| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا صدرا در گفتگو با طلیعه:


رئیس‌جمهور باید در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کند

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: رئیس جمهور باید در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کند و در برابر مشکلات داخلی با تدبیر و قدرت بایستد و با عقل و تدبیر مشکلات را ساماندهی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران در تعریف دولت گفت: دولت گرداننده امور، سیاستمدار و سیاستگذار کشور است. به طوری که سیاست های عمومی را تعیین و تصویب و سپس اعمال می کند. دولتها در همه جوامع نقش کارگزار را دارند اما در مجموع سه مدل در تعریف و کارآیی نقش دولت مطرح می شود. اولین مدل برای دولت نقش کارگزین را انتخاب می کند یعنی دولت همه کاره یک کشور است. چنین مدلی در حزب کمونیسم و مارکسیسم مطرح بود اما الان مانند گذشته این مدل ها زیاد مطرح نیست.

در واقع دولت مانند شرکت سهامی است که سرمایه داران از طریق احزاب در آن سرمایه گذاری می کنند و دولتمردان وظیفه دارند منافع آنها را تامین کنند و به آن دولت های سرمایه سالاری گفته می شود

وی افزود: مدل دیگر درباره نقش دولت ها، اعمال حداقل نقش برای دولت ها است. در واقع دولت مانند شرکت سهامی است که سرمایه داران از طریق احزاب در آن سرمایه گذاری می کنند و دولتمردان وظیفه دارند منافع آنها را تامین کنند و به آن دولت های سرمایه سالاری گفته می شود. مدل سوم دولت کارگزار است که در آن دولت هادی و هماهنگ کننده است و در جمهوری اسلامی ایران هم چنین مدلی وجود دارد.

وی ادامه داد: در مدل دولت کارگزار، دولت معمار پیشرفت کشور است و در جهت برقراری توسعه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تلاش می کند و برای پیشرفت همه جانبه کشور نقش کارگزار را دارد. دولت نقش راهبردی هم دارد و راهنمایی و راهبری می کند. در کشور رهبری سیاست های کلان و راهبردی را مشخص می کنند. مجلس نقش کاربردی دارد به طوری که سیاست های کلان را به برنامه های یکساله و پنج ساله تبدیل می کند. دولت در اینجا به معنای قوه مجریه است که در رأس آن رئیس جمهور قرار دارد و نقش آن اجرایی کردن برنامه های یکساله و پنج ساله کشور است. دولت برای پیاده کردن این برنامه ها باید برنامه ریزی های اجرایی داشته باشد.

صدرا افزود: روسای جمهور نباید شعارهایی بدهند که جنبه عملیاتی ندارد و فرای قانون است. به عنوان مثال دولت در زمینه عدالت در جامعه می تواند راهکارهایی برای بهتر اجرا شدن عدالت در جامعه را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: قوه مجریه قانونگذار نیست بلکه مدیریت اجرایی کشور را به عهده دارد. بنابراین در دفاع و اقتصاد و سیاست و فرهنگ کشور مردم نیروهای اصلی هستند و دولت مدیریت اجرایی را انجام می دهد. مثلا در دوران دفاع مقدس این مردم بودند که می جنگیدند و دولت وظیفه آموزش و سازماندهی آنها را به عهده داشت.

وی در ادامه گفت: دولت با استفاده از بسیج منابع مردمی، برنامه های مجلس را عملیاتی می کند و بعد از چهار سال کارهایی که عملیاتی کرده را گزارش می دهد. رئیس جمهور باید بتواند قوانین را اجرا کند و طرحهای عملیاتی و اجرایی بدهد تا با بسیج منابع عمومی و سازماندهی و نظارت بر آنها به سوی اهداف برنامه پنج ساله و یکساله قدم بردارد.

باید باور کنیم کشورداری علم و تخصص است اما اگر کسی که قهرمان ورزش باشد نمی تواند در عرصه سیاست و کشورداری وارد شود و موفق باشد

صدرا با اشاره به مبانی اسلامی رفتار سیاسی گفت: اصل اول که قرآن از زبان دختر حضرت شعیب مطرح کرده قوت و امانت به عنوان مهمترین اصل اساسی رفتار سیاسی مطرح شده است، یعنی دولتمردان کارا باشند به نحوی که توانایی لازم را داشته باشند و امین بوده و احساس مسئولیت کنند.

کشورداری علم است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رئیس جمهور باید توانایی برنامه ریزی داشته باشد. باید باور کنیم کشورداری علم و تخصص است اما اگر کسی که قهرمان ورزش باشد نمی تواند در عرصه سیاست و کشورداری وارد شود و موفق باشد. کشورداری علم است و هر کس می تواند درباره آن نظر دهد اما نمی تواند در این حوزه وارد شود. در کشور ما به طور تخصصی در عرصه سیاست داری وارد نشده اند و بسیاری از پزشکان و ورزشکاران و … در این حوزه ورود کردند در حالی که باید افراد متخصص به حوزه سیاست وارد شوند.

صدرا با بیان اینکه ایران از سالیان گذشته در زمینه دولت سازی پیشتاز بوده است، گفت: در گذشته همواره حکومت ها با شمشیر جا به جا می شدند و یا داخل خاندان ها افراد به جای دیگری جایگزین می شدند و موروثی بوده است. بسیاری از دولت ها از دوران کهن تا معاصر در ایران مردم دار بودند اما مردم مدار نبودند. برای اولین بار در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی تجربه مردم مداری شکل گرفت.

صدرا با بیان اینکه نباید رقابت بین اشخاص باشد بلکه باید میان برنامه های ارائه شده باشد، گفت: در این صورت رفتار سیاسی ما می تواند اخلاقی باشد. لازمه داشتن رفتار سیاسی رفتن به سوی برنامه هاست و اگر این روال نهادینه شد به طور قطع رفتار انسانی و رقابت سالم و سازنده شکل می گیرد.

صدرا در پایان سخنانش گفت: رئیس جمهور باید در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کند و در برابر مشکلات داخلی با تدبیر و قدرت بایستد و با عقل و تدبیر مشکلات را ساماندهی کند. شجاعت، حکمت، عدالت و عفت ارکان فضائل هستند و از قدرت برمی آید و متفکران هم بر این سه ویژگی صحه گذاشتند. افرادی باید به صحنه بیایند که قوی و امین باشند و تناسب تخصص و تجربه شان به علاوه نیروهایی که قرار است با آنها همکاری کنند دارای اهمیت زیادی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 47135
تاريخ ثبت خبر : 3 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:45
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)