| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


دیدار رئیس مرکز «مَنا» با هسته خانواده اسلامی

محمد نعمتی با هسته علمی خانواده اسلامی که با موضوع «منطق رئالیستی خانواده اسلامی(مبانی، مدل‌ها و کاربردها)» مشغول فعالیت است، در مشهد دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا)، نشست هم‌اندیشی هسته‌های علمی (طرح‌های پژوهانه) با حضور محمد نعمتی (رئیس مَنا)، رضا نظریان (پژوهشگر طرح پژوهانه: منطق رئالیستی خانواده اسلامی) و مرتضی مرتضوی کاخکی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و نماینده منَا در استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی) صبح شنبه ۶ مرداد در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد.

در این جلسه ابتدا محمد نعمتی توضیحات مختصری درباره اهداف اعطای طرح‌های پژوهانه بیان کرد. ایشان هدف از اعطای این طرح‌ها به پژوهشگران جوان را تشکیل هسته‌های علمی دانست که شامل مطالعه، شبکه‌سازی (هسته‌های مطالعاتی، هسته‌های پژوهشی، تدریس)، ارتباط با رسانه‌ها و ارتباط با سیاست‌گذاران می‌شود.

در ادامه رئیس مَنا توضیحاتی درباره نحوه نگرش به خانواده از منظر اسلامی، بیان کرد. ایشان با بیان اینکه در دو سطح علی و ساختاری می‌توان به بررسی خانواده پرداخت، افزود: سطح ساختاری یعنی (قواعد تعامل انسان‌ها) بیشتر مورد نظر است. در صورت روشن شدن سطح ساختاری خانواده است که می‌توانیم در سطح علّی (یعنی سطح متغیرها) نیز تبیین‌های ثمربخشی ارائه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش پایانی سخنانشان، به توضیح مختصری درباره رابطه خانواده و اقتصاد (سطح ساختاری) اشاره کرد و این‌چنین جمع‌بندی کرد که پژوهشگر در عین بررسی خرد موضوع می‌بایست نگاه کلان هم به موضوع داشته باشد که عبارت است از اینکه پژوهش چگونه به حوزه‌های دیگر (مانند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و…) ارتباط پیدا می‌کند.

در پایان جلسه، رضا نظریان پژوهشگر طرح پژوهانه و عضو هسته علمی: منطق رئالیستی خانواده اسلامی به توضیحاتی درباره فرایند پژوهش خود پرداخت.

وی متذکر شد که پژوهش یادشده بر اساس طرح‌نامه مصوب مَنا و به استاد راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، قرار است خانواده از منظر اسلام را در سه سطح مبانی، مدل‌ها و کاربردها پژوهش نماید.

وی یادآور شد که سطح اوّل یعنی مبانی خانواده از منظر اسلام، تکمیل شده است و در حال تدوین سطح مدل‌ها است. در سطح مبانی هدف این بوده است که به طور تفصیلی نگاه اسلام به خانواده به صورت روش‌مند –روش ترتیب نزول- مورد کاوش قرار گیرد.

در سطح مدل‌ها  که محقق در حال تدوین آن است – هدف این است که تمامی نظریات مؤثر جامعه‌شناسان خانواده و نحله‌های مختلف فمینیستی، از دوره کلاسیک تا معاصر احصاء شده و مدل‌سازی شوند و در نهایت با مدل خانواده اسلامی – که از بخش مبانی گرفته شده است – مقایسه تطبیقی شوند. در نهایت در سطح کاربردها، محقق وارد بررسی‌های تفصیلی تجربی می‌شود و به صورت مطالعه موردی، آسیب‌های خانواده در ایران را شناسایی کرده و با توجه به مدل مُختار، راهکار ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 73518
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 17:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)