| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در نشان 37 مطرح شد؛


راهکار خروج از وضع موجود تبلیغ دینی، اصلاح نظام ارتباطی نهادها است

کریم ابراهیمی ایده‌پرداز نشان 37 راهکار برون رفت از وضع موجود تبلیغ دینی را اصلاح نظام ارتباطی نهادها و سازمان‌های تبلیغی دانست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از منا، سی و هفتمین نشست ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) به همّت مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) و دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) با موضوع «نظام مسائل تبلیغ دینی با تأکید بر بازطراحی زنجیره تأمین تبلیغ» در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) برگزار شد.

کریم ابراهیمی دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات دانشگاه پردیس فارابی تهران، ایده پرداز این نشست ایده طرح پژوهانه خود را ارائه داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی خود نوع خاصی از خدمات به نام خدمات فرهنگی را در کنار سایر خدمات عمومی ارائه می دهد، اگرچه در این عرصه تلاش‌های قابل توجهی انجام داده امّا به دلایلی نتوانسته آن گونه که باید در ارائه این خدمات به توفیق کامل دست پیدا کند.

وی افزود: خدمات فرهنگی در ایران که بعد از انقلاب اسلامی تعریف ویژه‌ای به خود گرفت در کنار سایر خدمات عمومی مثل امنیت و سلامت جایگاه خاصی پیدا کرد اما سازوکار ارائه و پیاده‌سازی آن در برخی از موارد مثل تبلیغ دینی به طور صحیح و مناسب طراحی نشد. تبلیغ دینی اگرچه در سال های اول انقلاب توفیقاتی را حاصل کرد اما در سال های اخیر به دلایلی از جمله فعالیت جبهه معاند، کژکارکردی نهادها و سازمان های متولی تبلیغ و… با کاهش اثربخشی روبرو شده که از ریشه‌های این امر را می‌توان عدم نگاه علمی به ساختار مدیریت تبلیغ برشمرد.

وی ضمن ارائه نقشه و نظام کلان تبلیغ دینی دلایل خود برای پرداختن به نظام اداره و مدیریت تبلیغ را برشمرد و راهکار برون رفت از وضع موجود تبلیغ دینی را اصلاح نظام ارتباطی نهادها و سازمان های تبلیغی دانست.

ابراهیمی افزود: هر خدمتی که تولید و عرضه می‌شود بستری مناسب لازم دارد که یکی از بسترها زنجیره تأمین خدمات است. زنجیره تأمین با ایجاد هماهنگی در ساختار تبلیغ می تواند موازی‌کاری‌ها و کژکارکردی‌ها را از بین برده و خدمات تبلیغ را براساس اصول علمی سامان دهد. لذا در این پژوهش، محقق بر آن است تا به منظور رفع کژکارکردهای نهادهای رسمی متولی تبلیغ دینی و اصلاح تشکیلات دخیل در این امر، به ارزیابی وضع موجود ساختار موجود مدیریت تبلیغ و طراحی زنجیره تأمین آن پرداخته و از این طریق بازدهی تبلیغ دینی را افزایش دهد.

در ادامه میثم لطیفی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان یکی از اساتید داور، مهم‌ترین نظرات خود را چنین بیان کرد: تحلیل نهادی در کنار تحلیل ساختاری لحاظ شود. متن نوشته شده بازنویسی شود و شفاف‌تر و مرتب‌تر شود.هدف از بازطراحی مشخص شود: اثربخشی، کاهش هزینه، افزایش سرعت و … ؟

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر زندیه رئیس دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) دیگر استاد داور نشست گفت: جهت بهبود این طرح لازم است این موارد مدّنظر قرار گیرد: قرآن کریم، نهج‌البلاغه و منابع رشته‌ فرهنگ و ارتباطات ملاحظه شود. در حوزه‌ مفاهیم اساسی و مبانی، به آثار دینی مراجعه شود، مانند نظرات امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، علامه طباطبایی (ره)، شهید مطهری و … و نظریه دینی ارائه شود تا براساس یک مبنای مشخص دینی باشد. به بنیان‌های سنّتی در شبکه تبلیغ دینی توجه شود و وضعیت‌سنجی دقیق‌تر و عالمانه‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 69882
تاريخ ثبت خبر : 11 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:46
برچسب‌ها:, ,

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.