| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علی ذوعلم:


سند ۲۰۳۰ استقلال، اقتدار و هویت ملی ما را تهدید خواهد کرد

ذوعلم گفت: تحلیل و نقد سند ۲۰۳۰ اگر هوشیارانه و به هنگام انجام نگیرد پیامدها و خسارت های جبران ناپذیر آن استقلال، اقتدار و هویت ملی ما را تهدید خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نشست بررسی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی روز گذشته ۱۳ تیرماه با حضور صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام ذوعلم به عنوان دبیر این نشست در ابتدا گفت: نظام سلطه برای استمرار و تعمیق نفوذ همه جانبه خود در کشورهای جهان و مداخله در الگوی سیاست گذاری آنها برای توسعه، راهبرد جدیدی را در پیش گرفته تا بتواند جایگاه برتر خود را در عرصه های مختلف حفظ کند. سند ۲۰۳۰ ترجمه سندی است که در سازمان ملل در دو سال قبل به عنوان یک بیانیه مطرح بود که ترجمه فارسی آن توسط کمیسیون ویژه یونسکو در ایران انجام شده و ۱۷ هدف اصلی توسعه پایدار در ان مطرح شده است.

وی ادامه داد: شعار زیبای این سند دگرگون کردن جهان ماست اما این سوال مطرح است که این دگرگونی به چه نحوی و به نفع کیست؟

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: رسالت نخبگان ما این است که در مورد این رویکرد و راهبرد در قالب جدید و گسترده تر و بلند مدت به نظم غیر عادلانه حاکم بر جهان هشیارسازی کنند و مردم و مسئولین را در مقابل این بحث آگاه کنند تا به یک مقاومت ملی و همه جانبه دست یابیم.

ذو علم گفت: بررسی، تحلیل و نقد این سند در حقیقت تلاش علمی و فکری جبهه انقلاب اسلامی برای افشای ترفند و توطئه جدید نظام سلطه است که اگر هوشیارانه و به هنگام انجام نگیرد پیامدها و خسارت های جبران ناپذیر آن استقلال، اقتدار و هویت ملی ما را تهدید خواهد کرد. هشدارهای مقام معظم رهبری بیدار باشی برای مردم و مسئولین بود و این وظیفه سنگین بر دوش ماست که این مسئله را تبیین کنیم.

ذوعلم اضافه کرد: اکنون وظیفه سنگین بر دوش کسانی است که نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌های ملی و انقلابی و نسبت به آینده این کشور و جامعه احساس مسئولیت می کنند تا به تحلیل و بررسی زمینه‌ها و اهداف سند ۲۰۳۰ و پیامدهای آن در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، زیست محیطی، علمی و فناوری بپردازند و از کیان، عزت و استقلال کشور پاسداری کنند.

وی با اشاره به اینکه موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی که به طور خاص عهده دار تبیین و اشاعه دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است وظیفه خود می‌داند که در کنار سایر موسسات و مراکز پژوهشی و علمی جبهه انقلاب اسلامی زمینه تبیین و واکاوی این سند را فراهم سازد و رسالت خود را در این عرصه ایفا کند.

معاون پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در این راستا این موسسه با برگزاری نشست های تخصصی برای تبیین و نقد ابعاد و لایه‌های سند ۲۰۳۰ و ارائه راهبردهای پژوهشی و اجرایی در جهت مقابله با پیامدهای پذیرش و اجرای آن زمینه هم‌اندیشی و تبادل نظر متخصصان و صاحبنظران را فراهم می سازد.

ذوعلم اضافه کرد: نشست های موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با رویکرد واقع‌بینانه پژوهشی و علمی، جامعیت و همه سونگری، استفاده از همه ظرفیت های علمی، تخصصی و کارشناسی کشور، آزاد اندیشی در بیان نظرات و مباحث علمی، انصاف و ادب، تقویت همگرایی علمی و ملی در افشاء و تبیین اهداف پشت پرده نظام سلطه و برای دستیابی به راهبردها و تجویز راهبردهای کلان ملی در راستای مواجهه هوشمندانه با این سند و پیشگیری از پیامدهای آن و دفاع از استقلال، منافع و هویت ملی کشور برگزار می‌شوند.

وی اضافه کرد: این موسسه از نظرات صاحبنظران و مشارکت جدی و گسترده آنان در این عرصه به گرمی استقبال می کند و از همه اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی و کارشناسان خبره بخش‌های مختلف کشور و نیز مراکز علمی و پژوهشی و به ویژه دستگاه های پشتیبان علمی، مراکز و نهادهای مسئول از قبیل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مراکز تحقیقاتی قوه قضاییه و نیروهای مسلح و شورای امنیت ملی و نیز مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه و مراکز پژوهشی و فرهنگی مردمی و غیر دولتی دعوت می کند که با حضور فعال در این عرصه به ارتقای آگاهی و بصیرت عمومی و تقویت همبستگی و وحدت ملی یاری رسانند و با مقاومت در برابر این رویکرد و ترفند جدید و با جهاد کبیر در برابر نظام سلطه به صورت علمی و انقلابی و ملی نقش خود را ایفا سازند.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت در این جلسه از موافقین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو در کشورمان نیز دعوت به عمل آمده بود که متاسفانه حضور پیدا نکردند اما امیدواریم در جلسات بعدی شاهد حضور آنها باشیم.

ذوعلم با بیان اینکه سوال این است که چرا دستگاه های مختلف و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ وارد عمل نشده اند افزود: در واقع این مسئله را فقط نباید در سطح قوه ی مجریه ببینیم. متاسفانه در حال حاضر نیز مجموعه‌هایی که در لبه برخورد با این موضوع قرار دارند مواجهه فعالی که باید در پاسخ به هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از خود بروز می دادند را شاهد نبوده ایم.

وی بیان کرد: متاسفانه این مواجهه را در مجلس، دولت، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی شاهد نبودیم.

معاون پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: دعوت و درخواست ما از همه اعضای جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های رسمی و غیررسمی این است که در این عرصه حضور یابند و تبیین و تحلیل و پژوهش های لازم را در خصوص سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ارائه کنند؛ البته پیش از هر چیزی خودشان باید متوجه شوند که در این سند چه ادبیات و گفتمانی جریان پیدا کرده است.

ذوعلم اضافه کرد: فکر می کنم که نخبگان ما هنوز به عمق قضیه سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو پی نبرده اند.

وی در پایان گفت: ما در آغاز یک راهی قرار داریم که قطعا دنباله ی آن باید به تقویت ظرفیت ما در ارائه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و ارائه اسناد ملی مبتنی بر مبنای دینی و انقلابی منجر شود و بتواند این غفلت عظیمی را که داشته ایم جبران و برطرف نماید و در این عصر جدید هم گفتمان انقلاب اسلامی غلبه خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 48950
تاريخ ثبت خبر : 14 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:18
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)