| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نجف لکزایی:


راهی جز تقویت علوم اسلامی برای اسلامی‌سازی علوم انسانی نیست

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: بدون تلاش‌های مثمر ثمر در زمینه علوم اسلامی، اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز به جایی نخواهد رسید و شکست می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده سیره و تاریخ اهل‌بیت(ع) که در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد به تقدیر از فعالیت این گروه پرداخت و گفت: تاریخ و سیره اهل‌ بیت(ع) به عنوان یک رشته علوم اسلامی می‌تواند نقش مهمی در اسلامی‌سازی علوم انسانی داشته باشد.

وی اظهار کرد: کتاب سیمای ۱۲ امام(ع) در میراث مکتوب اهل سنت یکی از آثاری است که توسط آقای داداش‌نژاد نوشته شده و توسط این گروه انتشار یافته و امروز رونمایی می‌شود؛ این اثر نقش مهمی در تقریب مذاهب اسلامی و وحدت میان آنان می‌تواند داشته باشد و اثری است که بسیار مورد توجه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی قرار گرفت و ایشان تجلیل کردند.

لک‌زایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، توانمندسازی علوم انسانی است، عنوان کرد: معتقدم برای بهبود علوم انسانی در کشور باید وضعیت علوم اسلامی ارتقاء پیدا کند؛ زیرا بدون تلاش‌های ثمربخش در زمینه علوم اسلامی اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز به جایی نخواهد رسید و شکست می‌خورد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما باید زیرساخت‌های اسلامی کردن علوم انسانی را فراهم کنیم بیان کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد، امنیت، فرهنگ و مدیریت و … اسلامی شود یکی از مهمترین منابع برای تامین محتوا، رجوع به سیره اهل بیت(ع) است و کشف دیدگاه های آنان در عرصه‌های مختلف است.

این نویسنده و استاد حوزه تصریح کرد: بدون کشف سیره اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی و اطلاعاتی معصومین(ع) امکان ارائه مکتب اقتصادی و سیاسی و … اسلامی وجود ندارد؛ بنابراین برای غنابخشی به علوم انسانی تقویت علوم اسلامی ضروری است و برای تقویت علوم اسلامی، سیره و تاریخ اهل بیت(ع) بسیار ضروری به نظر می‌رسد تا بر پایه محتوای متقن بتوان به گزاره علمی دست یافت.

لک‌زایی با اشاره به آیه شریفه «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ» اظهار کرد: قرآن کریم پیامبر(ص) را الگو و اسوه حسنه به صورت مطلق و در تمامی زمینه‌ها برشمرده است و بعد از ایشان نیز اهل بیت(ع) واجد این ویژگی هستند؛ لذا مهم‌ترین منبع برای اسلامی‌سازی علوم انسانی فرمایشات و رفتار این بزرگان است، از این‌رو تاریخ در تامین زیرساخت‌های علوم انسانی نقش مهمی دارد.

لک‌زایی با اشاره به تولید اثر فرهنگ قرآن کریم در ۳۳ جلد و دایره‌المعارف قرآن در ۱۴ جلد از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات بیان کرد: این دو اثر منابع مهمی برای تامین زیرساخت‌های قرآنی علوم انسانی به محققان ارائه می‌دهد و در کنار سیره اهل‌بیت(ع) دو منبع اساسی اسلامی‌سازی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کتاب مدیریت پیامبر(ص) در تنش‌های مدینه که امروز رونمایی شد اشاره کرد و افزود: این کتاب برای تمامی کسانی در کشور که در مسایل کلان سیاسی، اجتماعی و امنیتی کار می‌کنند بسیار مفید است و می‌تواند در اداره بهتر جامعه به آنان کمک کند.

وی همچنین به کتاب ملهوف که شهرت آن لهوف اثر سید بن طاووس است اشاره و عنوان کرد: این کتاب که امروز رونمایی می‌شود با توجه به اهمیت عاشورا و حادثه کربلا در جوامع شیعی به خصوص در میان ملت ایران از جایگاه بالایی برخوردار است؛ لذا ارائه چهره مثبت و متقن از وقایع عاشورا نقش مهمی در فرهنگ‌سازی صحیح در مورد عاشورا و این واقعه دارد که با توانمندی محققان بررسی سندی خوبی صورت گرفته و جلوی مطالب مخرب در این عرصه را می‌گیرد.

وی به ذکر ماجرایی از برخورد ابن طاووس در حادثه حمله مغولان به بغداد و مشورت ایشان به خلیفه وقت پرداخت و عنوان کرد: سید بن طاووس در کنار فعالیت‌های علمی بسیار زیاد، فردی بسیار سیاسی و با تدبیر نیز بوده است؛ اگرچه خلیفه وقت پیشنهاد وی مبنی بر مذاکره با مغولان را نپذیرفت و به همین دلیل آنان به بغداد حمله‌ور شدند ولی شهری که خود سید در آن اقامت داشت با تدبیر ایشان در خطر حمله مصون ماند.

لک‌زایی اظهار کرد: در کنار این فایده می‌توان به سیره دقیق‌تری از اهل‌بیت(ع) نیز دست یابیم و هر قدر کشف سیره دقیق‌تر باشد، در این صورت استفاده از آن در گزاره‌های علوم انسانی نیز متقن‌تر و دقیق‌تر است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به برخی نمونه‌های تاریخی و روایات اشاره کرد و افزود: همان طور که آیت‌الله یوسفی غروی گفتند مثلا در مورد خطبه شقشقیه گفته شده که مطالب حضرت در خطبه عمومی بیان شده است، در حالی که اخبار متعددی وجود دارد که این مطالب در جمع خصوصی عنوان شده است یا در مورد برخورد حضرت علی(ع) با عقیل روایت درستی بیان نشده است و گاهی تحقیق برخی از عالمان در رشته‌های دیگر مانند کلام مبتنی بر همین مسئله تاریخی صورت می‌گیرد در حالی که این روایات ریشه درستی ندارند.

لک‌زایی تاکید کرد: هرقدر علوم اسلامی توانمند شود به همان مقدار نیز علوم انسانی توانمندتر و به اسلامی‌شدن نزدیکتر خواهد شد و بدون تردید نقش تاریخ و سیره بسیار با اهمیت و غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/

کد خبر : 49280
تاريخ ثبت خبر : 21 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)