| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


دکتر حسین کچویان؛ استاد جامعه شناسی

حسین کچویان، فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه منچستر انگلیس و طلبه محضر آیت الله جوادی آملی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش طلیعه؛ دکتر حسین کچویان (زاده ۱۳۳۸ در تهران) جامعه شناس، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعال در زمینهٔ نظریه های کلان جامعه شناسی و جامعه شناسی معرفت است و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران می باشد.
وی دیپلم ریاضی-فیزیک را در سال ۱۳۵۷ از دبیرستان خوارزمی اخذ کرد. سال ۱۳۵۸ تحصیلات حوزوی خود را ابتدا از مدرسه عالی شهید مطهری شروع می کند، بعد به مدرسه سپهسالار و مدرسه مروی می رود. همزمان بحث‎‎های فلسفه (الهیات شفای ابن‎سینا، شواهدالربوبیه و اسفار) را نزد آیت اله جوادی آملی می آموزد. دروس دیگر حوزه را تا حد کفایه و اصول ادامه می دهد و بحث‎‎های خارج را تا حدودی با آقای بجنوردی می گذراند. همزمان با این بحث‎‎ها دروس دانشگاهی را ادامه می‎‎دهد. در سال ۱۳۶۴ در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران کارشناسی اش را گرفته و در سال ۱۳۶۹ موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تربیت مدرس شد. دوره دکترایش را از سال ۱۳۶۹ در رشته جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس آغاز کرد، اما به سال ۱۳۷۴ آن را ناتمام رها کرد و در سال ۱۳۷۵ وارد دانشگاه منچستر انگلیس شد و به سال ۱۳۸۰ از آنجا دکترایش را اخذ کرد. موضوع رساله دکترایش جامعه شناسی و دین بعد از تجدد بود.

تدریس:
دکتر کچویان عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافتند. وی در زمینه های مختلف و در دانشگاه های مطرح ایران سابقه ی فعالیت داشته و دارند. تدریس در دانشگاه های تهران و تربیت معلم دروس «تاریخ جامعه شناسی» و «نظریه های جامعه شناسی»، «نظریه های جامعه شناسی»، «تاریخ جامعه شناسی»، «نظریه های انقلاب»، «جامعه شناسی سیاست» و «فلسفه علوم اجتماعی»، تدریس دروس «تاریخ جامعه شناسی» و «نظریه های جامعه شناسی» در مؤسسه باقرالعلوم قم، تدریس در دانشگاه باقرالعلوم و موسسه امام خمینی (ره) شامل دروس «نظریه های جامعه شناسی»، «فلسفه علوم اجتماعی»، «جامعه شناسی سیاسی»، «متون کلاسیک جامعه شناسی» و «زبان تخصصی» از سوابق این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران می باشد.

اندیشه:
در سالهای قبل از انقلاب (هنگامی که ایشان در مقطع دبیرستان قرار داشت) با افکار مرحوم شریعتی آشنا گردید و همین امر بر اندیشه اش تاثیر مهمی گذارد. با وقوع انقلاب اسلامی علیرغم گرفتن پذیرش از رفتن به خارج از کشور (آلمان) خودداری نمود. دو حادثه ی مهم در زندگی دکتر حسین کچویان پس از انقلاب مواجهه ی فکری با امام (ره) و دیگری ورود به حوزه ی علمیه بوده است. ویژگی بارز اندیشه ی دکتر کچویان را می توان در معاضدت با غرب (به مثابه ی کلیتی واحد) از موضع الهیات دانست.

برخی از تألیفات ایشان:
– انقلاب اسلامی و انفتاح تاریخ (بیداری اسلامی در بهار عربی)؛ انتشارات سوره مهر، ۱۳۹۱
– هویت ما؛ انتشارات کتاب فردا؛ ۱۳۹۰
– تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت های متضادانتشارات امیرکبیر،۱۳۸۹
– نظریه های جهانی شدن: پیامد چالش های فرهنگ و دین، نشر نی، ۱۳۸۶
– تطورات گفتمان های هویتی ایران: ایرانی در کشاکش با تجدد و مابعد تجدد، نشر نی، ۱۳۸۶
– نظریه های جهانی شدن و دین: مطالعه ای انتقادی، نشر نی، ۱۳۸۵
– کند و کاو در ماهیت معمایی ایران، بوستان کتاب قم، ۱۳۸۳
– تجدد از نگاهی دیگر، روایتی ناگفته از چگونگی ظهور و رشد تجدد، گنج معرفت، ۱۳۸۳
– فوکو و دیرینه شناسی دانش: روایت تاریخ علوم انسانی از نوزایی تا مابعدالتجدد، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۹
– روشنفکران و شکست در پیامبری- هالری ایوا اتزیونی-ترجمه دکتر حسین کچویان-مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان-۱۳۷۸
– علم و جامعه شناسی معرفت- مایکل مولکی، -ترجمه حسین کچویان؛ تهران: نشر نی، ۱۳۷۶
– پایان ایدئولوژی؛ کیهان، ۱۳۷۶
– فلسفه و جامعه‌شناسی سیاسی؛ اثر محمدعلی زکریایی با مقدمه‌ی حسین کچویان؛ انتشارات الهام ۱۳۷۴٫

کد خبر : 5089
تاريخ ثبت خبر : 10 اردیبهشت 1394
ساعت بارگزاری خبر : 15:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)