| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن آقانظری در گفتگو با طلیعه:


دولتی بودن یکی از مشکلات اقتصادی کشور است

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور دولتی بودن آن است، گفت: سهم بخش دولتی در اقتصاد زیاد و سهم بخش خصوصی بسیار کم است و برخی از مدیران اعتقاد به تاخیر افتادن در امر خصوصی سازی اقتصاد دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره ارتباط اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال گفت: تولید و اشتغال در اقتصاد ایران بواسطه اینکه اقتصاد وابستگی شدیدی به نفت دارد، محور بحث قرار دارد. زیرا بازار جهانی افزایش قیمت نفت را به عنوان دورنما نمی پذیرد. اندیشمندان بازار انرژی اینگونه پیش بینی می کنند که با توجه به افزایش تولید نفت «شل اویل» در آمریکا و برخی دیگر از کشورها، همچنان که تاکنون هم افزایش داشته است، افزایش قیمت نفت نسبت به سال های قبل دیگر تکرار نمی شود.

وی بیان کرد: درآمد نفتی در اقتصاد ایران در تامین بودجه دولت تاثیر بسیار چشمگیر دارد از این رو مقام معظم رهبری برای نجات اقتصاد از این نارسایی و نقص کلی در سال های اخیر اصول اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. مساله اساسی اقتصاد مقاومتی این است که نگاهی به درون و نگاهی به برون داشته باشیم. یعنی با نگاه به درون تولید را فعال کنیم و هم به بیرون نگاهی داشته باشیم تا محصولات تولیدی مان را صادر کنیم. در نتیجه با توجه به اینکه بازار نفت دورنمایی ندارد، بتوانیم درآمدهای لازم را به دست بیاوریم.

آقانظری ادامه داد: تولید و اشتغال بازار سرمایه مناسب خود را می طلبد یعنی ما نیروی انسانی داریم که باید این نیرو دوره کارآموزی ببیند و مجهز به دانش برای فرآیند تولید کالا شود. ما نیروی انسانی را به صورت نیمه آماده در اختیار داریم و از سوی دیگر در بسیاری از زمینه های تولیدی، دارای مواد اولیه هستیم. در این میان فقط بازار سرمایه نیاز به ساماندهی مشکلات دارد.

اگر تولید و اشتغال در سطحی که ما لازم داریم با توجه به کاهش درآمدهای نفتی تامین نشود، با درنظر گرفتن مقررات داخلی می توان از سرمایه بیرون به خصوص سرمایه ایرانی های خارج از کشور هم استفاده کنیم

بانک درصد بسیاری از تامین بازار سرمایه را به عهده دارد

وی اظهار کرد: بانک درصد بسیاری از بازار سرمایه را به عهده دارد یعنی تامین سرمایه در سطح وسیعی بر دوش بانک ها سنگینی می کند و واقعیت این است که سیستم بانکی ما به کوتاه مدت می اندیشد. با مراجعه با سیستم بانک خصوصی و دولتی می بینیم که اگر تقاضای سرمایه کنیم برای کوتاه مدت به راحتی تسهیلات ارائه می دهند اما برای اهداف میان مدت و بلندمدت کمتر تسهیلات در اختیار افراد می گذارند. این مساله به خصوص در بانک های خصوصی بیشتر صدق می کند زیرا منافع شان در کوتاه مدت تامین می شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: سیستم بانکی درصد بالایی از سرمایه کشور را در اختیار دارد ضمن اینکه این سیستم به کوتاه مدت می اندیشد نه بلند مدت و میان مدت. بنابراین تولید نمی تواند در کوتاه مدت شکل بگیرد. کالا و خدمات در زمان کوتاه تولید نمی شوند بلکه زمان میان مدت و دراز مدت را لازم دارند. این وضعیت متناقض باید رفع شود. برای اینکه تولید و اشتغال به صورت مولد و واقعی شکل بگیرد باید بازار سرمایه متناسب با تولید و اشتغال شکل بگیرد و برای متناسب کردن باید سیستم بازار سرمایه تغییرات جدی را در خود ببیند. برای این کار باید در سیستم بانکی اصلاحات ایجاد شود و بازار سرمایه در بازار بورس مورد توجه اساسی قرار گیرد.

آقانظری اظهار کرد: باید رقابت در بازار سرمایه ایران ایجاد شود و در این راستا شفافیت بوجود آید و زمینه برای ارائه تسهیلات لازم در راستای تولید و اشتغال ایجاد گردد. البته این بدان معنا نیست که ما از سرمایه خارجی بی نیاز هستیم. اگر تولید و اشتغال در سطحی که ما لازم داریم با توجه به کاهش درآمدهای نفتی تامین نشود، با درنظر گرفتن مقررات داخلی می توان از سرمایه بیرون به خصوص سرمایه ایرانی های خارج از کشور هم استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: زمینه تولید اگر فراهم شود و بازار سرمایه شفاف باشد، بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور اشتیاق برای سرمایه گذاری پیدا می کنند زیرا آنها به دنبال تولید هستند.    

بخشی که ما از سیطره تصدی دولت در اقتصاد کاهش دادیم زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم نکرده است بلکه آن را به بخش عمومی واگذار کردیم

آقانظری با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصاد ایران وابستگی به درآمدهای نفتی است، گفت: یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور دولتی بودن آن است. سهم بخش دولتی در اقتصاد زیاد و سهم بخش خصوصی بسیار کم است و برخی از مدیران اعتقاد به تاخیر افتادن در امر خصوصی سازی اقتصاد دارند. واقعیت این است آن مقدار که باید خصوصی سازی  اقتصاد صورت نگرفته است و اقتصاد را از بخش دولتی جدا کرده و به بخش عمومی واگذار کرده ایم.

بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار نشده است

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  بیان کرد: بخشی که ما از سیطره تصدی دولت در اقتصاد کاهش دادیم زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم نکرده است بلکه آن را به بخش عمومی واگذار کردیم. شرکت های عمومی وابسته به دولت نیستند ولی عمومی هستند مانند شرکت هایی که زیرپوشش شهرداری اند. برخی از این شرکت های عمومی موفق و برخی دیگر ناموفق اند و یکی از مشکلات جدی اقتصاد ایران و عدم فراهم شدن زمینه برای سرمایه گذاری و اشتغال به این علت است که ما بخش دولتی را به بخش خصوصی واگذار نکردیم و زمینه عمومی شدن آن را فراهم کردیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش دولت در ایجاد اقتصاد مقاومتی گفت: دولت باید زمینه ها را فراهم کند. دولت نمی تواند دست به کار تصدی تولید و اشتغال در سطح وسیع بزند بلکه باید زمینه را فراهم بیاورد. دولت باید زمینه اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده و پرتوان را ایجاد کند. از جهت ایجاد مقررات در این راستا وظیفه اصلی به عهده مجلس است  اما دولت باید بازار سرمایه را به گونه ای روان کند که نیروهای بخش خصوصی که توانمند هستند در زمینه های مختلف شروع به کار کنند.

آقانظری اضافه کرد: در نتیجه اگر زمینه رشد نیروی انسانی تربیت شده فراهم شود و سرعت بیشتری در جهت ایجاد اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد، دانش به جای نفت منبع تولید ثروت می شود. باید دانش نیروی انسانی منبع تولید ثروت شود و برای این کار نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد. نقطه قوت کشور بعد از نفت نیروی انسانی است زیرا توان و استعدادهای آن بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: اکنون به این دلیل که بازار سرمایه در وضعیت خوبی قرار ندارد، شرکت های دانش بنیان هم در موقعیت مناسبی قرار ندارند. اکنون بازار سرمایه، فضای سرمایه گذاری و به کارگیری نیروی تحصیلکرده به تدریج در حال آماده سازی هستند زیرا تا کنون احساس نیاز در این زمینه نمی شد.

آقانظری در پایان سخنانش گفت: اکنون که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است به دنبال این هستنیم که چگونه باید تولید ملی را افزایش دهیم.  تنها راه این کار فراهم آوردن زمینه اشتغال نیروی انسانی با استعداد است تا در رشته ای که تحصیل کرده و تخصص دارند، به کار گرفته شوند و از دانش آنان تولید ثروت شود. این دانش می تواند نفت را تبدیل به چندصد کالا کرده و صادر شود.    


انتهای پیام/

کد خبر : 47447
تاريخ ثبت خبر : 16 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)