| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدمحمدمهدی بیانی تأکید کرد:


رفتار اقتصادی مسلمان باید برگرفته از اصول اساسی اقتصادی اسلام باشد

رفتار اقتصادی فرد مسلمان اگر به صورت صحیح برگرفته از اصول اساسی اقتصادی اسلام باشد می‌توان به راحتی اقتصاد مقاومتی را تطبیق نمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، یکی از ابعاد پیشرفت در تفکر اسلامی، مربوط به سبک زندگی کردن است. اگر جامعه در این زمینه به رشد و پیشرفت نرسد؛ ترقی در سایر زمینه ها نمی تواند منجر به رستگاری، امنیت و آرامش روانی جامعه شود. از طرفی وجود تحریم های شدید اقتصادی که معیشت افراد جامعه را نشانه رفته است، مانعی بزرگ در امنیت و آرامش روانی مردم است. در مقابل، رهبر معظم انقلاب با هوشیاری تمام برای مواجهه با تحریم ها راهبرد اقتصاد مقاومتی را بیان فرمودند. در این رابطه با سیدمحمدمهدی بیانی، دانشجو و پژوهشگر دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) که در ادامه از نظر می گذرد:

*توصیه های اقتصاد مقاومتی برای سبک زندگی اسلامی، چیست؟

 از آنجا که اقتصاد مقاومتی به معنی مدیریت مصرف، حمایت از تولید ملی، مقاوم بودن اقتصاد و مدیریت منابع ارزی است به وضاحت دیده می شود که در سبک زندگی اسلامی می‌توان آن‌را به کار گرفت.
 رفتار اقتصادی فرد مسلمان اگر به صورت صحیح برگرفته از اصول اساسی اقتصادی اسلام باشد می‌توان به راحتی اقتصاد مقاومتی را تطبیق نمود، به این دلیل که فرد مسلمان از مصرف بی‌جا پرهیز نموده و قناعت را در نظر می گیرد و همین طور مصلحت جامعه اسلامی را در نظر گرفته و استفاده از تولیدات داخلی را به تولیدات خارجی ترجیح می‌دهد.
 مهم ترین توصیه های اقتصاد مقاومتی عبارتند از: افزایش کارایی نظام اقتصادی، توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی، حمایت از تولید ملی، کاهش سطح بیکاری و ایجاد اشتغال، ارتقاء مقاومت اقتصادی در برابر تحریم ها، مردمی کردن اقتصاد از طریق میدان دادن به فعالان بخش خصوصی و رفع مشکلات، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کارآمد.

رفتار اقتصادی مسلمان باید بر گرفته از اصول اساسی اقتصادی اسلام باشد

*نگاه اقتصاد مقاوتی خرد یا کلان است؟

با توجه به اهداف گسترده اقتصاد مقاومتی که شامل ایجاد ایمنی در برابر بحرانها و تحریم های اقتصادی بین المللی، افزایش کارایی نظام اقتصادی کشور، توسعه زیر ساختهای مورد نیاز توانمندسازی نیروی کار، کاهش سطح بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و ده ها مورد دیگر هست، می‌توان گفت که نگاه اقتصاد مقاومتی نگاه کلان است ولی به صورت خاص اگر بررسی کنیم؛ افراد، هستند که میزان مصرف خود را تعیین می کنند، انتخاب کالای داخلی به جای کالای خارجی، دوری از اصراف و هزینه های بی مورد و خیلی از موارد برگرفته از رفتار اقتصادی افراد و خانوارها هستند که شامل نگاه خرد نیز می شود.

نگاه اقتصاد مقاومتی نگاه کلان است ولی به صورت خاص اگر بررسی کنیم؛ افراد، هستند که میزان مصرف خود را تعیین می‌کنند

*اقتصاد مقاومتی در نگاه کلان چه راهکاری برای مردم و دولت دارد؟

به صورت عموم راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای مردم و دولت عبارتند از: افزایش کارایی نظام اقتصادی کشور، توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی، جهت گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به نوآوری، توسعه مهارت، دانش و انگیزه نیروی کار، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کارآمد، صرفه جویی در هزینه منابع موجود، پرهیز واقعی از اسراف و تجمل گرایی، ترویج فرهنگ کار و تلاش و بسیاری از موارد دیگر.

انتهای پیام/

کد خبر : 58955
تاريخ ثبت خبر : 11 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)