| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


رویکردها و منظومه پژوهشی مطالعات مدیریت اسلامی

برخی از اندیشمندان و پژوهشگران در راستای شناسایی رویکردهای مدیریت اسلامی تلاش کرده اند تا این رویکردها را شناسایی و بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این مقاله می‌کوشد تا طرحی نو در اندازد و رویکردهای مختلف را نسبت به مدیریت اسلامی مشخص و طبقه‌بندی کند.

روش پژوهش، کیفی است که با استفاده از روش‌شناسی فرا روش انجام شده است. در نهایت رویکردها از لحاظ قیاسی و استقرایی در چهار دسته طبقه‌بندی شد.

از لحاظ رویکرد قیاسی، رویکردها از لحاظ منشأ و ساختار نظری یا موضوع و از لحاظ منابع و ابزار شناخت طبقه‌بندی شدند که از لحاظ منشأ و ساختار نظری یا موضوع رویکردها شامل رویکردهای تأییدی، تهذیبی، استنباطی، تأسیسی، تطبیقی و تلفیقی است و از لحاظ منابع و ابزار شناخت، رویکردها شامل رویکرد علمی، رویکرد فلسفی، رویکرد عرفانی و رویکرد دینی است.

رویکردها از لحاظ استقرایی از لحاظ ماهیت و محتوای نظریه یا موضوع و از لحاظ غایت پژوهش طبقه‌بندی شد که از لحاظ ماهیت و محتوای نظری یا موضوع رویکردها شامل رویکردهای اصولگرا، اخلاقگرا، وظیفه‌گرا، مبانی‌گرا، تخصصی‌گرا، الگو‌گرا، منبع‌گرا، فقهی‌گرا، حاکمیت‌گرا و ترکیبی است. از دیدگاه غایت پژوهش نیز رویکردها شامل رویکردهای موضوع‌محور، مسئله‌محور و سنجش و ارزیابی است. در پایان نیز منظومه پژوهشی برای نظام‌مند کردن مطالعات مدیریت اسلامی پیشنهاد شده است.

کلمات کلیدی: مدیریت اسلامی، منظومه پژوهشی، روش‌شناسی، علم دینی، پیاز پژوهش

نویسنده:

سعید حجازی فر

فصلنامه مدیریت اسلامی – سال بیست و پنجم، شماره ۱، بهار ۱۳۹۶٫

متن کامل مقاله اینجا قابل دسترس است.

انتهای پیام/

کد خبر : 60682
تاريخ ثبت خبر : 4 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:20
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)