| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم؛


ساده‌زیستی شاه‌بیت سبک زندگی فاطمی

حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا گفت: حضرت زهرا(س) در طول زندگی خود همواره قناعت و ساده زیستی را پیشه می کردند، امروز مهمترین آفت خانواده ها اشرافی گری است. سیره حضرت و پیروی از آن درمان جامعه ماست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) به ویژه در مقام همسر اظهار کرد: رویکرد حضرت نسبت به مساله همسرداری و رفتار با همسر از ابعاد مهمی است که امروز می تواند الگوی مناسبی برای خانواده های ما باشد. صدیقه طاهره(ع) همواره مراعات احوال همسر خود را می کردند و هرگز خواسته ای نداشتد که حضرت امیر(ع) بابت تهیه آن به زحمت بیفتد و یا از تهیه آن ناتوان باشد.

وی در مورد تقسیم وظایف در منزل و انجام امور خانه از سوی حضرت فاطمه(ص) گفت: امام باقر(ع) در روایتی می فرماید: «پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) دستوردادند کارهای خارج را انجام دهند وبه دخترش فاطمه(س) نیز فرمودند که کارهای داخل خانه را اداره کند»؛ که حضرت زهرا(س) از این تقسیم بندی بسیار خوشحال شدند. روزی رسول خدا وارد خانه دخترش شد ومشاهده کرد که دخترودامادش هردو مشغول کارند وبه کمک یکدیگر درکنار آسیاب دستی نشسته وبه آرد کردن می پردازند؛ حضرت رسول(ص) پس از احوال پرسی فرمود: کدامیک خسته ترهستید تا من به جای او بنشینم وکاررا به پایان برسانم؟ حضرت امیر(ع) فرمود: یا رسول الله! دخترت فاطمه(س). این حدیث حکایت از آن دارد که حضرت علی(ع) در منزل به همسر کمک کرده و در کارهای خانه ایشان را همراهی می کردند.

پاک نیا تصریح کرد: همچنین در مورد محبت به همسر نیز روایات متعددی داریم از جمله حضرت علی(ع) خود در این زمینه فرموده است: «من وقتی که به زهرا(س) نگاه می کردم با نگاه کردنم به او تمام غم و اندوه دلم برطرف می شد»؛ همچنین جمله معروفی از حضرت زهرا(س) هست که خطاب به همسرشان فرمودند: «ای عموزاده هیچ گاه دروغ وخیانتی در زندگی از من ندیدی و از وقتی که زندگی را با من اغاز کردی هرگز با  دستوراتت مخالفت نکردم». این نشان دهنده رابطه زن و شوهر مسلما است. زوج های امروزی اگر می خواهند در زندگی موفق باشند باید چنین تعاملی را با یکدیگر داشته باشند.

این استاد حوزه افزود: حضرت زهرا(س) این گونه می پسندد که کار منزل را بر عهده داشته باشند و به اموری نظیر خانه داری و تربیت و پرورش فرزند بپردازند که از جمله مسایل و وظایفی است که شاکلمه جسمی و روحی زنان از عهده انجام آن بر می آید و در مقابل مرد نمی تواند این کارها را با تسلطی که زن دارد انجام دهد. اساسا نیاز خانواده این است که زن مدیریت منزل را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه این تقسیم وظایف به معنای مخالفت اسلام با حضور زن در جامعه نیست، گفت: انجام این وظایف از سوی زنان و در عین حال حضور آنان در جامعه منافاتی با دین ندارد ولی به این شرط که این حضور اجتماعی در وهله دوم باشد به این معنا که زنان نخست آرامش منزل و فرزندان را فراهم کنند و بعد از آن فعالیت های دیگر را در جامعه داشته باشند.

پاک نیا افزود: برای مثال حضرت صدیقه طاهره(س) گاهی برای امور ضروری از منزل خارج می شد، در مسجد سخنرانی می کرد یا دختر گرامی شان حضرت زینب(س) این چنین در جریان واقعه عاشورا حماسه آفرید.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه حفظ بنیان خانواده مهمترین وظیفه زن است، تصریح کرد: اکثر مردانی که همسرشان سر کار می رود ناراحت هستند، صبح با هم سرکار می روند و عصر بر می گردند. این وضعیت شرایط خانواده و حضور در جمع خانوادگی و فرزندان را محدود می کند.

استاد سطح عالی حوزه در ادامه به فرهنگ ساده زیستی صدیقه طاهره(س) در زندگی اشاره کرد و گفت: دخت گرامی پیامبر(ص) هرگز از همسرش خواسته ای نکرد که او در تامیین آن ناتوان باشد و شرمنده همسرش شود. این مساله باید الگوی جامعه ما باشد. متاسفانه قناعت وساده زیستی در سبک زندگی امروزی جای خود را به تشریفات زائدی داده است که بسیار خانواده ها را در تکلف می اندازد.

پاک نیا گفت: این در حالی که است که ساده زیستی و دوری از تجملات که باید از ویژگی های زن مسلمان باشد از زندگی ها رخت بر بسته و فرهنگ مصرف گرایی جای آن را گرفته است. بهتر پوشیدن و بهتر زندگی کردن با تجملات تفاوت دارد. البته که زندگی نباید به گونه ای باشد که پایین تر از عرف و شأن افراد باشد ولی این به معنای اسراف نیست. معروف است که حضرت زهرا(س) بسیار زندگی ساده و بی آلایشی داشتند به طوری که چنان چادر ساده ای بر سر می کردند که جناب سلمان از دیدن آن سادگی و وضعیت دختر رسول اکرم(ص) ناراحت شد و گفت: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسی های طلایی می نشینند و پارچه های زربافت بر تن می کنند ولی دختر رسول خدا نه چادر و نه لباس فاخری بر تن دارد. که در پاسخ حضرت زهرا(س) فرمود: خداوند متعال لباس های زینتی و تحت های طلایی را برای روز قیامت ما ذخیره کرده است و در این عالم قناعت می کنیم تا در آن دنیا سرافراز باشیم.

وی با تاکید بر لزوم شکرگذاری نسبت به نعمات خداوند در خانواده گفت: شکر کردن و سپاس از خداوند برکت را زیاد می کند. متاسفانه امروز برخی خانواده ها قانع نیستند، نعمات فراوانی که خداوند به آنها داده است را نمی بینند، جمع خانوادگی، سلامتی، شغل و امنیت را نمی بینند و ناسپاسی می کنند و خوشبختی را در زندگی های اشرافی می بینند در حالی که ثورت به معنای خوشبخت بودن نیست. زیاده طلبی با سیره حضرت زهرا(س) منافات دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به سطوح دیگر از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: ایشان بسیار مهمان نواز بوده و همواره مهمان را اولویت قرار می داد به طوری که روزی حضرت امیر(ع) با شخصی که مهمانش بود به منزل آمد و از همسرش سوال کرد آیا غذایی در منزل داریم که ایشان با کمال بزرگواری پاسخ دادند: فقط به اندازه خوراک یک بچه غذا هست ولی امشب گرسنگی را تحمل می کنیم و این را به مهمان می بخشیم. این رویکرد حضرت ایثار است و ایثار بالاتر از بخشش است چون ایثار پیشکش کردن همه چیزی است که داریم و بخشش زمانی است که فرد خودش وضعیت خوبی باشد و در کنار آن به دیگران هم ببخشد. حضرت زهرا(س) ایثار کرد.

پاک نیاز همچنین در مورد حجب و حیا و نجابت حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: روزی مردی نابینا وارد منزل شد و حضرت زهرا(س) پشت پرده رفت و با حجاب کامل حاضر شد، رسول خدا(س) از ایشان سوال کرد او که نابینا است و تو را نمی بیند پس چراپشت پرده رفتی و حجاب کردی؟ حضرت پاسخ داد: اگر او مرا نمی بیند من او را نمی بینم و او بوی نامحرم را حس می کند؛ این شخص نابینا بود و دختر رسول خدا این چنین عمل کرد، حال امروز را ببینیم که در جامعه کسانی که ادعای پیروی از حضرت را دارند وجود نامحرم را نادیده می گیرند.

این پژوهشگر ادامه داد: برای ترویج سیره حضرت زهرا(س) باید در عمل به فرزندان آموزش دهیم، خودمان زندگی داشته باشیم که در آن آموزه های سیره فاطمی حدالامکان رعایت شود. روایات حضرت و ائمه معصومین(ع) را روی کاغذ بنویسیم و در معرض دید قرار دهیم تا همواره سیره حضرت در خاطرمان باشد و بتوانیم با این یادآوری ها تا جایی که ممکن است زندگی خود را تطبیق با سبک و سیره حضرت دهیم.

وی در ادامه به حضور حضرت زهرا(س) در جامعه گفت: گاهی ضرورت داشت که حضرت خارج از منزل حضور یابد برای مثال برای دفاع از ولایت امیرالمومنین در جامعه حضور یافت و با مردان صحبت کرد ولی با رعایت حدود، همچنین حضرت زینب(س) که این چنین بودند و برای دفاع از فرهنگ اهل بیت(ع) آنچنان در جامعه حضور یافتند و سخنرانی کردند و قیام سیدالشهدا(ع) را زنده نگه داشتند.

پاک نیا افزود: رسالت زنان در وهله اول حفظ کیان خانواده است، با لحاظ این مساله می تواند در جامعه نیز فعالیت داشته باشد و چه بسا جامعه را دچار تحول کند آنچنان که در طول تاریخ شاهد بودیم و نمونه هایی از این دست کم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر : 64255
تاريخ ثبت خبر : 19 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:34
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)