| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدتقی اکبرنژاد:


رحیم بودن خداوند تنها به متقین اختصاص دارد

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفت: رحمانیت خداوند به همه موجودات اما رحیم بودنش تنها به انسان‌های متقین اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مؤسسه سرچشمه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، در ادامه سلسله جلسات تفسیر تمدنی قرآن که در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت:در تفسیر آیه بسم الله الرحمان الرحیم،این آیه جزء آیات اعظم قرآن کریم است.

وی افزود: از این آیه برداشت‌های مختلفی اعم از معرفتی، تربیتی و تمدنی می‌توان داشت، خداوند در این آیه جهت گیری معرفتی خود را به ما نشان می‌دهد تا انسان به عنوان بنده، معبود بودن حضرت حق را قبول کند تا بتواند به رحمانیت خداوند دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه قرآن کریم نازل شد تا مسیر سعادت را برای بشر تبیین کند، ابراز کرد: خداوند در این آیه از دو صفت رحمان و رحیم به صورت عملیاتی استفاده کرده تا مسیر حرکت انسان که بندگی و رسیدن به رحمانیت خداوند است مشخص کند.

اکبر نژاد ادامه داد: خداوند زمانی که می‌خواهد خود را در قرآن معرفی کند از مباحث فلسفی استفاده نمی‌کند بلکه با توجه به نیازهای انسان خود را معرفی می‌کند مانند این که بفرماید خداوند همان پروردگاری است که شما را از گرسنگی و فقر نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه دو صفت الله و رحمان برجسته‌ترین صفات در مناسبات انسان است، گفت: تبعیت بنده از معبود در رابطه با الله بودن معنی می‌شود رحمانیت نیز غایت آفرینش برای همه موجودات است. سبک کلام قرآن کریم و اهل بیت(ع) بیشتر بر صفات افعالی خداوند تمرکز دارند تا انسان‌ها بیشتر مفاهیم الهی را درک کنند.

رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با اشاره به اینکه خداوند در این آیه عشق و محبت خود را به بندگانش بیان می‌کند، عنوان کرد: رحمانیت خداوند به همه انسان‌ها و موجودات دلالت می‌کند اما رحیم بودن او تنها مختص انسان‌های مومن و متقین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه قرآن کریم با «باء» بسم الله قرآن کریم را شروع می‌کند طبق صریح کلام امیرمومنان علی(ع) آن است که انسان بداند همه هستی در اتصال به الله است و آن را درک کند؛ از این رو هستی بدون خداوند بی معناست.

جلسه تفسیر تفسیر تمدنی قرآن یکشنبه ها از اقامه نماز مغرب و عشاء، توسط حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهار راه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است. 

انتهای پیام/

کد خبر : 60559
تاريخ ثبت خبر : 3 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)