| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


راز گسترش تمدن اسلامی در اروپا

عبدالله شهبازی مقاله ای با عنوان «راز گسترش تمدن اسلامی در اروپا» نگاشته است.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، عبدالله شهبازی مقاله ای با عنوان «راز گسترش تمدن اسلامی در اروپا» نگاشته است.

بخشی از این مقاله در ادامه می آید:
عثمانی به عنوان بزرگ ترین و پهناورترین دولت اسلامی پس از فروپاشی خلافت عباسی شناخته می شود. این دولت در سده های هفتم و هشتم هجری / سیزدهم و چهاردهم میلادی در سرزمین آناتولی ظهور کرد؛ در نیمه دوم سده چهاردهم، به رهبری بایزید اول، قلمرو آن در قاره اروپا گسترش چشمگیر یافت و در اوایل نیمه دوم سده پانزدهم با فتح قسطنطنیه، به رهبری سلطان محمد دوم(فاتح)، در مقام تنها وارث امپراتوری روم شرقی (بیزانس) جای گرفت.

بدین سان، درپایان سده پانزدهم دولت عثمانی به اوج اقتدار و شکوه خود دست یافت؛ اقتدار وشکوهی که بیش از یک سده دوام آورد . در این دوران، عثمانی نه تنها – از نظر وسعت قلمرو و کثرت اتباع، اقتدار نظامی و سیاسی، نظم و سامان اجتماع ی و ثروت دولت وسعادت و رفاه ملت، اولین دولت اروپایی به شمار می رفت، بلکه از حوالی نیمه سده شانزدهم میلادی خود را وارث رسمی خلافت اسلامی و رهبر جهان اسلام نیزمی دانست.

در این زمان عثمانی کشوری پهناور بود که قلمرو آن در اروپا تا نزد یکی شهر وین (پایتخت امپراتوری هابسبورگ) امتداد داشت، بخش عمده سرزمین های جنوب دریای مدیترانه و شبه جزیره عربستان را دربرمی گرفت، از شمال به رود دن و از شرق به مرزهای ایران محدود بود.

از منظر اروپاییان غربی این دولت مهم ترین تجلی تمدن اسلامی به شمار می رفت و دادوستد و تعارض های فرهنگی و سیاسی و نظامی با آن نقش اصلی در تکوین انگاره ای داشت که غربیان از اسلام کسب کردند.

اصل این مقاله را از اینجا می توانید ملاحظه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر : 49377
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)