| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بهرام دلیر:


روزه‌داری، شیطان‌شکنی است/ راهکارهای حفظ دستاوردهای رمضان

حجت الاسلام بهرام دلیر گفت: ماه مبارک رمضان، تمرین است، تمرین برای عبادت و بندگی خدا و ممارست برای دوری از گناه و بدی کردن، اگر انسان خود را به یک رفتار عادت بدهد این روند تبدیل به ملکه ذهنی و رفتاری اش می شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام بهرام دلیر نقده ای، عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه گاهی برداشت های ما از دین و تعبیراتی که از مفاهیم می شود کاملا سطحی و عوامانه است، اظهار کرد: بعضا ممکن است در یک تعبیر، مساله ای مطرح شود اما این طرح موضوع در واقع ظاهر امر است؛ برای مثال وقتی عنوان می شود که در ماه مبارک رمضان دست و پای شیطان در غل و زنجیر است باید چند نکته را در نظر گرفت، اول اینکه ماه مبارک رمضان به دلیل ماهیتی که دارد و نیز روح غالب عبادت اش، خود به خود شیطان را از انسان دور می کند. جنبه دیگر وجهه رفتاری انسان مومن است که سبب می شود که نفس سرکش او در غل و زنجیر برود.

وی ادامه داد: ممکن است برخی امور حرام دیگر رخ دهد و در این میان عده ای با برداشت سطحی خود از دین بگویند که چون در این ماه شیطان در غل و زنجیر است، بنابر این، نباید چنین و چنان می شد، یا می گویند در این ماه که شیطان در غل و زنجیر است پس چرا این چنین شد؟ پاسخ آن است که شیطان دعوت می کند و انسان پاسخ می دهد، این انسان است که انتخاب می کند و مختار است، حال در ماه مبارک رمضان که به دلیل فضای عبادی و گسترانیده شدن سفره رحمت الهی، انسان بیشتر به معنویات گرایش پیدا می کند طبیعتا تلاش می کند که از گناه دوری کند، ولی باز دوری از حرام و گناه به این بستگی دارد که فرد چه قدر توانسته باشد، نفس خود را سرکوب کند.

دلیر تصریح کرد: ذکر حق، ضد شیطان و شیطان شکن است، روزه داری در واقع به نوعی شیطان شکنی است، بنابراین معنای روایات بسته بودن دست و پای شیطان، آن است که وقتی ذکر حق بندگان خالص و نیایش گران بیشتر می شود، با خدای رحمان، جایی برای شیطان رجیم نمی ماند. به هر میزان ذکر بیشتر باشد، شیطان ناکارآمدتر خواهد بود و هر چه انجام محرمات بیشتر باشد، دست و پای شیطان نیز برای گمراه کردن بیشتر است.

عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: مهمترین عاملی که سبب می شود شیطان از انسان دور شود یاد خداوند و ذکر اوست، اینکه در همه کارها رضایت خداوند را محور قرار دهیم و بدانیم که اگر جایی پای ما بلغزد جز یاد او نجات مان نمی دهد، با چنین دیدگاه قلبی است که مومن می تواند نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه بعد از آن نیز دستاوردهای ارزشمند ۳۰ روز روزه داری را حفظ کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: گاهی خودِ مردم شیطان می شوند همان طور که در سوره مبارکه ناس به وسوسه مردم نیز اشاره شده است؛ برای مثال به اندازه ای در حق یکدیگر بدی کرده و حتی یکدیگر را تشویق به دوری از حق می کنند که به قول معروف خودشان دیگر به شیطان درس می دهند، با این وجود اما ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط خاصی که دارد سبب می شود همه افراد به نوعی متاثر از برکات آن شوند، همان طور که می دانیم حتی آمار جرم و جنایت در ماه رمضان به حداقل می رسد.

وی با اشاره به راهکارهای حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان در طول سال، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان، تمرین است، تمرین برای عبادت و بندگی خدا و ممارست برای دوری از گناه و بدی کردن، اگر انسان خود را به یک رفتار عادت بدهد این روند تبدیل به ملکه ذهنی و رفتاری اش می شود، اگر آنچه که در ماه مبارک رمضان کسب کرده ایم را با استعانت از پروردگار حفظ کرده و ادامه دهیم، قطعاً در هر رمضان خودسازی متفاوتی نسبت به ماه رمضان گذشته خواهیم داشت و انسان بودن و انسانیت را بیش از همیشه در خود نهادینه می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 69496
تاريخ ثبت خبر : 21 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)