| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بخشعلی قنبری:


زندگی در نهج‌البلاغه فرایند است نه فرآورده

قنبری بیان کرد: در سبک زندگی علوی، مصیبت‌ها جزو زندگی است. براساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، در سبک زندگی علوی، محزون شدن به مال دنیا، شکوه و شکایت در مقابل ضرر و مصیبت جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر بخشعلی قنبری، نویسنده، پژوهشگر، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: زندگی در نهج‌البلاغه یک فرایند است نه فرآورده. زندگی در سبک زندگی اسلامی یک فرایند توقف ناپذیر است که جاری بوده و تمام نمی‌شود.

قنبری اظهار کرد: براساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، در سبک زندگی علوی، محزون شدن به مال دنیا، شکوه و شکایت در مقابل ضرر و مصیبت جایگاهی ندارد. در سبک زندگی علوی، عمل دینی برای قربتا الی‌الله و عمل اخلاقی به معنای ملکه ذهن شدن است.

وی ادامه داد: امیرالمومنین حضرت علی (ع) در ۲۱ جمله آغازین نامه ۳۱ نهج البلاغه، ما را با دنیا آشنا کرده است. بر این اساس در سبک زندگی اسلامی، کسی که شکوه کند، دنیاشناس نیست. در سبک زندگی علوی، مصیبت‌ها جزو زندگی است. براساس آموزه‌های این کتاب، کسانی که در نگرش به دنیا ساختارنگری را کنار می‌گذارند و فقط به کارکرد انسان‌ها نگاه می‌کنند، دنیاشناسی آن‌ها دچار اشکال است. ساختار انسان مصیبت‌پذیر و ضررپذیر است.

قنبری تصریح کرد: اگر بخواهیم عصاره نهج‌البلاغه را بگیریم و آن را به‌صورت انسان نشان دهیم، یک انسان پویا طالب شکوفایی همه استعدادهای زندگی و طالب سعادت دنیوی و رستگاری اخروی خواهد بود.

قنبری گفت: پیش از این موضوع سبک زندگی در کتب، پژوهش‌ها و مقالات مطرح می‌شد اما این موضوع از زمانی که رهبر معظم انقلاب بیش از ۲۰ سؤال راجع به سبک زندگی مطرح کردند بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از حالت آکادمیک و دانشگاهی و پژوهشی بیرون آمد و در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در مورد مؤلفه‌های سبک زندگی اظهار کرد: شیوه تغذیه، خودآرایی و نوع پوشش، مسکن و دکوراسیون، وسایل حمل و نقل، اوقات فراغت و نحوه تعامل با دیگران از جمله مؤلفه‌های اساسی در سبک زندگی فرد هستند که بخش قابل توجهی از این مؤلفه‌ها به دو حوزه مربوط می‌شود که یکی رابطه انسان با طبیعت و دیگری رابطه انسان با انسان است.

انتهای پیام/

کد خبر : 54472
تاريخ ثبت خبر : 22 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:34
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)