به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «روششناسی نظریهپردازی در تربیت اسلامی بر اساس حکمت متعالیه» توسط علی لطیفی نگاشته شده است.
حمید پارسانیا، استاد راهنما و محمد داوودی و علیرضا اعرافی، اساتید مشاور این رساله در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی بودند.
چکیده:
پژوهش حاضر به هدف ارائه چارچوب روششناختی نظریهپردازی در دانش تربیت اسلامی با تکیهبر مبانی فلسفی حکمت متعالیه، سامانیافته است.
پس از بیان کلیات پژوهش در فصل نخست، در فصل دوم مهمترین دیدگاهها درباره نظریه تربیتی و روششناسی آن در رویکردهای غربی، و همچنین مهمترین دیدگاههای اندیشمندان مسلمان درباره روششناسی نظریه و دانش تربیت اسلامی مرور و مهمترین مولفهها و ویژگیهای روششناسی هر یک تحلیلشده است.
سپس در فصل سوم و چهارم -که به یافتهها اختصاص دارد: ابتدا مهمترین مبانی فلسفی حکمت متعالیه که میتوانند در طراحی چارچوب روششناختی نظریهپردازی در تربیت اسلامی سهیم و موثر باشند، ارائه گشته است.
سپس در فصل چهارم، چیستی نظریه دانش تربیت اسلامی و روششناسی آن، در ضمن محورهایی همچون چیستی علم تربیتی اسلامی و مبادی و مراتب، منابع، هدف و روش پژوهش و نظریهپردازی در آن و معنای مقصود از اسلامی بودن این دانش به تصویر کشیده شده است.
در این بخش، با اشاره به اینکه در نزد حکیمان متعالیه، علم اخلاق عهدهدار بررسی تربیت بوده و علم تربیتی به شمار میآید، به بازسازی نظریه علم تربیت اسلامی بهعنوان شناختی عملی که میراثدار علم اخلاق، برخوردار از مبادی فلسفی و طبیعی، دارای سطوح و مراتب متعدد (ازجمله دو سطح حقیقی و اعتباری) و دارای ظرفیت ارتقا به ساحت عرفان عملی است، پرداختهشده است و دیگر مولفهها از قبیل منابع، هدف و روش این علم و ملاک اسلامی دانستن آن بر اساس مطالب ذکرشده در بخش مبانی تحلیلشدهاند.
انتهای پیام/