| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابوالفضل ساجدی در گفتگو با طلیعه:


رفتار نامناسب والدین از عوامل دین گریزی جوانان است

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: یکی از عوامل مهم گریز جوانان از التزامات دینی نوع رفتار آگاهانه و ناآگانه والدین است بطوریکه اخلاق های غیر اسلامی به فرزندان اشاعه پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درباره نقش والدین در دین گریزی جوانان گفت: خداوند انسان را به گونه ای آفریده که به طور فطری به سمت خدا حرکت کند اما چرا جوانان جامعه ما به تدریج از دین گریزان می شوند و الزامات عملی دین را هم انجام نمی دهند؟ عوامل متعددی در این جهت گیری فرزندان تاثیر گذار است و یکی از مهمترین این عوامل والدین هستند که مسئولیت خطیری در این راه دارند بطوریکه بعضی از والدین وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند.

وی افزود: قرآن می فرماید: «همان گونه که ما نسبت به خودمان موظف هستیم نسبت به تربیت فرزندان مان هم وظیفه شرعی داریم». در روایات ما تاکید فراوانی بر وظایف والدین بر تربیت دینی فرزندان شده است اما امروزه بخش زیادی از والدین وظایف خود را انجام نمی دهند و عده ای زمانی به وظیفه خود عمل می کنند که شاهد انزجار فرزندان شان از دین و اخلاق شده اند.

والدین نسبت به انحرافات دینی فرزندان احساس خطر نمی کنند اما نسبت به خطرات جانی آنها احساس ترس می کنند. بخشی از عوامل اثرگذار در انحرافات دینی کودکان به دلیل رفتارهای ناخودآگاه والدین از دوران کودکی تا بزرگسالی است

احسان به فرزند جزو وظایف عبادی والدین محسوب می شود

ساجدی در ادامه سخنانش گفت: در روایات ما تاکید شده که والدین گام هایی را در راستای تربیت فکری و قلبی و در نهایت هدایت رفتاری کودکان انجام دهند. به عنوان مثال امام زین العابدین(ع) می فرماید: «هر عملی که احسان به فرزند باشد ثواب دارد و بدرفتاری با فرزند هم مستوجب عذاب است». احسان به فرزند جزو وظایف عبادی والدین محسوب می شود.

ساجدی اضافه کرد: والدین نسبت به انحرافات دینی فرزندان احساس خطر نمی کنند اما نسبت به خطرات جانی آنها احساس ترس می کنند. بخشی از عوامل اثرگذار در انحرافات دینی کودکان به دلیل رفتارهای ناخودآگاه والدین از دوران کودکی تا بزرگسالی است. والدین به دلیل رفتارهای سوء خودشان، رفتارهای نامطلوبی را در فرزندان خود نهادینه می کنند و فرزندان به تدریج به چنین خصوصیاتی عادت می کنند و آن را به دیگران هم سرایت می دهند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه والدین به طور ناخودآگاه نظام شخصیتی فرزندان خود را شکل می دهند، افزود: اگر این نظام بد پایه گذاری شود، تا زمانی که فرزند زنده است هم به خود و هم به دیگران آسیب می رساند. خانواده ها در اولین گام باید خود را آسیب شناسی عملی کنند. گاهی والدین از فرزندان توقعاتی دارند که خودشان به آن رفتارعمل نمی کنند. این رفتارهای ناهماهنگ هر گونه تاثیرگذاری از والدین به فرزندان را از بین می برد . به همین علت والدین برای تربیت دینی باید بر روی خود کار کنند.

به گفته ساجدی اخلاق منفی والدین، تناقض در کردار وعمل، بدبینی به دین در پی رفتارهای نادرست والدین، ضعف روابط عاطفی میان والدین و فرزندان از عوامل دین گریزی فرزندان است.

لزوم محبت کردن به فرزندان

وی با اشاره به لزوم محبت کردن به فرزندان گفت: محبت به فرزندان باید در عمل خود را نشان دهد. ما در روایات داریم که پیامبر فرزندان خود را نوازش می کرد و می فرمود: «وقتی پدر به فرزند خود به قصد ابراز محبت نگاه کند، ثواب زیادی برای پدر دارد و به منزله آزاد کردن بنده است.» همچنین تاکید بر بوسیدن و خوشحال کردن و هدیه خریدن فرزندان شده است. امروز بعضی از خانواده ها معتقدند محبت به فرزند، آنها را لوس می کند درحالیکه محبت کردن به معنی عدم نظارت بر فرزندان نیست.

ساجدی بیان کرد: روش برخورد والدین و فرزندان باید متناسب با زبان کودک باشد به همین علت پیامبر هنگامی که کودکی را به نزد او می آوردند با زبان کودکی با او رفتار می کرد. این نحوه رفتار به معنی آن است که باید با کودک با زبان بچه گانه سخن گفت. اما چقدر والدین در این جهت تلاش می کنند و زمان صرف می کنند؟  این در حالی است که در این زمینه خیلی از خانواده ها نمره خوبی ندارند.

استاد موسسه امام خمینی(ره) افزود: بعضی از خانواده ها میان فرزندان به دلایل مختلف تبعیض قائل می شوند. در راوایات تاکید ویژه بر رفتار عادلانه با فرزندان و فراهم آوری بستر مناسب برای آموزش های اخلاقی و دینی آنها شده است اما معمولا چنین موردی در خانواده ها کمتر مشاهده می شود تا در کودکی آموزش های لازم به کودکان داده شود درحالیکه مهم ترین دوران شکل گیری انسان در کودکی است.

 در روایات ما تاکید شده است که قرآن و احکام را به فرزندان بیاموزید و آنچه که باعث می شود دچار شبهات دینی شوند را به طور صحیح آموزش دهید. باز در روایات آمده که به فرزندان خود قبل از اینکه شبهات غیر دینی به آنها وارد شود، آموزش های لازم را بدهید

به گفته ساجدی در بعضی از روایات آمده که با ارائه آموزش های لازم، کودکان دارای آینده درخشانی خواهند شد اما بعضی از خانواده ها نه تنها آموزش های اخلاقی مناسب را ارائه نمی دهند بلکه کودک را در معرض آموزش های غلط قرار می دهند.

وی اضافه کرد: بعضی از والدین مدیریتی در هدایت آموزشی فرزندان خود از امکانات موجود،  ندارند و اگر ما بخواهیم به این عملکرد خانواده ها نمره بدهیم بسیاری از آنها نمره قبولی نمی آورند. در روایات ما تاکید شده است که قرآن و احکام را به فرزندان بیاموزید و آنچه که باعث می شود دچار شبهات دینی شوند را به طور صحیح آموزش دهید. باز در روایات آمده که به فرزندان خود قبل از اینکه شبهات غیر دینی به آنها وارد شود، آموزش های لازم را بدهید.

ساجدی بیان کرد: یکی از وظایف والدین که گاهی در آن هم کوتاهی می شود، فراهم آوری شرایط لازم محیطی برای تربیت فرزندان است مثلا اگر مدرسه شان نامناسب است آن را تغییر دهند.

غفلت والدین از روابط اجتماعی فرزندان

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده ها از روابط اجتماعی فرزندان شان غافل هستند و هنگامی که فرزند فاصله زیادی از دین می گیرد به دنبال راه چاره می گردند، گفت: والدین باید در روابط دختر و پسر هم در داخل منزل و هم در خارج از منزل توجه کنند. در راوایات به شکل های متعددی بر تربیت مناسب جنسی فرزندان تاکید شده است اما امروزه در خانواده ها زمینه انحرافات جنسی فراهم می شود درحالیکه والدین انتظار پیداکردن مسیر صحیح را دارند.

ساجدی وظایف والدین را  به بخش های شناختی، عاطفی و رفتاری تقسیم کرد و افزود: خانواده ها در این سه بخش وظایف خود را رعایت نمی کنند. در بخش شناختی باید شناخت ها و آموزش های لازم به فرزندان داده شود. امروز همکاری مناسبی بین والدین و مربیان مدارس وجود ندارد درحالیکه یکی از کانال های مهم در تربیت فرزندان ارتباط نزدیک مربیان و والدین است. لذا بسیاری از والدین شناخت لازم را برای کودکان در مسیر اخلاق و دین فراهم نمی کنند بلکه آنها را در برابر شبهات دینی قرار می دهند.

وی اضافه کرد: در بخش عاطفی و روانی، تربیت دینی فرزندان نیاز به فراهم سازی بستر روحی و روانی مناسب دارد اما در بعضی از خانواده ها نیازهای روحی فراهم نمی شود بلکه تبعات منفی از دین و اخلاق به آنها منتقل می شود. تربیت دینی زمانی حاصل می شود که فرزندان شناخت های لازم را به دست آورند و علایق و عواطف شان به سمت گرایش های الهی سوق پیدا کند.

 بعضی از والدین اگر توانایی انجام اقدامات مثبت را ندارند باید لااقل جلوی ورود ویروس های اخلاقی را بگیرند اما می بینیم بعضی از پدران و مادران ویروس های مخرب را به فرزندان وارد کرده و بزرگترین ظلم را در حق آنها می کنند

ساجدی بیان کرد: در بخش رفتاری گاهی رفتارهای سوء از والدین سر می زند که منجر به شکل گیری عادات و رفتارهای نامناسب در فرزندان می شود. ما در بخش رفتاری بیشترین کاستی ها را از سوی والدین به فرزندان داشته ایم بطوریکه در خانواده هایی که تربیت دینی را مسیر درستی تلقی می کنند، اخلاق های غیر اسلامی به فرزندان اشاعه پیدا می کند.  خانواده ها باید از جهات شناختی، عاطفی و رفتاری خود را بررسی کرده و به خود نمره بدهند که چه مقدار گام های مثبت و منفی برداشته اند. در برخی روایات آمده است که در آخرالزمان والدینی هستند که پیامبر از آنها انزجار می کند زیرا فرزندان شان را نه تنها در مسیر صحیح هدایت نمی کنند بلکه جلوی آنها را در حرکت در مسیر درست بازمی  دارند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم گریز جوانان از التزامات دینی نوع رفتار آگاهانه و ناآگانه والدین است. والدین باید زمان شناس باشند و به ویروس های مخرب اخلاقی و دینی و رفتاری زمان حاضر آشنا باشند و در صورت ناآشنایی با آنها آموزش های لازم را کسب کنند. اما معمولا والدین چنین اقداماتی را انجام نمی دهند. بعضی از والدین اگر توانایی انجام اقدامات مثبت را ندارند باید لااقل جلوی ورود ویروس های اخلاقی را بگیرند اما می بینیم بعضی از پدران و مادران ویروس های مخرب را به فرزندان وارد کرده و بزرگترین ظلم را در حق آنها می کنند.

ساجدی اضافه کرد: والدین بعد از اطمینان از اینکه به تربیت دینی فرزندان آسیبی وارد نمی کنند باید به عرصه ساخت اخلاق فرزندان ورود کنند. اگر والدین از آموزه های اسلام در حوزه اخلاق فردی، جنسی، اجتماعی و الهی اطلاعات جامعی داشته و به واجبات و محرمات اسلامی عمل کنند، بسیاری از مشکلات خانواده ها رفع می شود. این موارد نشان می دهد که والدین وظیفه سنگینی به عهده دارند و باید به ارزیابی خود در رابطه با رفتارشان با فرزندان بپردازند و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنند.

ساجدی در پایان سخنانش گفت: اگر همکاری جدی میان والدین و مدارس نباشد برنامه های کشوری مفید نخواهد بود.در آیات قرآن هم آمده است که: « برای نجات خود و فرزندان هم زمان حرکت کنید». والدین کوتاهی در تربیت دینی فرزندان را باید گناه تلقی کرده و درصدد جبران آن برآیند. ضمن اینکه برای جبران آن باید بازنگری در نوع نقش مان در تربیت شناختی  و عاطفی آنها و شناخت تاثیرات آگاهانه و ناخودآگاه والدین در سرنوشت و آینده فرزندان صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 39796
تاريخ ثبت خبر : 25 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:24
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)