| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:


سیاستگذاران اجتماعی، راه‌حل‌های دینی آسیب‌ها را هم مد نظر قرار دهند

در کمیسیون مبانی و روش شناسی مواجهه با آسیب های اجتماعی نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری تأکید شد: سیاستگذاران اجتماعی علاوه بر استفاده از تجربه های بشری، دین را هم مد نظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم افتتاحیه نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری با حضور با حضور مقامات کشوری و کارشناسان  و محققان در عرصه آسیب های اجتماعی صبح امروز ۲۶ تیرماه در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز شد. در ادامه این همایش یک روزه شش کمیسیون در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. این کمیسیون ها عبارت بودند از: مبانی و روش شناسی مواجهه با آسیب های اجتماعی، خانواده و سبک زندگی، اعتیاد و مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی، رسانه و فضای مجازی و مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی.

در هر کدام از این کمیسیون های تخصصی که با حضور رئیس و نایب رئیس کمیسیون برگزار شد مقاله های متعددی در راستای موضوع کمیسیون ها ارائه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در کمیسیون رسانه و فضای مجازی، آسیب های اجتماعی ناشی از اینترنت و فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت که شامل: ایجاد تعارض در ارزش ها، بسط روابط غیراخلاقی، جرایم رایانه ای، شکاف نسلی، تحریک قومیت ها، انزوای اجتماعی، عمومی شدن حریم خصوصی و تهدید بنیان های خانواده می شود.

در این کمیسیون پیشنهادات رسانه ای برای کاستن از آثار زیان بار رسانه های جدید مطرح شد که عبارت بودند از افزایش سواد رسانه ای والدین، آشنا کردن نوجوانان با خطرات رسانه های جدید، توصیه اکید به خانواده ها و مدارس که استفاده از اینترنت با آموزش های لازم در اختیار فرزندان قرار گیرد، تلاش از سوی رسانه ها برای جایگزین کردن فعالیت های تفریحی سالم به جای استفاده از اینترنت، زمینه سازی برای مهارت آموزی در زمینه مشاغل گوناگون و افزایش علاقه در نسل جدید برای حضور در مراسم دینی.

در بخشی از کمیسیون مبانی و روش شناسی مواجهه با آسیب های اجتماعی مطرح شد که انسان های معتقد به خداوند اهداف مثبت خود را در فکر و ذهن خود بیشترمحفوظ  نگه می دارند. دین دارای مکانیزم خود کنترلی است که خدا را همه جا ناظر بر رفتار و اعمال انسان قرار می دهد. دین، اعتقاد به معاد و نظارت اولیای الهی و احساس مسئولیت در برابر خداوند را هم مطرح می کند.

در این کمیسیون تاکید بر این شد که سیاست گذاران اجتماعی علاوه بر استفاده از تجربه های بشری، دین را هم مد نظر قرار دهند.

در بخشی از کمیسیون خانواده و سبک زندگی هم اعلام شد که بر اساس آمارهای ملی و شرایط موجود نسبت به کاهش رشد جمعیت هشدار داده شده است زیرا بر اساس آمار TFR  بانک جهانی تا سال ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد . طبق گفته یکی از محققان آمریکایی سرعت کاهش نرخ باروری در ایران بی سابقه است به طوری که در سال ۱۳۶۵ نرخ باروری برای هر زن ۵/۶ فرزند بود اما در سال ۱۳۹۶ به ۸/۱ فرزند برای هر زن رسیده است.

پایان بخش همایش یک روزه مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، (مقابله و پیشگیری) معرفی مقاله های برتر و برگزیدگان این همایش بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 72200
تاريخ ثبت خبر : 26 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 17:08
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)