| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در شمارۀ جدید مجله اطلاعات حکمت و معرفت؛


رابطۀ بین علم و دین در پارادایم فیزیک مدرن بررسی شد

در شمارۀ 122 مجله اطلاعات حکمت و معرفت در هفت نوشتار رابطۀ بین علم و دین در پارادایم فیزیک مدرن بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مجله اطلاعات حکمت و معرفت، شماره ۱۲۲ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «الهیات و فیزیک معاصر» منتشر شد.

 

این مجموعه با هفت نوشتار به بررسی رابطۀ بین الهیات و فیزیک معاصر می­ پردازد. تاریخ علم نشان می­ دهد که هر دستاورد نوین علمی به ویژه در حیطه علم فیزیک، پیامدهای الهیاتی و فلسفی بسیاری به همراه دارد. گذر از فیزیک کلاسیک به فیزیک مدرن نیز علاوه بر تغییر و تحوّل در نگرۀ علمی مرسوم، پیامدهای ناگزیری را به همراه آورده است. مدت های مدیدی است که موجبیّت و قطعیّتِ حاکم بر فیزیک نیوتنی، جای خود را به عدمِ قطعیت کوانتمی سپرده و فیزیک کوانتم با ترسیم چشم اندازی نوین و متفاوت، قوانین حاکم بر فیزیک کلاسیک را به جدالی بی­ پایان و بی ­بدیل فراخوانده است.

 

از سوی دیگر دین و خصوصا وحی، به عنوان یکی از مهمترین منابع معرفتی خداباوران، همواره نقشی اساسی و تعیین کننده در نگرش و نوع معرفت به جهان بر عهده داشته است. مریم سعدی دبیر دفتر ماه در یادداشتش بر این مجموعه نوشته است: «در اینجا سخن از نسبت رابطۀ دو منبع معرفتی؛ یعنی علم و دین است که هر دو نقشی ناگزیر و اجتناب ناپذیر در هستی شناسی ایفاء می­ نمایند و لذا فیزیک مدرن با تبیین های نوینی که از عالم ارائه می نماید، بی­شک زمینه ساز ترسیم چشم اندازی نوین در رابطه میان علم و دین گردیده است.»

 

در شمارۀ ۱۲۲ نشریه اطلاعات حکمت و معرفت در هفت نوشتار رابطۀ بین علم و دین در پارادایم فیزیک مدرن بررسی شده است. نخستین نوشتار گفت و گویی با جان پوکینگ هورن، یکی از شناخته شده ترین نظریه پردازان مبحث علم و دین در دوران معاصر است.

 

Jelde - 122

 

او در این گفت و گو به پرسش­های مختلفی پاسخ می ­دهد. از آن میان می­توان به تفاوت میان ایدۀ او و الهیات پویشی، تبیین نگرۀ مختار هورن یعنی وحدت گرایی دو وجهی، بررسی جوانبِ گذار از جهان شناسی نیوتنی به جهان شناسی انیشتینی و تبیین نگرۀ خاص وی نسبت به عینیّت با تعریف واقعیت در قالب سطوح مختلف و توصیف حقیقت چند لایه اشاره کرد.  

 

دومین نوشتار با عنوان «علم و دین از منظر جان پو کینگ هورن» به بررسی رابطۀ علم و دین از منظر این اندیشمند با تکیه بر شواهدی از فیزیک مدرن، به بررسی توصیفی ایدۀ هورن اختصاص دارد.

 

 

 سومین نوشتار با عنوان «خاستگاه فیزیکی و کارآمدی مدل مکملیت» به توضیح نحوه رابطه خداوند با عالم از دریچه نگاه علمی مدرن از منظر هورن است. این مقاله به بررسی مدل مکملیت پرداخته که همواره در بین مدل های چهارگانه­ای که مشهورترین رویکردها به رابطۀ میان علم و دین به شمار می­روند، از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. لذا تبیین خاستگاه فیزیکی و کارآمدی این مدل و جایگاه آن در نگرۀ دنیس الکسندر و حکمای نوصدرایی برگ دیگری است که به بررسی و توصیف گذارده شد.

 

 

چهارمین نوشتار «علم دینی در چشم ­انداز مدل پیشنهادی» نام دارد  فرضیه علم دینی و الحادی، نقطۀ عطفی است که دانشمندان را به چالشی دیگر مبنی بر اینکه پیش فرض اعتقادی یک دانشمند اعم از ایمان یا الحاد، نقشی ناگزیر و ایجاب کننده در برداشت و نظریه پردازی دارد، فرا می خواند. بررسی مدل پیشنهادی علم دینی با تکیه بر ظرفیت های فیزیک مدرن، نوشتاری است که به تفصیل بدین مقوله پرداخته و نحوۀ تاثّرِ نتیجه گیری ِعلمی از پیش فرضِ اعتقادی را به شکلی مستدلّ تبیین نموده است.

 

 

«فیزیک مدرن و بازگشت سنت ایدئالیسم فلسفی» عنوان پنجمین مقاله از این دفتر است. دستاوردهای فیزیک مدرن و چشم انداز نظریه کوانتم و نسبیّت انیشتین، با پررنگ نمودن نقش ذهن به تصوّرِ بازگشتِ سنتِ ایدآلیسمی، قوت بخشیدند. بررسی این امکان مقالۀ دیگری از این دفتر را تشکیل می­دهد. بی تردید برداشت متداول از دین مشعر به نگاه رئالیستی می باشد، لذا قوّت گرفتن سنت ایدآلیسم فلسفی امکان سیطرۀ تفسیرهای ناواقع­ گرایانه از دین را قوت می بخشد. در این نوشتار جوانب مختلف این مقوله، طرح و تبیین گردیده است.

 

 

«خلقت، مشیّت و تصادف کوانتمی» ترجمه مقاله­ای از توماس اف تریسی است. در این مقاله، مکانیزم هایِ ممکنِ تاثیرِ فعل الهی در عالم آنهم در چهارچوب فیزیک مدرن و با چشم انداز نظریه کوانتم به بحث و بررسی گذارده شده است.

 

آخرین مقاله «آنتروپی و اثبات مادی نبودن واجب الوجود» نام دارد. قانون دوم ترمودینامیک تبیین کننده علّت این مقوله شده که همواره یک تحوّل برگشت ناپذیر از نظم به سمت بی نظمی در پدیده­هایی که در بین تعداد زیادی از ذرات بوقوع می‌پیوندد، وجود دارد. لذا در این مقاله، به شبهه رد برهان نظم و متاثّر از آن وجود ناظم با تکیه بر اصل افزایش آنتروپی(بی نظمی) در عالم پاسخ داده شد و نیز به اثبات مادی نبودنِ واجب متعال با مقدّمات علمی پرداخته گردید.

 

 

بخش دوم نشریه با عنوان «ادب و هنر» مشتمل بر دو مقاله است که عبارتند از: «ابد و یک روز از دیدگاه زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی» به قلم نیما افراسیابی و «جلوه های رحمت خدا در سخن خدا و پیامبرش» به قلم ناصر بن محمد الاحمد و با ترجمه شایسته شریعتمداری.

 

بخش سوم نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و مشتمل بر سه نوشتار دیگر است که به ترتیب عبارتند از: «ایران شناسی از سبک فکری شرق‌شناسانه عاری بوده است» گفت و گو با اشک دالن، منوچهر دین پرست، «به سوی نقشه عالم مثال» به قلم هانری کربن با ترجمه انشاءالله رحمتی، «نظریه‌های تعصب» گوردون ویلارد آلپورت، ترجمه علیرضا رضایت.

 

دو بخش پایانی نشریه عبارت از «کتاب» و «گزارش» هستند. در بخش کتاب نخست مقاله ای با عنوان «شاعران انجمن‌های ادبی» به قلم سید مسعود رضوی آمده است، سپس منیره پنج تنی به مناسبت انتشار ترجمۀ جدید از کتاب «نقد عقل محض» از سوی انتشارات ققنوس به سراغ مترجم این اثر بهروز نظری و  ویراستارش محمد مهدی اردبیلی رفته و درباره این اثر با آن ها گفت و گو کرده است. بخش پایانی به گزارش مهم ترین وقایع حوزه اندیشه در یک ماه اخیر اختصاص دارد.

 

شماره ۱۲۲ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «الهیات و فیزیک معاصر» مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی با قیمت ۲۰۰۰ تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 23569
تاريخ ثبت خبر : 6 خرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:45
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)