| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

توسط دفتر نشر معارف؛


«دیپلماسی امام خمینی(ره)» به قلم علی سروش منتشر شد

کتاب «دیپلماسی امام خمینی(ره)» با بررسی مبانی اندیشه و راهبردهای دیپلماتیک امام خمینی نوشته دکتر علی سروش از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دیپلماسی به عنوان مهمترین سامان هر دولت در عرصه بین الملل که تبلور اندیشه ها و ارزشهای هر دولت در سطح جهانی است، از پیچیده ترین بخش های علوم سیاسی به شمار می رود. اما در اکثر پژوهش های این حوزه، بدون پرداختن به اندیشه صرفاً به لایه های بیرونی این علم پرداخته می شود، در این اثر تلاش گردیده است، دیپلماسی مبتنی بر اندیشه امام خمینی، به عنوان یک اندیشمند سیاسی برجسته معاصر در عرصه بین الملل، تبیین گردد. پژوهش حاضر تلاش می نماید فراتر از کلیات و چارچوب های سیاست خارجی متعارف، به دیپلماسی در اندیشه امام خمینی دست یابد.

کتاب «دیپلماسی امام خمینی(ره)» از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است: چیستی دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، منابع دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، انواع، سطوح، ابزارها و ابعاد دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، دیپلمات ها و سازمان های دیپلماسی در اندیشه امام خمینی و اهداف دیپلماسی در اندیشه امام خمینی.

امام خمینی در مقابل دو گفتمان لیبرالیسم و کمونیسم، گفتمان «اسلام ناب» را مطرح نمود. «آلوین تافلر» در کتاب «جابجایی قدرت» اشاره می کند: «کار بزرگ (امام) خمینی این بود که برای اولین بار، یک نفر، غرب را با تمامی محتویاتش نادیده گرفت و به جای این که بنشیند و با ما به صورت جداگانه وارد بحث شود، در کل همه ما را دور زد.» و اساساً «انقلاب ایران به رهبری (امام) خمینی با توسل به ایدئولوژی خود توانسته است هشدار و زنگ خطری را برای نظم حاکم بر جهان و قدرت ‏های سیستم بین ‏المللی به وجود بیاورد.» این سخن، گزارشی از واقعیت گفتمان بین ‏المللی انقلاب اسلامی است.

گفتمان امام نه تنها در عرصه دین، بلکه در عرصه سیاست ‏ورزی، حکومت ‏داری، اخلاق ‏مداری، آزادی‏ خواهی، عدالت ‏طلبی، حقوق انسانی، مبارزه با فقر، ظلم و تبعیض، دفاع سرزمینی، خودباوری و… مدل ­ها و تئوری‏ هایی ارائه نمود، الگوهایی موفق که دنیا را به تحیّر واداشت. از جمله این تئوری ­ها، در عرصه سیاست بین ­الملل و به صورت خاص در حوزه «دیپلماسی» نمایان گردی.الگوهای دیپلماتیک حضرت امام، چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تئوری‏های غربی و شرقی را نقض نمود. از جمله این دگرگونی ­ها، گسترش نفوذ روزافزون «قدرت نرم»، «دیپلماسی عمومی» و «بیداری ملت ­ها» به برکت انقلاب اسلامی ایران بود.

این اثر تلاش می ‏کند با مطالعه اندیشه سیاسی امام خمینی و رفتارهای دیپلماتیک ایشان، و با تبیین مبانی اندیشه ‏ای امام در عرصه دپیلماسی، روش ‏ها و الگوی دیپلماسی ایشان را به صورت علمی و متدولوژیک تبیین نماید.

دفتر نشر معارف تاکنون درباره اندیشه و خاطرات امام خمینی کتاب های «خط امام: مروری اجمالی بر اندیشه امام خمینی» (حاوی پیام رهبر معظم انقلاب و پیامهای مهم امام خمینی)، «پژواک ولایت: امام خمینی در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «امام خمینی؛ مردی در انتهای افق» (نوشته دکتر یعقوب توکلی)، «سیره آفتاب؛ خاطرات و زندگی امام خمینی» (نوشته دکتر حسن قدوسی زاده)، مجموعه ۳ جلدی «در محضر روح الله» (تدوین و گردآوری دکتر حسن قدوسی زاده)، «سیمای آفتاب؛ خاطرات ناب از زندگانی الهی سیاسی امام خمینی» (تهیه و تدوین علی احمد پور ترکمانی)، «قیام امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره)» (نوشته آیت الله عیسی قاسم بحرین)، «قیام اشک؛ رهنمودهای امام خمینی به هیئت های مذهبی» و «گزیده جهاد اکبر» و… را منتشر کرده است که بعضی از عناوین آن بیش از ۱۵ بار تجدید چاپ و تیراژی بالای ۵۰ هزار نسخه داشته اند.

کتاب «دیپلماسی امام خمینی(ره)» نوشته علی سروش در ۲۲۰ صفحه، قطع رقعی، قیمت ۱۴۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

کد خبر : 70077
تاريخ ثبت خبر : 30 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:01
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)