| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


رابطه میان شب قدر با اهل بیت(ع) با تکیه بر علم آنان

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «رابطه میان شب قدر با اهل بیت(ع) با تکیه بر علم آنان» توسط خدیجه محمدی فروشانی و محمداحسانی فر، استاد راهنما و محمدمرادی، استاد راهنما، این رساله در دانشکده علوم حدیث بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «رابطه میان شب قدر با اهل بیت(ع) با تکیه بر علم آنان» توسط خدیجه محمدی فروشانی نگاشته شده است.

محمد احسانی فر، استاد راهنما و محمد مرادی، استاد راهنما، این رساله در دانشکده علوم حدیث بودند.

چکیده:

شب قدر در فرهنگ قرآن کریم و روایات، از جایگاه عظیمی برخوردار است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم در مورد خصوصیات این شب نازل شده؛ بلکه سوره‌ای مستقل‌ با تمام آیاتش‌ در خصوص شب قدر در قرآن کریم آمده است.

شبی که دوره آن از آغاز آفرینش بوده و تا روز قیامت استمرار دارد. خداوند در این شب دانش‌هایی را به حجت‌های الهی و به طور خاص به اهل بیت(ع) عطا می‌کند.

دانش اهل بیت(ع)‌‌‌‌‌ برگرفته از منابع متعدد است، آنان دانش‌هایی را از راه‌های نامتعارف همچون وحی، تحدیث، الهام، تفهیم، وراثت معنوی و علم أشائی از راه تعلیم الهی دریافت می‌کنند.

افزون بر آن، ۸۰ روایت دلالت بر فزونی دانش اهل بیت(ع) در هر روز و هر شب، هر هفته، هر ماه و هر سال در شب قدر دارد. آنچه می‌طلبید مورد بررسی قرار گیرد، دانش‌هایی است که در شب قدر بر اهل بیت(ع) نازل می‌شود.

براساس روایاتی که کلینی در بابی مستقل در تفسیر سوره قدر آورده و روایات مرتبط با این مقوله دریافتیم این دانش‌‌ها برای رسول خدا(ص) نزول یکباره قرآن بر قلب ایشان و علم جمعی بدان است.

سپس هر سال در شب قدر تفصیل‌کتاب که مقصود از آن تفسیر و تبیین قرآن متناسب با وقایع و حوادث آن سال است بر ایشان الهام شد.
علاوه برآن، در شب قدر روح و فرشتگان، همه‌ امور را به اذن پروردگار بر حجت خدا نازل می‌‌کنند. براساس ۳۷ روایتی که در بصائر الدرجات آمده، روح نازل در شب قدر، با روح اهل بیت(ع) متحد می‌شود و علوم و معرفت فراوان برقلوب آنان وارد می‌شود.
از این گذشته، به دلالت پاره‌ای از آیات و روایات، تداوم شب قدر با استمرار رسالت قرآن کریم پیوند دارد. بدین‌گونه که در شب قدر هر سال با وحیی که به معنای وحی تشریعی و شریعت جدید نیست.

تأویل قرآن از جمله تأویل آیات متشابه، تطبیق قرآن بر حوادث و وقایع زمان بر حجت خدا و دیگر ذوات اهل بیت(ع) تفهیم می‌شود. افزون بر آن ‌در چنین ‌شبی‌، امکان پیدایش بداء و تغییر در امور است، همچنین ممکن است خداوند تقدیری جدید و رایی ابتدایی داشته باشد و علم بدان را با تحدیث ‌و الهام ‌بر آنان ‌‌ابلاغ ‌کند.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69084
تاريخ ثبت خبر : 13 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)