| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) مطرح شد؛


زندگی رمضانی به سبک امام(ره)/شاه بیت رفتاری معمار انقلاب اسلامی

به هر بخش از مقاطع زندگی امام راحل بپردازیم آموزه های خاص را می یابیم، ازجمله در ماه مبارک رمضان و رویکردی که در این ایام داشتند و تلاش خود را در این ماه بر استفاده حداکثری از ظرفیت بی بدیل ایام ضیافت الله متمرکز می کردند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، به اذعان بسیاری از اندیشمندان و تصریح تالیفات، آنچه سبب شد نهضت امام خمینی(ره) مردمی و فراگیر شود و همگان را با خود همراه و هم مسیر سازد، بیش و پیش از هر چیز مرهون شخصیت ایشان بود که در سایه سبکی خاص از زندگی قدرتی چنین تاثیرگذار داشت؛ قدرتی که نه تنها زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد بلکه بعدها و در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز چنان بر جان رزمندگان نفوذ و آنها را روانه جبهه های جهاد حق علیه باطل کرد که سبب شد سربازان پیرجماران با رشادت های خود شهره تاریخ شوند.

از این رو، به مناسبت فرا رسیدن چهاردهم خرداد، سالروز عروج ملکوتی امام راحل و به منظور بررسی وجهی از وجوه سبک زندگی آن حکیم فرزانه با دو تن از کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

آیت الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد سبک زندگی امام خمینی(ره) در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: واقعا به هر بخش از مقاطع زندگی امام راحل بپردازیم درس ها و آموزه های خاص  را می یابیم، از جمله در ماه مبارک رمضان و رویکردی که حضرت امام(ره) در این ایام داشتند و تلاش خود را در این ماه بر استفاده حداکثری از ظرفیت بی بدیل ایام ضیافت الله متمرکز می کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰ سال در میان این مردم بودند و در تمام یازده ماه سال به مناسبت های مختلف با مردم و مسئولان دیدار کرده و سخنرانی داشتند، رفت و آمدها محضر امام خمینی(ره) زیاد اتفاق می افتاد و تلویزیون هم برنامه های ایشان را زیاد پخش می کرد ولی بعد از شروع ماه مبارک رمضان این رویه تغییر می یافت.

Image result for ‫آیت الله عالمی خبرگان رهبری‬‎

آیت الله عالمی تصریح کرد: امام راحل در ماه مبارک رمضان ملاقات های دسته جمعی یا سخنرانی هایی مثل ایام دیگر سال نداشتند، تعبیر ما این بود که این عمل امام خمینی(ره) از آن جهت بود که بتوانند از ابعاد معنوی  و بی بدیل ماه رمضان حداکثر استفاده را داشته باشند و اعمال وارده در این ماه و قرائت قرآن و همه مستحباتی که ذکر شده بود را به جای آورند و این همواره در ذهن ما بود که در ماه مبارک رمضان از امام خمینی(ره) سخنرانی گسترده و مشروح نخواهیم شنید، لذا منتظر می شدیم بعد از این ماه دوباره سخنرانی از ایشان بشنویم و یا حضور بیشتر امام(ره) را در فضای عمومی شاهد باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این درس بزرگی است که ما نیز ماه مبارک رمضان را به عنوان فرصت استثنایی برای اتصال به خداوند بدانیم و از لحظه لحظه آن بهره مند شویم؛ پیامبر اکرم(ص) در جمعه آخر شعبان فرمودند: «هُوَ شَهْرٌ دُعیتُم فیه اِلی ضیافه الله اَنفاسُکُم فیه تَسْبیحٌ وَ نوْمکُم فیه عبادَه وَ عَملُکُم فیه مقبولٌ وَ دعاؤُکُم فیه مستجابٌ؛ ماهی است که شما از جانب خدا به مهمانی خدا دعوت شده‌اید، صاحبخانه خداست و شما وارد بر پروردگار عز و جل هستید؛ نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان عبادت و اعمال تان مورد قبول و دعایتان در این ماه مستجاب است». سیره امام خمینی(ره) این گونه بود که از فرصت های ماه رمضان به بهترین شکل بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز امروز درصدد استفاده حداکثری از برکات ماه مبارک رمضان هستند، گفت: برگزاری افطاری های ساده بیت ایشان با گروه های مختلف اعم از مسئولان، دانشجویان، و … در فضایی ساده و صمیمی که همراه با پرسش و پاسخ های صمیمانه است در همین راستا است و نمونه اش را در هیچ جای دنیا نمی بینیم.

ساده زیستی های پیرجماران

بنابر این گزارش،  آیت الله سید جمال الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه نیز با بیان اینکه، زندگی شخصی امام خمینی(ره) در قامت یک سیاستمدار و رهبری مقتدر در عصر معاصر بی نظیر است، اظهار کرد: امام راحل چه در دوران انقلاب و چه بعد از پیروزی آن که کل کشور در اختیار و تحت رهبری شان قرار گرفت، همواره نسبت به ساده زیستی در جای جای زندگی شان، حساس بودند.

وی ادامه داد: زمانی که امام به کشور بازگشتند کاخ های سعدآباد و نیاوران خالی و آماده بود و به ایشان پیشنهاد زندگی در این اماکن را به عنوان رهبر یک کشور دادند اما امام(ره) به طور قاطع نپذیرفتند و به جماران رفتند و در خانه ای ساده با دو اتاق زندگی کردند و ملاقات ها و دفتر کارشان هم در همان اتاق ها بود.

آیت الله دین پرور تصریح کرد: به یاد می آورم زمانی که یکی از شخصیت ها می خواست به دیدار امام خمینی(ره) بیاید، در ایوان خانه منتظر ایشان نشسته بود و زمانی که امام راحل خواستند به داخل ایوان بیایند برای همان چند دقیقه هم چراغ اتاق را خاموش کردند تا بیهوده روشن نباشد و اسراف نشود. این روش امام خمینی(ره) در همه موارد بود.

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با بیان خاطره ای از ساده زیستی حضرت امام(ره) نسبت به مخارج بیت شان، اضافه کرد:  حتی نقل می کنند که یک روز حاج احمد آقا، قوطی رنگی برای ترمیم رنگ طارمی بخش جلو ایوان خانه امام خریدند، وقتی که در بیان گزارش ها و خریدها به امام خمینی(ره) این خرید را گزارش کردند، امام گفتند: چرا، مگر من مرده باشم که این خرج ها را بکنید!

آیت الله دین پرور اظهار کرد: این سبک و سیره امام راحل در زندگی شخصی شان بود که همواره  سعی داشتند از هر خرج اضافه ای جلوگیری کنند چراکه معتقد بودند رهبر جاممعه اسلامی باید ساده زیست باشد. این رویکرد امام راحل الگو است از آن جهت که اگر کسی امکاناتی در اختیارش است، دلیل نمی شود که از آنها به نفع شخصی خود استفاده کند به ویژه اگر مسئولیتی بر عهده داشته باشد.    

وی تاکید کرد: وقتی شخصیت های مختلف اعم از داخلی و خارجی به دیدار امام خمینی(ره) می رفتند شیفته همین قدرت روحی و ساده زیستی و منش و روش حکومتی ایشان می شدند. امروز برای ترویج سبک زندگی ساده زیستانه به مثابه آنچه که امام خمینی(ره) داشتند باید آموزش و تبلیغ و این روحیه به ویژه در میان جوانان تقویت شود.

وی با بیان اینکه دنیای استکبار تلاش دارد تا سبک زندگی اشرافی را به مردم تحمیل کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه، در جامعه ما برخی رسانه ها و تبلیغات، زندگی غربی را ترویج می کند تا اجناس خود را بفروشند. از سوی دیگر مسئولان باید با پذیرفتن یک مسئولیت در جامعه اسلامی سبک روش ساده زیستی را پیاده کنند و این منش را به عنوان راه اسلامی نشان دهند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69199
تاريخ ثبت خبر : 15 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:49
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)