| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


دین در ذات خود مردم سالار است/ «مرآت» دو ساله شد

استاد دانشگاه شهید بهشتی در دومین دوره جایزه و نمایشگاه کتب موضوعی«مرآت» ویژه کتاب‌های مردم‌سالاری دینی گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی یک مقوله بسیط است و نه ترکیبی، در واقع دین در ذات خود مردم سالار است و به عبارت دیگر مردم سالاری را از درون دین گرفته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دومین دوره جایزه و نمایشگاه کتب موضوعی«مرآت» ویژه کتاب‌های مردم‌سالاری دینی 8 اسفندماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از شخصیت‏های فرهنگی، اهالی قلم و اصحاب رسانه برگزار شد. در ابتدای مراسم مجید صحاف دبیر جایزه و نمایشگاه مرآت تداوم در کار را به عنوان اصلی اثرگذار در عمل و کار فرهنگی معرفی کرد و اظهار داشت: در میان اقیانوس محتوا و کتاب توجه به نیاز و خلاهای جامعه و شناسایی نیازهای فکری که برون داد آن در قالب کتاب‌های موضوعی بروز و ظهور پیدا می کند، به مثابه فانوسی است که آحاد جامعه را به سمت دسترسی به کتاب‌های مفید و خوب سوق می‌دهد.

وی افزود: اگر به این باور عمیق برسیم که انسان هیچ وقت از کتاب مستغنی نیست حرکتی که در مرآت شروع شده قطعا برای فعالان فرهنگی که نقش راهبری و گفتمان سازی در جامعه را عهده دار هستند، حرکت مبارکی خواهد بود.

صحاف با بیان اینکه کتاب مرآت بعنوان یک منبغ غنی از محتوا راهگشای محتوای حرکت‌های گفتمانی فرهنگی کشور خواهد بود عنوان کرد: این امر نیازمند حمایت و همدلی تمامی فعالان در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دوری از تشتت در فعالیتها و در فعالیت‌ها و یارکشی‌های افت‌بار معمول و معهود است.

وی با بیان اینکه از میان ۲۰۰۰ کتابی از طریق کتابخانه ملی در موضوع مردم سالاری دینی احصاء شد و ۵۰۲ اثر برای ارزیابی اولیه گزینش شد، تصریح کرد: این کتاب‌ها توسط کارشناسان حوزه و دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از ارزیابی ۷۷ اثر که «مردم سالاری» و «مردم سالاری دینی» دست‌مایه موضوعات آنها بود، به دست آمد. در نهایت ۵۵ اثر به عنوان منابعی که ارتباط محتوایی با موضوع دارند، برای درج در کتاب مرآت انتخاب شدند.

دبیر جایزه مرآت اظهار کردبه سیاق سال گذشته، امسال نیز اعلام می‌دارم که جایزه و نمایشگاه مرآت در سال آینده میزبان کتاب‌های ناشران و نویسندگان با موضوع «انقلاب اسلامی در سه عرصه معارف، تاریخ تحلیلی و دستاوردهای انقلاب» خواهد بود و البته این به معنای بسته شدن پرونده «سبک زندگی» و «مردم سالاری دینی» نیست، بلکه در فرصت یک‌ساله‌ آتی آثار جدیدی که در این دو حوزه موضوعی منتشر شوند نیز مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و بهترین‌ها و مفید‌ترین‌های این آثار در کتاب مرآت سال آینده منتشر خواهد شد.

در ادامه مراسم دکتر سیدمحمدرضا مرندی استاد دانشگاه و نویسنده در حوزه مردم‏سالاری دینی اظهار داشت: بعد از جنگ و بیشتر در دوران اصلاحات نظریاتی تحت عنوان دموکراسی اسلامی مطرح شد در این وقت (سال۱۳۷۹) موضوع مردم سالاری دینی را عنوان کردند.

وی افزود: طبق گفته مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی یک مقوله بسیط است و نه ترکیبی، در واقع دین در ذات خود مردم سالار است و به عبارت دیگر مردم سالاری را از درون دین گرفته اند.

مرندی با اشاره به مخالفان این نظریه بیان کرد: افرادی که دین را قبول نداشتند، کسانی که دین را به صورت حداقلی قبول داشتند (معتقد بودند سیاست و حکومت امری اجتماعی و دنیوی و دین امری فردی و اخروی است و هیچ فصل مشترکی با هم ندارند) و افرادی که گزاره های دینی و گزاره های دموکراسی را باهم در تعارض می دانند، سه دسته از مخالفان نظریه مردم سالاری دینی هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: طرفداران هم در یک دسته خلاصه نشده و شامل دو گروه هستند: اکثر طرفداران مردم سالاری دینی آن را به شکل روشی ( نقش داشتن در فعلیت و شکل دادن حکومت) پذیرفته‌اند و مابقی معتقدند مردم در مشروعیت حکومت نقش دارند، همان طور که رهبری به صراحت اعلام می‌کند و مردم سالاری دینی را مبنایی می‌پذیرد.

در پایان مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، مجید صحاف دبیر جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت، دکتر سید مجید حسینی مدیر عامل نشر شهر و باغ کتاب تهران، روح الله عباسی سردبیر علمی جایزه مرآت و میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از ناشران و نویسنده برتر این دوره تجلیل شد.

در این مراسم نشر معارف به جهت تنوع و تکثر آثار در حوزه «مردم‏سالاری دینی» و ارائه آثار نظری عمیق در این حوزه، به عنوان ناشر برتر برگزیده شد. همچنین نشر عروج به جهت تعدد آثار در حوزه «مردم‏سالاری دینی»  شایسته تقدیر دومین نمایشگاه و جایزه کتب موضوعی مرآت قرار گرفته است و از حجت الاسلام منصور میراحمدی جهت کتاب ارزشمندد «نظریه مردم سالاری دینی (مفهوم، مبانی و الگوی نظام سیاسی)»، به عنوان نویسنده برتر تجلیل شد.

گفتنی است نمایشگاه و جایزه کتب موضوعی مرآت در راستای عمل به فرمایشات و مطالبات رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به جهت تعمیق و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق بررسی محتوایی کتاب‏های موضوعی سال ۹۴ به همت جمعی از ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تأسیس گردید.

اولین دوره نمایشگاه و جایزه کتب موضوعی مرآت سال گذشته در ارتباط با کتابهای سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار شد که طی آن انتشارات بوستان کتاب به جهت تنوع آثار در حوزه سبک زندگی و ارائه کتب راهبردی در این حوزه و نشر معارف به جهت تعدد آثار در حوزه سبک زندگی و ارائه آثار نظری عمیق و انتشارات امیرکبیر به جهت پرداختن به موضوعات و مسائل مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه سبک زندگی، به عنوان ناشرین برتر انتخاب شدند. همچنین محمد هادی محمودی به جهت تعدد و تنوع آثار ایشان در حوزه سبک زندگی، به عنوان نویسنده برتر برگزیده شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 42690
تاريخ ثبت خبر : 10 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:59
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)