| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالحسین خسروپناه:


مدیریت عقلانی فضای مجازی مبتنی بر حکمت صدرایی تدوین شود

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در سخنرانی ارزیابی فضای مجازی با رویکرد حکمت اسلامی گفت: باید یک سند برای مدیریت عقلانی فضای مجازی مبتنی بر حکمت صدرایی تدوین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از سخنرانان  بیست و یکمین همایش از سلسله همایش‌های بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع بررسی نسبت فلسفه با فضای مجازی بود که با موضوع ارزیابی فضای مجازی با رویکرد حکمت اسلامی به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به این که فضای مجازی تلفیقی از حقیقت و اعتبار است عنوان کرد: در فضای مجازی کاربران بازیگرند و نه تماشاچی. فضای مجازی ۸ کار را انجام می دهد؛ سرویس دادن به کاربران، رفع نیازهای کاربران، نیازسازی، کنترل و مدیریت نیازها، ایجاد وابستگی، تعیین معیار، ایجاد دلبستگی و باور و در نهایت تسخیر انسان از لحاظ فرهنگی اجتماعی سیاسی و … . شاید به دلیل همین کارکرد آخر است که آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان زیر مجموعه وزارت دفاع آمریکا این مسولیت را بر عهده گرفته است که فضای مجازی را مدیریت کند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه افزود: در حال حاضر مهم ترین وسیله تسخیر و تغییر انسان فضای مجازی است. از طرفی در اندیشه اسلامی می دانیم که انسان تجلی اسماء الهی می تواند باشد. حال این سوال مطرح می شود که آیا با تسخیر هویت انسان در فضای مجازی می توان اسفار اربعه در قوس صعود انسانی را طی کرد؟

وی افزود: امروز ۳ دیدگاه درباره مدیریت فضای مجازی با حکمت متعالیه وجود دارد؛ اولین دیدگاه می گوید این مسأله امکان دارد. هم از طریق نرم افزار و هم سخت افزار. باید با ایجاد رشد عقلانی و حکیمانه در کاربران و مدیران به این مقصوددست یابیم. بنده بر این دیدگاهم.

خسروپناه تصریح کرد: اما دیدگاه دوم معتقد است که این مسأله امکان ندارد. چون فضای مجازی زاییده فلسفه و علوم غربی است و در نتیجه نمی توانیم با اندیشه اسلامی و حکمت متعالیه آن را مدیریت کنیم. دیدگاه سوم می گوید حتی اگر مدیریت ممکن باشد نباید این کار را انجام دهیم و مطلوب نیست. چون ما در جهانی شدن به سر می بریم و چاره ای جز زیست در این جهانی شدن نداریم. نه می توانیم از آن فرار کنیم و نباید فرار کنیم چرا که از بازار جهانی شدن عقب می افتیم. باید یک سند برای مدیریت عقلانی فضای مجازی مبتنی بر حکمت صدرایی تدوین کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 47018
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)