| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دفاع رساله؛


«خوانش معماری در هفت پیکر نظامی با رویکرد اسطوره‌شناسی»

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «خوانش معماری در هفت پیکر نظامی با رویکرد اسطوره‌شناسی» توسط سپیده احمدخانی نگاشته و مهرداد قیومی بیدهندی، استاد راهنما و ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق، استاد مشاور این رساله در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «خوانش معماری در هفت پیکر نظامی با رویکرد اسطوره‌شناسی» توسط سپیده احمدخانی نگاشته شده است.

مهرداد قیومی بیدهندی، استاد راهنما و ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق، استاد مشاور این رساله در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی، بودند.

این رساله به داوری زهره تفضلی و بهمن نامور مطلق فردا ۱۳ شهریور ماه ساعت ۱۰ دفاع می‌شود.

چکیده

یکی از منابع مهم تحقیق دربارهٔ معماری گذشتهٔ ایران متون نظم و نثر است. هنگام تحقیق بر روی این متون باید به ویژگی‌های خاص هر اثر و نوع اطلاعاتی که می‌تواند آشکار کند توجه کرد.

 منظومه هفت‌پیکر نظامی گنجوی که اثری پیچیده و آکنده از مفاهیم اسطوره‌ای است در خلال داستان‌پردازی زندگی بهرام گور روایت‌هایی از مقولات معماریانه نیز پیش چشم‌ می‌گذارد. با توجه به این موضوع برای نزدیک شدن به فهم معماری در این منظومه رویکرد اسطوره‌شناسی را انتخاب شده است.

با این رویکرد در فصل اول جایگاه مقولات معماریانه در هفت‌پیکر  با توجه به نظریات اسطوره‌شناسانی نظیر جوزف کمبل، اتو رانک و ژرژ دومزیل والگوهایشان در خوانش روایت هفت‌پیکر نشان داده می‌شود. در فصل دوم به بررسی تطبیقی روایت هفت ‌پیکر و معماری در آن با روایت‌های اسطوره‌های ایرانی به خصوص اسطوره‌های مهری و زرتشتی پداخته می‌شود و در فصل سوم نتایج حاصل از دو فصل اول دربارهٔ معماری را کنار هم گذاشته می‌شود و شاکله و کلیت معماری در هفت‌پیکر روایت می‌شود.

در مجموع این سه فصل نشان داده می‌شود معماری روایت شده در هفت‌پیکر جایگاهی اساسی در ساختار اسطوره‌ای این اثر دارد و مهم‌ترین مفاهیم و کنش‌های اسطوره‌ای چگونه در بناهایی که جنبه‌‌های مختلف آن‌ها از قبیل نحوهٔ ساخته‌شدنشان و ویژگی‌هایشان در منظومه توصیف شده؛ نمود یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 75446
تاريخ ثبت خبر : 12 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)