| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مهدی مسائلی:


زیربنای واردات فکری با تفکر دینی مغایر است

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاثیر علوم وارداتی در جامعه گفت: واقعیت آن است که بسیاری از همین آراء و علومی که از غرب وارد شده است، به شکل عمیق تر و کاربردی در اسلام مطرح شده اما هنوز نتوانسته ایم آنها را از قوه به فعل درآوریم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام مهدی مسائلی، استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاثیر اندیشه های وارداتی بر تغییر رویکردهای رفتاری و اخلاقی جامعه، اظهار کرد: وقتی نگرش های علمی خداباورانه نباشد کل زندگی را تحت تاثیر قرار داده و سبب تغییر آنها می شود، به هر حال علوم برای بهره مندی انسان است و قاعدتا وقتی رویکرد علم، محوریت خدایی نداشته باشد، اندیشه و فکر آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: می دانیم که در جهان غرب، رویکرد اومانیستی و لیبرالیستی حکمفرما است، حال تصور کنید علوم ارائه شده در دانشگاه اگر نه همه آنها اما اقلاً بخشی از آنها همین رویکرد را داشته باشند، طبیعتاً آنچه که به جامعه منتقل می شود نیز همین دیدگاه را دارد و در نتیجه خاستگاه های فکری مردم تغییر کرده و ما نمی توانیم اندیشه ای که انتظار داریم و مطابق با فرهنگ دینی و ملی مان است را در جامعه به خوبی تثبیت کنیم.

مسائلی تصریح کرد: در این سیر، فرهنگ اولین موضعی است که از سوی این علوم وارداتی ضربه می خورد چراکه زیربنای این مباحث با اندیشه دینی متفاوت است. اندیشه وارداتی سبب می شود که بتدریج فرهنگ اسلامی به نمادهای حداقلی در جامعه تبدیل شود، در حالی که باید تمام تلاش این باشد که با بهره مندی از اندیشه ناب اسلامی زندگی را از قالب های تهی و پوچ فرهنگ غربی دور کرده و فضای واقعی زندگی مان مبتنی بر رویکرد اسلامی باشد.

وی بیان کرد: تفکر وقتی وارداتی باشد، حتی روی جنبه های شعاری فرهنگ اصیل جامعه تاثیر می گذارد، یعنی اگر فرهنگ را حتی شعاری تبلیغ می کردیم، همان فرهنگِ در قاب شعار هم دستخوش تغییرات می شود، و می توان گفت این اندیشه ها به دلیل آنکه بومی جامعه ما نیست، زمینه تغییر جهان بینی ما را فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: باید در ساحت ارائه مباحث و اندیشه های دینی، روش های نوینی را به کار گیریم، قطعا ما خواستار تغییر سنت ها نیستیم ولی سنت ها باید با توجه به نیازهای روز ارتقاء پیدا کند و کارکردهای مسجد را گسترش دهیم. معتقدم باید در حوزه هایی نظیر تربیت خانوادگی و فرزندان از تریبونی چون مسجد استفاده کنیم. این فضا می تواند از بسیاری از رویکردهای مغایر با فرهنگ اسلامی جلوگیری کند. متاسفانه، اکنون مساجد ما مساجدی نیستند که پررونق باشند و بتوانند به زندگی اجتماعی افراد کمک کنند، خواص مسجد به کارکردهای فردی منحصر شده است که همین فردی بودن متاثر از فرهنگ غربی است.

این محقق در مورد نقش دانشگاه و حوزه های علمیه در تثبیت فرهنگ اسلامی با بهره مندی از روش های علمی و برگزای جلسات مباحثه و کرسی های نظریه های پردازی گفت: با پیشینه علمی و تمدنی که داریم باید رشد علوم در جامعه ما متفاوت از دیگران باشد. از نظر من امروز باید بیش از گذشته روی علوم پرکاربرد در فضاهای مختلف اعم از علوم انسانی، علوم تجربی و مهندسی کار کنیم و رویکردها را بیش از ارائه مدرک تحصیلی قرار داده و مبتنی بر نگرش خداباورانه قرار دهیم. دانشجو از همان ابتدا باید این رویکرد را در دانش اندوزی خود احساس کند. طلاب شاید این نگاه را دارند ولی روش های متناسب با روز را در اختیار ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه علوم اسلامی یک خاصیت بالقوه وجود دارد که متاسفانه بالفعل نشده است، ما متون خاص نداریم که توانسته باشد به شکل مبسوط بسیاری از مباحث را بررسی کند. احادیث را به شکل خام در اختیار داریم ولی نیامده ایم آنها را در قالب مباحث علمی ارایه کنیم و مشکل درست از همین جا شروع می شود، فکر می کنم باید با تقویت این رویکرد در حوزه و دانشگاه، علم اسلامی را تعالی بخشیم. مثلا اسلام در حوزه روانشناسی مباحث فراوانی دارد ولی ما هنوز روان شناسی اسلامی نداریم و این یک آسیب برای جامعه و رویکردهای اخلاقی و رفتاری آن است.

انتهای پیام/

کد خبر : 60225
تاريخ ثبت خبر : 30 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:06
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)