریم اتفاقا جوان می پذیرد به شرطی که این الگو را پیش روی او قرار دهیم. مساله دیگر این است که ما با اسلام قشری برخورد می کنیم و پوسته را به جای مغز می گذاریم، آنچه که اسلام به عنوان اصل و اساس آورده است را کنار می گذاریم و مسایل قشری بسیار سنگین را مطرح می کنیم که جوان نمی تواند زیر بار آن برود.

عبدالهیان در پایان خاطرنشان کرد: مساله اخلاق باید در میدان سیاست حرف اول را بزند. مظلوم ترین مساله ای که در جامعه به آن پرداخته می شود همین مسایل اخلاقی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 46755
تاريخ ثبت خبر : 26 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)