| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:


سخت‌کوشی و عمق علمی شیخ بهائی؛ الگویی شایسته برای محققان حوزه

محقق و پژوهشگر مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: شیخ بهائی، شخصیتی جامع‌الاطراف، سختکوش و خوش ذوق بوده است که عمق علمی و سخت‌کوشی او الگوی بی‌بدیلی برای محققان و استادان امروز حوزه علمیه است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، امروز بنا بر تقویم، سال روز درگذشت یکی از مهمترین علمای تاریخ شیعه یعنی شیخ بهایی است؛ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، هشتم اسفند ۹۲۵خورشیدی در بعلبک به دنیا آمد و هشتم شهریور سال هزار خورشیدی در اصفهان به لقاءالله پیوست.

ایشان، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری بود که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو در سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده، رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با ایکنا؛ با بیان اینکه موسوعه ۲۱ جلدی از مجموعه آثار این علامه ذوفنون در این مرکز در حال تالیف و تدوین است گفت: از جمله مجلدات این مجموعه تفسیر قرآن کریم است که سوره‌های مبارکه بقره، حمد و ملک در آن تفسیر شده است.

وی با بیان اینکه شیخ بهایی از علمای برجسته لبنان بود که وارد ایران شد و در قرن ۹ و دهم در دوره حکومت صفویه می‌زیسته است و تاثیرات مهمی هم در تثبیت و توسعه شیعه در این قرون داشت و زحمات کم نظیری در این موضوع داشت.

رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شیخ بهایی، آثار فراوانی در فقه و تفسیر و ادبیات و ریاضیات و نجوم … داشته است تصریح کرد: آثار معماری باقی مانده از این عالم بزرگ، نمونه‌ای کم نظیر از تلفیق معماری و هنر اسلامی و ریاضی است و هنوز هم نمونه است و شگفت‌انگیزی آن برای بسیاری از توریست‌ها و گردشگران مورد توجه و تعجب است.
علیزاده یکی دیگر از ابعاد زندگانی آن عالم متبحر و ذوفنون را تربیت شاگردان فراوان و در عین حال برجسته برشمرد و اظهار کرد: ایشان شاگردانی تربیت کردند که نقش مهمی در گسترش تشیع داشتند و بنا بر برخی نقل‌ها، ۵۷ نفر شاگرد مبرز و خوب داشته است که یکی از آن‌ها ملاصدرا شیرازی است که به تنهایی یک دنیا علم بود و در فلسفه بعد از قرون متمادی، تحول بی نظیری با ارائه نظرات خود انجام داد.

وی ادامه داد: صاحب معالم، نوه شهید ثانی از دیگر شاگردان بزرگ شیخ بهایی است که در اصول تحول، ایجاد کرد یا ملاخلیل قزوینی و ملاشریف اصفهانی، میرزا رفیع‌الدین نائینی که از علمای به نام بودند و هر کدام اسم و رسمی به اندازه استاد خود دارند که نشانه بزرگی و عظمت شیخ بهایی است.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: ملا محسن فیض کاشانی از دیگر شاگردان مبرز و به نام شیخ بهایی است؛ ملامحسن فیض کاشانی اعجوبه علمی و صاحب چند تالیف تفسیری از جمله تفسیر صافی است یا کسی مانند ملامحمدتقی مجلسی، پدر علامه محمدباقر مجلسی از جمله عالمانی است که شاگرد مرحوم شیخ بهایی است در حالی که خودش نماد علمی و اخلاقی در طول تاریخ عالمان شیعه است.

علیزاده بیان کرد: شیخ بهایی در هر علمی که وارد شد متخصص و اثرگذار و صاحبنظر در آن علوم بود که کمتر در میان عالمان در طول تاریخ سراغ داریم، وی با اینکه در اصل لبنانی و در مهد زبان عربی بزرگ شده بود تسلط بر زبان فارسی وی عجیب بود به گونه‌ای که اشعار وی در قالب دیوانی از سوی مرکز، چاپ خواهد شد و یا جامع عباسی وی در فقه به زبان فارسی نوشته شده است همچنین مثنوی نان و حلوا از شیخ بهائی نشان‌دهنده جامع‌الاطراف بودن و سختکوشی آن مرحوم در عرصه‌های مختلف است که می‌تواند درس برای طلاب و فضلا و استادان امروز حوزه علمیه باشد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد زندگانی شیخ بهائی، کنترل و مدیریت سیاسی و اجتماعی حاکمان صفویه بود و در بسیاری از موارد از انحراف حاکمان صفویه جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: استفاده شیخ بهائی از موقعیت خود در حکومت صفویه سبب گسترش و توسعه شیعه و تقویت قدرت کم نظیر شیعه شد که نشان‌دهنده بینش درست سیاسی یک عالم دینی است.

علیزاده در پایان سخنانش تصریح کرد: همین قدرت علمی و سیاسی و اخلاقی شیخ بهائی سبب شد تا وی به سمت شیخ‌الاسلامی در دربار صفویه رسید که منشا خدمات بیشتر این عالم فرزانه و بزرگ شد.
انتهای پیام/

کد خبر : 70550
تاريخ ثبت خبر : 5 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:26
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)