| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


سرمایه‌ اجتماعی و مولفه‌های آن در سیره و کلام علوی

پایان نامه «سرمایه‌ اجتماعی و مولفه‌های آن در سیره و کلام علوی» توسط مهدی اسدی قفری نگاشته و حجج اسلام دکتر محمدرضا ضمیری و دکتر حسن خیری، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در مرداد 92 بوده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث گرایش نهج البلاغه «سرمایه‌ اجتماعی و مولفه‌ های آن در سیره و کلام علوی» توسط مهدی اسدی قفری نگاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا ضمیری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در مرداد ۹۲ در دانشگاه قرآن و حدیث بوده اند.

چکیده این پایان نامه در ادامه می آید:

در چند دهه‌ی اخیر در کنار انواع مختلف سرمایه مانند سرمایه‌ انسانی و اقتصادی، گونه‌ای دیگر از سرمایه به عنوان سرمایه‌ی اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است سرمایه‌ی اجتماعی یک مفهوم بین رشته‌ای است که خیلی سریع مورد توجه بسیاری از پژوهشگران علوم انسانی و به ویژه جامعه‌شناسی و اقتصاد قرار گرفت.

اهمیت سرمایه اجتماعی به حدی است که در کنار سایر اشکال سرمایه به عنوان یکی از شروط لازم برای پیشرفت و توسعه جوامع به حساب می‌آید. سرمایه‌ اجتماعی را می‌توان ذخیره‌ای از حس اعتماد، همکاری و مشارکت در بین افراد یک گروه یا جامعه دانست که مناسبات اجتماعی و اقتصادی آنان را تسهیل می‌کند و موجب تحقق اهداف اعضا و جامعه می‌گردد.

دین مبین اسلام با در اختیار داشتن تعالیم اعتقادی، مناسکی و اخلاقی از یک سو و ترویج و اهتمام به آنها از سوی دیگر، دارای ظرفیتهای زیادی برای تولید، انباشت وتقویت سرمایه‌ی اجتماعی در جوامع مسلمان است. پس لازم است برای کاراتر شدن و بومی ساختن مفهوم غربی سرمایه‌ی اجتماعی آموزه های اسلامی بررسی و بازنگری شوند. از این رو در این نوشتار براساس مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی و با بهره گیری از مدل (CRS) (شناختی، ارتباطی، ساختاری) به بررسی جایگاه سرمایه‌ اجتماعی و مولفه‌های آن در سیره و گفتار حضرت علی (ع) پرداخته شده است.

در پژوهش حاضر ابتدا در فصل کلیات، تعریف، عناصر،کارکردها و مولفه‌های سرمایه‌ اجتماعی بررسی گردیده و سپس جایگاه و اصول حاکم بر این سرمایه از منظر حضرت علی (ع) بررسی شده و در فصول بعدی به ترتیب و به اختصار مولفه‌های ساختاری، ارتباطی و شناختی سرمایه‌ی اجتماعی در سیره و گفتار امیر المومنین (ع) گردآوری شده است.

با این بررسی مشخص می‌گردد آموزه‌های علوی سرشار از مولفه‌های تولید و تقویت سرمایه‌ی اجتماعی است که لازم است سیاستگذاران جامعه برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن آن‌ها در سطح خرد و کلان جامعه تلاش‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 35673
تاريخ ثبت خبر : 19 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:55
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)