| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

اصغر منتظرالقائم در گفتگو با طلیعه:


دولت‌مردان مصلح به مردم‌سالاری دینی تعرض نمی‌کنند

استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: دولتمردان ما نباید صداقت، راستی و درستی و مردم سالاری دینی را مورد تعرض قرار دهند و اگر مصلح هستند باید این اصول اخلاقی را هم خودشان رعایت کنند و در آن پیش قدم باشند تا جامعه هم در این مسیر پیشتاز باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، اصغر منتظرالقائم استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان درباره نقش دولتها در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: خداوند در قرآن به همه انسانها دستور تشکیل مدنیت و تمدن می‌دهد. ما تمدن را می توانیم به چهار نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم کنیم. عامل مهم در تشکیل تمدن، نظام سیاسی است. نظام سیاسی جلوه و نماد قدرت برای اداره امور جامعه و ایجاد امنیت و روابط خارجی و دارای قدرت نظامی است.

وی افزود: نقش دولت در تعامل با دیگر قدرت ها و ریل گذاری سیاست خارجی، تامین امنیت داخلی، برنامه ریزی برای تامین امکانات و اوضاع و احوال اقتصادی و تامین سلامت شهروندان بسیار مهم است و از این جهت دولتها همواره می توانند برای آینده نگری در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی گام بردارند. 

سیاست خارجی در تمدن اسلامی پرتحرک، صلح پذیر اما مخالف با سلطه قدرت های بیگانه است و دارای توان نظامی قوی و حضور پرقدرت نظامی در عرصه بین المللی و عرصه فرهنگی است

منتظرالقائم بیان کرد: اصل سیاست خارجی در جامعه اسلامی طبق آیه قرآن این است که «اگر از تو صلح خواستند با آنها صلح کن»، یعنی مسلمانان با کشورهایی با ادیان مختلف می توانند در صلح و آرامش زندگی کنند. اصل حاکمیت دولت و تمدن اسلامی ایجاب می کند که روابط داخلی و خارجی با دیگر کشورها داشته باشند. در این صورت اصل حاکمیت داخلی هیج گاه دچار تعرض نمی شود و حاکمیت خارجی دولتهای دیگر قدرت او را  می پذیرند و با یکدیگر تعامل دارند.

این استاد دانشگاه افزود: تعامل بر اساس عدم سلطه هست و طبق آیه قرآن که می فرماید: «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» هیچ گاه دولتهای بیگانه بر مسلمین سلطه پیدا نکنند. بنابراین بنیه نظامی مسلمین باید از اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتوانند از امنیت ملی خود دفاع کنند ضمن اینکه دشمن هم نتواند به آنها تعرضی کند و یا به فکر تعرض هم بیافتد.

سیاست خارجی در تمدن اسلامی پرتحرک و صلح پذیر است

وی در ادامه گفت: سیاست خارجی در تمدن اسلامی پرتحرک، صلح پذیر اما مخالف با سلطه قدرت های بیگانه است و دارای توان نظامی قوی و حضور پرقدرت نظامی در عرصه بین المللی و عرصه فرهنگی است. از طریق تعامل و ارتباطات قوی فرهنگی و اقتصادی و تکنولوژی می توان نگاه دولتهای دیگر را به سوی کشور سوق داد و نظر آنها را به سمت کشور جلب کرد.

منتظرالقائم اضافه کرد: دولتی که داعیه دار تمدن اسلامی است باید داعیه دار عدم سلطه بر حکومت خود باشد و سلطه دیگر کشورها و نظامها را نپذیرد.

وابستگی بعضی از کشورهای مسلمان به نظام سلطه غربی

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از کشورهای قدرتمند بر کشورهای مسلمان غالب هستند، گفت: بعضی از دولت های مسلمان فعلی دولت های وابسته به قدرت های سلطه ای منطقه ای و بین المللی هستند. مثلا عربستان دارای دولت وابسته ای است که استقلال و موجودیت آن وابسته به کشورهای دیگر است، زیرا حکومت این کشور برخاسته از مردم نیست و از طریق دولتهای فرامنطقه ای روی کار آمد.

حرف اساسی تمدن نوین اسلامی در سلامت انسان در دنیا و آخرت است اما از نظر تفکر غربی انسان فقط در این دنیا زندگی می کند و از درک دنیای دیگر عاجز است

منتظرالقائم گفت: دولت بحرین و قطر هم وابسته به دیگر دولتها هستند و نظرات آنها را در سیاست داخلی و خارجی خود اعمال می کنند لذا اصل سیاست خارجی آنها زیر سوال می رود و در نتیجه در حاکمیت داخلی خود هم نمی توانند مستقل عمل کنند و باید سیاستهای قدرتی که به آن وابسته هستند را پیاده کنند. در نتیجه اصل اساسی اسلام که عدم سلطه بیگانگان بر مسلمانان است، مورد تعرض قرار می گیرد و ایجاد وابستگی می کند و سلطه را هم می پذیرد. هنگامی که این اصل منسوخ شد آینده نگری برای ملتهای مسلمان معنایی پیدا نمی کند و آن کشور مدافع حقوق کشورهای سلطه می شود.

وی تصریح کرد: اکنون بعضی از دولتهای مسلمان وابسته به قدرتهای فرامنطقه ای و سلطه گر هستند و تعامل ما با آنها متفاوت خواهد و با زبان زور و قدرت باید با آنها برخورد کرد. اگر ما در صدد ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم باید آینده نگری و برنامه ریزی برای ایجاد نظام داشته باشیم و از نظر قدرت نظامی و تکنولوژی هم باید در جایگاه بالایی قرار بگیریم.

وی با اشاره به رقابت تمدنی میان اسلام و غرب وجود دارد، گفت: تمدن نوین اسلامی اگر بخواهد در این راستا حرکت کند باید با دنیای مدرن که تلاش می کند اهداف خود را از طریق لیبرال دموکراسی پی بگیرد و در چهار دهه گذشته هم حرف جدیدی را مطرح نکرده، مقابله کند. غرب در نظر دارد تا قانون لیبرال دموکراسی را در همه جهان پیاده کنند، اصلی که به دنبال حاکم کردن صهیونیسم و اهداف آنهاست.

اسلام همواره حرفی برای گفتن در طول ۱۴۰۰ سال گذشته به رقبای خود داشته است به خصوص ایرانیان که همواره در زمینه تمدن هم پیشتاز بوده اند

این استاد دانشگاه افزود: غرب با جامعه آرمانی و اسلامی که به دنبال سلامت معنوی و روحی و روانی افراد است در تقابل قرار دارد. حرف اساسی تمدن نوین اسلامی در سلامت انسان در دنیا و آخرت است اما از نظر تفکر غربی انسان فقط در این دنیا زندگی می کند و از درک دنیای دیگر عاجز است، لذا ما هر چه بتوانیم تفکرات نو و جدید به دنیا ارائه دهیم، افراد سلیم النفسی که در پذیرش سخن مستدل مقاومت نمی کنند، تفکر تمدن نوین اسلامی را می پذیرند. به شرط اینکه ما بتوانیم نیروسازی کنیم. گروهی که تفکر نو تولید کند نه اینکه تفکری که برگرفته از لیبرال دموکراسی باشد.

تمدن غربی بر تمدن اسلامی حاکم شده است

وی با اشاره به اینکه تمدن غربی بر تمدن اسلامی حاکم شده است، گفت: برای جلوگیری از این وضع باید چند اصل مورد توجه قرار گیرد که آن اصول عبارتند از: سلامت معنوی، سلامت خانوادگی، سلامت روانی، سلامت جسمی و سلامت جنسی. اگر این اصول  توسط برنامه ریزان مورد توجه قرار گیرد جامعه ایده آل و آرمانی شکل می گیرد که مورد توجه دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای خواهد بود.

منتظرالقائم اضافه کرد: اسلام همواره حرفی برای گفتن در طول ۱۴۰۰ سال گذشته به رقبای خود داشته است به خصوص ایرانیان که همواره در زمینه تمدن هم پیشتاز بوده اند. اکنون هم به شرط داشتن همبستگی و آینده نگری و تولید علم، تحقق تمدن اسلامی با یک حرکت پرشتاب ادامه پیدا کند. 

وی با اشاره رفتار دولتمردان جامعه اسلامی در مناسبات سیاسی با دیگر کشورها گفت: اگر ما به دنبال ایجاد تمدن اسلامی هستیم باید در این راستا آینده نگری و برنامه ریزی داشته باشیم و این برنامه را اجرایی کنیم. برنامه ۲۰ ساله ما گام برداشتن در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی است و عدم سلطه را همان طور که در آیه «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» آمده، بپذیریم و در اصل حاکمیت داخلی و خارجی اعمال کنیم برای اینکه ایران تبدیل به قدرت منطقه ای در ایران شود.

منتظرالقائم تصریح کرد: اگر ما بتوانیم ایران را تبدیل به قدرت منطقه ای کنیم به تدریج می توانیم شرایط را هم برای تحقق تمدن نوین اسلامی محیا کنیم.

وی با اشاره به چارچوبهای اخلاقی انتخاباتی که دولتمردان باید به آن التزام پیدا کنند، گفت: دولتمردان ما نباید صداقت، راستی و درستی و مردم سالاری دینی را مورد تعرض قرار دهند و اگر مصلح هستند باید این اصول اخلاقی را هم خودشان رعایت کنند و در آن پیش قدم باشند تا جامعه هم در این مسیر پیشتاز باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: دروغ و عدم رعایت اصل راستی توسط دولتمردان، نظام و هر جامعه ای را ویران می کند و آن را از بین می برد.

انتهای پیام/

کد خبر : 45015
تاريخ ثبت خبر : 4 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)