| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم علیرضا اصغری؛


دو کتاب جدید در حوزه «فقه و حقوق» منتشر شد

به تازگی دو کتاب «بررسی اهانت به مقدسات ادیان آسمانی» و «عملیات استشهادی و عملیات انتحاری از دیدگاه فقه و حقوق» به قلم علیرضا اصغری منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایبنا، علیرضا اصغری کتاب «بررسی اهانت به مقدسات ادیان آسمانی» را با همکاری اسماعیل صمیمی‌پور نگاشته است. در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «اهانت به مقدسات اسلام، یکی از عناوین مجرمانه است که درماده۵۱۳ قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم عمومی پیش بینی شده است و می توان آن را جزء جرایم دینی ومذهبی دانست زیرا در فصل بیان شده که عموما چهره دینی جرم مورد توجه بوده است (فصل دوم از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی) امروزه پرونده‌های کیفری فراوانی در دادگاه‌های انقلاب ومراجع قضائی، به خصوص دادگاه‌هایی که به جرایم سیاسی ومطبوعاتی وجرایم ارتکابی روحانیون رسیدگی می کنند مطرح می‌‌‌شوند که متهمان آنها با همین عنوان مجرمانه تحت تعقیب قرارمی گیرند اما ابهامات زیادی که درخصوص احکام این جرم وجود دارد کار را بر دادرسان دشوار نموده و نیاز جدی به تحقیق پیرامون جوانب مختلف آن را مبرهن می‌سازد.»

در این کتاب سعی شده است با تکیه بر روایات و نوشته‌های فقهی، جوانب مختلف جرم اهانت به مقدسات اسلام مورد تحقیق و بررسی قرارگیرد. مسائلی مانند اینکه آیا مقدسات اسلام شامل مقدسات مذاهب مختلف اسلامی است یا اختصاص به مقدسات مذهب شیعه دارد یا فقط به مقدساتی اطلاق می شود که همه مسلمانان آنها را مقدس می‌دانند؟ رابطه جرم اهانت به مقدسات اسلام و جرایمی همچون سب و دشنام به پیامبر وائمه معصومین و ارتداد چیست؟ آیا جهل به قانون و شبهات موضوعیه تاثیری در مسئولیت کیفری دارد یا خیر؟ و در این زمینه از وضعیت قوانین و مقررات موضوعه نیز غافل نخواهیم ماند.

به اعتقاد مولف کتاب، آنچه امروزه جهان بشری به شدت به آن نیازمند است، تعامل و گفت‌وگوی ادیان در جهت کم کردن فاصله‌های موجود بین ادیان، تألیف قلوب پیروان آن‌ها و یکسو نمودن حرکت انسان‌ها به‌سوی سعادت است. از اصول گفت‌وگوی ادیان، آگاهی پیروان هر دین از حکم اهانت به مقدسات ادیان دیگر است این آگاهی می‌تواند پیروان ادیان را از اهانت به مقدسات یکدیگر بازدارد و بستر را برای گفتگوی ادیان و تقریب پیروان ادیان و درنهایت آشکار کردن کمال اسلام فراهم نماید. اهانت به مقدسات هر یک از ادیان الهی، از جانب پیروان آن‌ها، گفت‌وگوی ادیان را به بن‌بست می‌کشاند؛ ولی احترام و تکریم آنان، زمینه را برای برقراری ارتباط، تقریب ادیان و تفاهم درراه شناخت حق فراهم می‌آورد و آثار سازنده­ای دارد.

مصادیق اهانت به مقدسات اسلامی، مجازات توهین به مقدسات اسلامی، رابطه اهانت به مقدسات با آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی سیاسی عناوین فصول اصلی این کتابند. کتاب «بررسی اهانت به مقدسات ادیان آسمانی» با شمارگان هزار نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات آذرین مهر منتشر شده است.

کتاب «عملیات استشهادی و عملیات انتحاری از دیدگاه فقه و حقوق»
علیرضا اصغری کتاب «عملیات استشهادی و عملیات انتحاری از دیدگاه فقه و حقوق» نیز مانند اثر قبلی خود با همکاری اسماعیل صمیمی‌پور نوشته است. در مقدمه این کتاب آمده است: «باتوجه به تحولات اخیر در منطقه و ظهور انواع گروهک‌ها با تعاریف مختلفی چون داعش، القاعده، طالبان، النصره، بوکوحرام، احرار الشام، جبهه الفلق و… و نوع برخورد آن‌ها با دیگر مذاهب و اینکه خود را برتر از مذاهب دیگر دانسته وحتی امروزه سعی برآن دارند حتی به زور مردم را با عقاید خود همسو کنند. در اینکه تفکر این گروهک‌ها باطل است، گرچه بعضی از عملیات گروه‌های مسلمانان شباهاتی به این افکار دارد. بعضاً این یک شباهت است و یا سواستفاده گروهک‌ها از تفکرات اسلامی. یکی از این عقاید، خودکشی است که همراه با کشتن خود منجر به قتل گروهی از انسان‌های دیگر می‌شود و این خودکشی را در قالب عملیاتی به نام انتحاری تعریف می‌کنند و برای پیروی مردم از این عقیده، وعده‌های مختلفی چون همسفره شدن با رسول خدا و… را می‌دهند.

عملیات انتحاری، عملا نوعی خودکشی تلقی می‌شود اما تعریفی که این دسته از گروهک‌ها از این نوع عملیات دارند، خودکشی نیست. حال با وجود شباهت این عملیات با عملیات شهادت طلبانه ی گروه‌هایی چون استشهادیون در لبنان،سوال دیگری به وجود می‌آید این که به نظر هردو گروه از یک تفکر پیروی می‌کنند و آرمان مشترکی دارند همچنین یکی از آنها اصلح و دیگری باطل است البته باید دفع افسد به فاسد کنیم، یعنی از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم و یا اگر اینکه این اعمال جرم تلقی می‌شود و مصادیقی از خودکشی محسوب می‌‌شود، باید با آن‌ها مقابله و مخالفت چشم گیری صورت گیرد.

عملیات استشهادی یک شیوه و ابزار دفاعی است که در زمان‌های اخیر، مجاهدین مسلمان علیه دشمنان متجاوز و اشغالگر به کار گرفته اند. عده ای از فقهای معاصر شیعه و اهل سنت این نوع عملیات را مصداقی از جهاد دفاعی دانسته و آن را جایز و مشروع می‌دانند.

عملیات استشهادی با توجه به اهمیت حفظ نفس زمانی انجام می‌شود که با دیگر ابزار دفاعی متعارف دفع تجاوز ممکن نباشد. اطلاق آیات و روایات جهاد دفاعی و ترجیح دفاع بر حفظ نفس دلیل جواز این نوع عملیات است. عملیات استشهادی ملاک جهاد و دفاع را دارد و با انتحار و اعمال انتحاری علیه انسانهای بی گناه، یا به عبارت دیگر خودکشی، بدون جهت شرعی متفاوت است. لذا ادله حرمت قتل نفس منصرف از آن است.»

مخاطبان در این کتاب می‌توانند با عناوین فصولی چون مبانی فقهی، احکام عملیات استشهادی و انتحاری و بررسی خودکشی در فقه و حقوق آشنا شوند.

کتاب «عملیات استشهادی و عملیات انتحاری از دیدگاه فقه و حقوق» با شمارگان هزار نسخه در ۱۸۶ صفحه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات آذرین مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 74637
تاريخ ثبت خبر : 28 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:53
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)