| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فردا در انجمن مطالعات سیاسی حوزه؛


سرفصل‌های پیشنهادی جدید درس انقلاب اسلامی بررسی می‌شود

نشست «نقد و بررسی سرفصلهای پیشنهادی جدید درس انقلاب اسلامی»، دوشنبه 4 اردیبهشت در انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست علمی گروه انقلاب اسلامی با عنوان «نقد و بررسی سرفصلهای پیشنهادی جدید» برگزار می شود.

انقلاب اسلامی از جمله موضوعات ذو ابعادی است که شناخت جامع آن نیازمند کاربست رویکردهای متنوعی است که باید در تحلیل و معرفت به آن مورد توجه قرار گیرد. گرچه تا کنون از منظرهای گوناگونی به این موضوع پرداخته شده و زحمات زیادی از سوی محققان داخلی و خارجی در این باره مبذول شده، اما به نظر می رسد که این موضوع آنگاه که تبدیل به دو واحد آموزش عمومی در دانشگاه های کشور شود، وضعیت آموزشی و پزوهشی آن را پیچیده تر می نماید.

مروری بر تدریس درس انقلاب اسلامی طی دهه های اخیر نشان می دهد شرایط جدید محیط داخلی و خارجی ارائه این درس را با معظلات خاص مواجه ساخته است. برخی از موضوعاتی که در گذشته، شناخت آنها موضوعیت داشت و یا ماهیت انقلاب اسلامی در تقابل با آنها مورد شناسایی قرار می گرفت، امروز از اولویت افتاده و یا ارزشی فرعی پیداکرده است. بسیاری از مطالبی که دو سه دهه پیش ، بیان آنها به خاطر فقدان اطلاعات دانشجویان ضروری به نظر می رسید در اثر گسترش این گونه مباحث در منابع درسی دوره دبیرستان و نیز تکرار آنها در رسانه ملی ، از ضرورت افتاده و دانشجویان علاقه چندانی به شنیدن آنها در کلاس درس انقلاب اسلامی ندارند.

علاوه بر این امروزه مسایل و موضوعات دیگری در مواجهه گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده اند که تا دیروز موضوعیت نداشتند. «رخداد و حادثه» اما آنچه اهمیت بیشتری دارد آن است که تا کنون در این درس به انقلاب اسلامی به مثابه یک توجه می شده است؛ به همین دلیل، نیز تلاش می شد تا علل ذهنی و عینی وقوع این رخداد مورد توجه قرار گیرد و جنبه تاریخی در سرفصل های آن غلبه یابد.

تاریخ نگری و تاریخ نگاری ویژگی عمده سرفصل و متون کنونی درس انقلاب اسلامی است که باید مورد بازخوانی مجدد قرار گیرد.

هدف از سر فصلهای پیشنهادی، آشنایی دانشجویان با مختصات و دلالتهای معرفتی و نظری انقلاب اسلامی در باره مدنیت دینی و نیز بررسی و تحلیل گفتمان های رقیب دیروز و امروز انقلاب اسلامی است.

دانشجو در این درس از اوضاع نابسامان ایران در آستانه ورود تجدد به ایران آشنا و سپس به تحلیل برون رفت ها ارایه شده در گفتمان مشروطه و گفتمان پهلویسم می پردازد. در مرحله بعد، دلایل ناکامی این گفتمان ها را در عرضه اندیشه های جدید مارکسیسم و لیبرالیسم که زمینه برآمدن تدریجی گفتمان انقلاب اسلامی شده اند، را ارزیابی و در نهایت با مدلولات معرفتی این انقلاب آشنایی دقیقی پیدا می کنند و در نهایت نیز در خواهند یافت که منازعات جدید گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ و این گفتمان در چه حوزه هایی به چالش کشیده شده و برون رفت های احتمالی آن کدامند؟

نشست علمی گروه انقلاب اسلامی با  عنوان «نقد و بررسی سرفصلهای پیشنهادی جدید»، دوشنبه ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ در محل انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند از اینجا متن پیشنهادی را مشاهده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 45148
تاريخ ثبت خبر : 3 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)