| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی استاد؛


دکتر علیرضا صدرا

علیرضا صدرا از اعضای فعال در جریان مبارزات انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و انجمن های اسلامی دانشکده خود بوده و از افراد مؤثر در طراحی، تاسیس و راه اندازی دانشگاه تربیت مدرس با انگیزه تربیت استاد در کشور و در جریان انقلاب فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد.

وی از اعضای فعال در جریان مبارزات انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و انجمنهای اسلامی دانشکده خود بوده و از افراد مؤثر در طراحی، تاسیس و راه اندازی دانشگاه تربیت مدرس با انگیزه تربیت استاد در کشور و در جریان انقلاب فرهنگی است. وی محضر اساتیدی همچون علامه استاد محمدتقی جعفری(استاد راهنمای رساله ارشد)، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله عمید زنجانی، آیت الله امامی کاشانی(مدرسه عالی مطهری)، اعضای دائمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر علی شریعتمداری(تعلیم و تربیت) درک کرد.

 درسهای دکتر عبدالکریم سروش، غلامحسین ابراهیمی دینانی، علی محقق داماد و محمد و محسن مجتهد شبستری را نیز گذرانده است. ضمن تحصیل با امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور؛ مدیریت کل سیاسی استان هرمزگان و آنگاه در تأسیس دفتر مطالعات سیاسی و کارشناسی استانهای جنوبی کشور، دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و در دفاع مقدس در تأسیس و به عنوان مدیریت و فرماندهی جنگ روانی قرارگاه خاتم(ص)همکاری داشت.

دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مردم دزفول را برعهده داشته و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس بود. مسافرت و مأموریت های گوناگونی به اقصی نقاط دنیا داشته و در مجامع جهانی و علمی بسیاری از جمله مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد. وی چندین بار با دبیرکل وقت سازمان ملل دیدار داشته و ملاقاتهای متعددی با وزیران و سران کشورها و دولتهای جهان انجام داده است.

مدتی نیز مدیرکلی بین الملل وزارت کار و امور اجتماعی و مدت پنج سال نیز مدیریت مؤسسه مطالعات کار و تأمین اجتماعی و به همین مناسبت نمایندگی سازمان بین المللی کار (ILO) را در کشور عهده ­دار بود.

تدریس در دانشگاه

 دروس اندیشه سیاسی اسلام، ایران و غرب، مبانی اندیشه سیاسی در اسلام و نیز درس نظام سیاسی در اسلام و نظریه های جدید در علم سیاست را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، باقر العلوم(ع) قم و مؤسسه امام خمینی(ره) و نیز مفید قم و جامعه المصطفی(ص) العالمیه، … ارائه داده و می­ دهد. مدتی نیز معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را بر عهده داشته اند.

پژوهش

 وی تا کنون پژوهش­های متعددی در زمینه علمی سیاسی به ویژه تخصصی خویش؛ اندیشه های و فلسفی سیاسی تا حکمت مدنی متعالی به انجام رسانده و نیز در حال انجام است. ازجمله: «مبانی نظری کار و کارایی در نگاه متفکرین اسلامی و ایرانی»، «آسیب‌شناسی سیاسی و اجتماعی در عصر غیبت»، «الگوی مناسب دولت جمهوری اسلامی ایران»، «ارزش‌های حاکم بر جامعه ایرانی» و «نگرش فلسفی سیاسی در اسلام و ایران»، نگرش فعلی سیاسی در اسلام و ایران، نگرش کارگزاری سیاسی در اسلام و ایران و …. این گونه آثار که با همکاری «شورای پژوهش­های علمی کشور»، «مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص ­مصلحت نظام»، «مؤسسه نشر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)»، «مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی»، «پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی دفتر تبلیغات و «دانشگاه تهران»،… انجام شده اند، غالباً انتشار یافته یا برخی در حال انتشارند.

کتب منتشره

 از جمله این آثار منتشر شده عبارتند از: ۱٫گرایش فلسفی سیاسی، ۲٫علم مدنی فارابی و جامعه شناسی اگوست کنت، ۳٫مشروعیت سیاسی، ۴٫نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی، ۵٫ارزش های حاکم بر جامعه ایرانی، ۶٫مفهوم شناسی سیاسی حکمت متعالی، ۷٫گفتمان مهدویت، ۸٫الگوی سیاسی حکمت متعالی؛ الگوی سیاسی متعالی، ۹٫خوانش سیاسی متون حکمت متعالی(شواهد ربوبیه و مبدأ و معاد صدرا).

کتاب در دست انتشار

آثاری چون؛ ۱٫مهندسی آموزش سیاسی متعالی، ۲٫ بیداری و خیزش انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی، ۳٫حکومت اشکانی در حکمت مدنی شاهنامه در جریان انتشارند. فلسفه سیاسی(متن درسی به پیشنهاد سازمان سمت؛ تدوین کتب دانشگاهی)، تمدن سازی نوین اسلامی در راهبردهای راهبری، فلسفه سیاست (حقیقت، ماهیت و واقعیت سیاسی رساله ارشد با راهنمایی علامه جعفری و مشاورت دکتر داوری)، متون سیاسی حکمت متعالی و متون سیاسی اندیشه سیاسی، … در جریان نهایی شدن و آماده سازی برای انتشار می باشند.

 از وی ده­ها سخنرانی و مقاله علمی در همایش‌های ملی و بین المللی و نیز در نشریات علمی و ترویجی کشور در زمینه های فلسفه علم سیاسی، فلسفه فقه سیاسی، فلسفه فن سیاسی، نگرش ها و گرایش های فکری سیاسی، مهدویت و انتظار، کارامدی سیاسی، … منتشر شده اند.

همکاری وی با دفتر همکاری های(پژوهشگاه) حوزه و دانشگاه در آغاز و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از فرصت­های مغتنم در هم اندیشه علمی دانشگاهی با اندیشه ورزان و هم حوزوی برای ایشان بوده است.

هم اینک کارآمدسازی هرچه فراتر دولت جمهوری اسلامی ایران، جریان مهدویت پژوهی، قرآن و سنت پژوهی سیاسی و فلسفه سیاسی توحیدی اسلامی، دغدغه های اصلی فکری و علمی وی را تشکیل می دهند. پیشتر معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را بر عهده داشته و مسئولت راه انداز مرکز مطالعات اندیشه سیاسی این دانشکده و نیز طراحی نقشه جامع علمی اندیشه سیاسی را دارد.

مسئولیتهای فعلی

در حال حاضر ریاست اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، معاونت پژوهشی و آموزشی مجمع جهانی اساتید مسلمان، عضویت گروه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، عضویت گروه سیاسی شورای تحول علوم سیاسی شورای انقلاب فرهنگی، عضویت گروه کرسی های آزاداندیشی، نقادی و نظریه پردازی علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی شورای انقلاب فرهنگی، عضویت شورای راهبردی و ریاست گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، عضویت میز کارآمدی نظام سیاسی و ولایت فقیه پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، …. را یدک می کشد.

محورهای کار اساسی او امروزه؛ حکمت و فلسفه و نظریه سازی علم و حکمت سیاسی متعالی(معرفت شناسی، روش شناسی و پدیده شناسی سیاسی)، نظریه سازی پیشرفت بویژه پیشرفت سیاسی متعالی، الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت به ویژه پیشرفت سیاسی با نقادی الگوی توسعه تک ساحتی – تنازعی مادی (ماتریالیستی – اومانیستی – سکولاریستی) مدرنیستی غربی و در نهایت چالش کارامدسازی به ویژه کارآمدسازی سیاسی و خصوصا با نقش راهبردی(کارگزاری؛ معمارانه) دولت به خصوص جمهوری اسلامی ایران، جریان بیداری و خیزش انقلابی اسلامی منطقه و جبهه مقاومت اسلامی تا مرز اتحاد جماهیر اسلامی و چشم انداز تمدن سازی نوین اسلامی می باشد.

در ادامه مدارج تحصیلی و سمت‌ها و آثار منتشر شده این استاد دانشگاه در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 68765
تاريخ ثبت خبر : 9 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:45
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)