| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


سبک زندگی اهل ایمان از منظر نهج‌البلاغه

پایان نامه کارشناسی رشته معارف اسلامی با عنوان «سبک زندگی اهل ایمان ازدمنظر نهج البلاغه» توسط زهرا خیری، نگاشته و مهدی ایزدی و بخشعلی قنبری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در سال 1394 در دانشگاه مذاهب، دانشگاه علوم قرآنی تهران بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی رشته معارف اسلامی با عنوان «سبک زندگی اهل ایمان از منظر نهج البلاغه» توسط زهرا خیری، نگاشته شده است.

مهدی ایزدی و بخشعلی قنبری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه مذاهب، دانشگاه علوم قرآنی تهران بودند.

چکیده این رساله در ادامه می آید:

یکی ‌از مباحث جدید در عرصه تمدن غرب مسئله سبک زندگی است که در دهه‌های اخیر به عنوان موضوعی میان رشته‌ای ذهن اندیشمندان را به خود مشغول‌ کرده است. از یکسو ماهیت غربی این موضوع لوازمی را ایجاب می‌کند و از سوی دیگر معرفی راه سعادت از سوی‌ جریان‌های معنوی نوظهور به عنوان بدیلی بر تعالیم آسمانی ادیان، دغدغه بررسی سبک زندگی پیشنهادی آنها را به منظور اتخاذ موضع مناسب و رهیافت برتر لازم می‌آورد.

سبک زندگی، مجموعه‌ای از الگوهای نظام‌مندرفتاری است‌ که خاستگاه آن‌را باورها، ارزش‌ها و هنجارهای شکل گرفته را تشکیل می‌دهد.از آن‌ جا که فرهنگ جوامع بشری، به میزان بسیاری از عامل دین‌ اثر می‌پذیرد، طبیعی است که آموزه‌های دینی در شکل گیری سبک زندگی موثر باشد. در این میان دین‌ مبین اسلام، به‌ عنوان‌ کامل‌ترین دین‌ آسمانی به‌ تمام‌ ابعاد وزوایای زندگی انسان توجه نموده است و مسیر راهیابی به سعادت و تعالی جاودانه را میسرکرده است.

در اسلام مسیر دستیابی پیروی از قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) و اهل‌ بیت(ع) معرفی شده است. امام علی‌(ع)، بعد از پیامبر اکرم(ص) اولین راهنما می‌باشد و در کلام گهربار ایشان بهترین الگوها نمایان شده است. مراجعه و تحقیق وبررسی در نهج‌البلاغه که مجموعه‌ای گرانمایه از رهنمودهای امیرالمومنین(ع) است برای دستیابی به سبک زندگی ایمانی جامع لازم وضروری است.

بدین‌ جهت در این‌ پژوهش به‌ این ‌مهم پرداخته و در جهت پاسخ بدین سوال‌ که «سبک زندگی اهل ‌ایمان در نهج‌البلاغه چگونه معرفی گشته است؟» درابتدا پس از پرداختن به مباحث مفهوم‌شناسی، مبانی سبک زندگی‌ اهل ایمان از منظر نهج البلاغه بررسی شده و سپس زمینه‌ها و عوامل تحقق سبک زندگی مومنانه از منظر نهج البلاغه بیان شده است و در پایان به بررسی‌ آثار و موانع سبک زندگی مومنانه با مدنظر قرار دادن رهنمودهای نهج‌البلاغه‌ پرداخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 44269
تاريخ ثبت خبر : 22 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:45
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)