| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا داوری‌اردکانی:


زمان و اراده با آینده پیوند می‌خورد/ فلسفه ما را از راه به در نمی‌کند

این همه دانشجوی علوم پایه، فنی مهندسی و ... دارید، جبران کنید! ما دانشجوی بااستعداد و فعال داریم که در استنفورد، جایزه فیلدز بگیرد؟ آیا فلسفه ما را گمراه کرده است؟ فلسفه ما را از راه به در برده است؟

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، مراسم سومین دوره جایزه‌ دکتر رضا داوری‌اردکانی به همت موسسه فرهنگی شهر کتاب عصر سه شنبه، ۲۷ تیرماه با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر شهرام پازوکی، دکتر سید حمید طالب زاده، دکتر شهین اعوانی، دکتر محمدرضا بهشتی، حجت الاسلام دعایی و تنی چند از دیگر اساتید و پژوهشگران حوزه فلسفه برگزار شد.

در این مراسم از رساله احمد رجبی با عنوان «تناهی و طرح استعلایی  هستی شناسی بنیادین در اندیشه هایدگر» به‌عنوان رساله برگزیده و از رساله «پدیدارشناسی عشق و بحران فرهنگ متجدد (مدرن) بر اساس آرای ماکس شیلر» نوشته صبورا حاجی‌علی اورک ‌پور تقدیر به‌عمل آمد.

بنابر این گزارش، در این مراسم دکتر داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه ضمن تشکر از علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب و سایرین به دلیل بنیان نهادن این جایزه، گفت: این از احسان آنان به من بود اما آنها زحمتِ این جایزه را برای فلسفه می کشند و البته که لطف و احسان به من هم هست.

وی ادامه داد: من اگر بخواهم راجع به فلسفه و آینده چیزی بکشم مطلبی مشکل است به خصوص که در وضعیت خاصی قرار دارم و نمی دانم چطور این وضع خاص را توضیح دهم. نه فلسفه می نویسم و نه روزنامه، با این حال کسی که فلسفه می خواهد، می گوید آنچه که نوشتم روزنامه است و کسی که روزنامه می خواهد، می گوید این فلسفه نیست. من آگاهانه این گونه می نویسم، فیلسوف به این نوشته می گوید آکادمیک نیست.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: وقتی زمان را تابع مکان و مکان را تابع زمان کنیم، اول در مورد زمان به نظر می رسد که مکان سایه زمان است. فکر من و سوالاتی که دارم این است که کجا هستیم؟ این کجا هستیم سوال تاریخی –جامعه شناسی است و زبان من هم قهرا به زبان جامعه شناسی نزدیک می شود.

داوری اردکانی در ادامه به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: ما کجا هستیم را باید چه طور جواب داد؟ نوشته و گفته ما را چه کسی می خواند و می شنود و چه حکمی درباره اش می کند؟

این چهره ماندگار فلسفه افزود: چند روز قبل کسی به من گفت: «بدبختی ما این است که دنبال فلسفه می رویم»؛ ما این همه دنبال کنکور و رشته های فنی- مهندسی و علمی می رویم و مقاله می نویسم، آیا آنها نمی تواند خطر اینکه دویست نفر یا هزار نفر که فلسفه می خوانند را دفع کند؟ یعنی سَم فلسفه این قدر ملهک است که جلوی پیشرفت تاریخ را می گیرد؟

رئیس فرهنگستان علوم ابراز کرد: این همه دانشجوی علوم پایه، فنی-مهندسی و … دارید، جبران کنید! ما دانشجوی با استعداد و فعال داریم که در استنفورد جایزه فیلدز بگیرد؟ (اشاره به زنده یاد مریم میرزاخانی)، آیا فلسفه ما را گمراه کرده است؟ فلسفه ما را از راه به در برده است؟

داوری اردکانی تاکید کرد: چند روز قبل یکی از دوستانم گفت: زمان شما بهتر بود. من هم گفتم: نه بهتر نبود! الیته آنچه که ایشان گفت درست بود ولی من نسبت به وضع فلسفه خوش بین هستم. سی سال، چهال سال، پنجاه سال قبل اشخاص خوبی بودند ولی مثل کتر رجبی و دکتر اورک پور را با این رساله ها نداشتیم.

وی ادامه داد: دکتر احمد رجبی فرزند عزیزترین و نزدیک ترین دوستان من است، این بحث من است که دوستانی دارم که این چنین بزرگی هایی دارند. حالا کسی بگوید این جوایز سه سال یا لاقل دو سال است که به کارهایی درباره هایدگر اهدا و به رساله دیگر با موضوع دیگر هم داده می شود آن رساله در مورد شیلر است که دوست هایدگر بوده است.

این محقق ادامه داد: مساله هایدگر مطرح نیست، اما واقعا چه چیزی باعث شده که توجه به او قطع نشود؟ اگر فلسفه با این سیاست موافق و با آن سیاست مخالفت کند که کسی به این فلسفه توجه نمی کند. فلسفه ورای این حرف هاست. ما می توانیم نسبت به همه حرف های ارسطو اعتراض داشته باشیم و لازم نیست که حتما ارسطو را بپذیریم یا ارسطو را بخوانیم تا او را بپذیریم یا نپذیریم. سوال این است که در ارسطو چه بوده است؟ چه چیزی در کتاب فیزیک و مابعدالطبیعه او بود که تا امروز هست؟ آنچه که پایدار و ماندگار می ماند، چیست؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امروز می گویند باید تابع مد و مشهور بود، که چه شود؟ مگر فردا نباید تابعی از امروز باشد؟ زمان با آینده و اراده با آینده پیوند می خورد و دنیای ما دنیای اراده ای است که با آینده نسبت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 49686
تاريخ ثبت خبر : 28 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:28
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)