| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دکتر زاهد زاهدانی تشریح کرد:


رهاورد بررسیِ چیستی و چگونگی تحول علوم انسانی از نگاه رهبری

دبیر علمی نخستین همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای با بیان اینکه میزان استقبال دانشجویان از این همایش بالا بود، گفت: این همایش می تواند روند رو به رشدی را در تحول علوم انسانی منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دکتر سیدسعید زاهدزاهدانی، دبیر علمی نخستین همایش ملی «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد ماهیت و علت برگزاری این همایش و دستاوردهای آن، اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تاکید بر تحول در علوم انسانی دارند و به شیوه های مختلف در قالب تعابیری مثل جنبش نرم افزاری، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و … بحث تحول در علوم انسانی را مطالبه می کنند.

وی ادامه داد: علت مطالبه معظم له به این مساله بر می گردد که علوم انسانی، ابزار مدیریت اجتماعی است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در راس هرم مدیریتی جامعه تشخیص دادند که علوم انسانی موجود نمی تواند نیازهای ما را برطرف کند و نهایتا منجر به سبک زندگی ای می شود که متناسب با فرهنگ غرب است نه متناسب با فرهنگ اسلامی. 

زاهدانی گفت: در بحث های حضرت امام خمینی(ره) نیز به شکل های مختلفی بحث تحول و انقلاب فرهنگی، اتحاد حوزه و دانشگاه دیده می شود. بنابراین تمام کسانی که علاقه مند به این جریان فکری هستند از همان اوایل انقلاب مشغول فعالیت شدند و در طول این نزدیک به چهل سال دستاوردهایی را داشتند.

وی تصریح کرد: در این مقطع زمانی امکان ارایه این دستاوردها به جامعه علمی و دانشگاهی و حوزوی وجود داشت؛ لذا تلاش در این همایش این بود که دستاوردهایی که در راستای تحول در علوم انسانی در مسیر پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری بود، ارایه شود. از سوی دیگر پژوهشگران این عرصه یکدیگر را بشناسند و یک ارتباط اجتماعی میان این مجموعه برای گام های بعدی برقرار شود.

دبیر علمی همایش «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» تاکید کرد: هر دو سال یکبار چنین گردهمایی را خواهیم داشت تا آنچه که اکنون داریم روندی رو به رشد را طی کند. ما در این همایش، موفق شدیم نمایشگاهی از آثار تدوین شده در این موضوعات ترتیب دهیم که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت. این آثار در قالب های مختلفی ارایه شد از جمله ارائه مقاله داوری شده، میزگرد، کارگاه آموزشی، نظریه پردازی و هم اندیشی؛ به عبارت دیگر، آنچه که موجود بود را به صحنه دانشگاه کشاندیم تا علاقه مندان مطلع شوند که این فعالیت ها صورت گرفته است، ضمن اینکه تلاشی صورت پذیرد تا در دو سال آینده بتوانیم با سطح بالاتری این فعالیت ها را ارائه کنیم.

وی در مورد تاثیر برگزاری این همایش در روند تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: این همایش با استقبال فراوانی از سوی دانشجویان مواجه شد به گونه ای که هر روز دویست نفر ثبت نامی داشتیم و این آمار به جز افرادی که است که در همایش حضور داشتند. این حضور و استقبال گسترده در عرف برگزاری همایش ها، آمار خوبی است و نشان می دهد که این حرکت، ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است و طبیعتا اگر این ذهن ها در راستای بحث تحول فعال شوند می توان امید داشت که این روسه آینده نزدیک تری پیش رو داشته باشد.

گفتنی است، همایش ملی «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» ۲۴ و ۲۵ آبان در دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام

کد خبر : 56897
تاريخ ثبت خبر : 1 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:22
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)