| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد

دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی ویژه تابستان 1395 به سردبیری محمدرضا رسولی از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از  روابط عمومی خانه کتاب، در این شماره مطالبی مانند «فراز و نشیب تالیف آثار تخصصی انسان شناسی» نوشته جلال الدین رفیع پور، «بررسی و نقد کتاب ما چگونه ما شدیم» نوشته اسماعیل قدیمی، «درسگفتارهای غلامحسین صدیقی» نوشته امیدعلی احمدی منتشر شده است.

سخن نخست این شماره از فصلنامه با موضوع «نشر زیرزمینی و مسئولیت اجتماعی ما» از سوی امید علی احمدی؛ استادیار جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده است که در بخشی از آن آمده است: «موضوع نشر زیرزمینی در ایران امروزه به مسئله ای جدی بدل شده است. این مسئله با توجه به آثاری که بر تولیدکنندگان کتاب باقی می گذارد، می تواند از وجوه مختلف، بررسی و خسارت های آن برآورد شود، اما مهمتر از پیامدهای آن علل و بستر اجتماعی رواج آن است که احتیاج به کاوش و اتخاذ تدبیر و سیاستگذاری فرهنگی دارد.

پس از انقلاب اسلامی با رواج کتاب‌های جلد سفید و فروش فله‌ای کتاب، کتاب به کالایی بی‌قیمت یا ارزان تبدیل شد که در شرایط انقلابی ایران بیشتر از حیث رواج آگاهی برای سیراب کردن جامعه‌ای تشنه که گمان داشت سال‌ها از سانسور متضرر شده است، دیده می‌شد، آن چنان که صاحبان اندیشه نیز مزد خود را در رواج اندیشه‌ها می‌دیدند. پس از آن با نظام یافتن امر نشر و تبدیل وزارت و فرهنگ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب کم کم بعد اقتصادی خود را بازیافت و ناشران متعددی مجوز گرفتند.»

20161108101611909_540_540_1_0

در بخش «نقد تالیف» مطالبی با عناوین «جریان اصلی رشته جامعه‌شناسی، اقتداری که همچنان برقرار است» نوشته نسرین پورهمرنگ، بررسی و نقد «کتاب ما چگونه ما شدیم» نوشته اسماعیل قدیمی، «کتاب‌سازی مردانه برای نقش‌های زنانه» نوشته عباس اسدی، بررسی و نقد کتاب «مشکله هویت ایرانیان امروز» نوشته بیژن زارع، «درس‌گفتارهای استاد غلامحسین صدیقی» نوشته امیدعلی احمدی، «زبان و مهاجرت؛ پیامدهای زبانی مهاجرت ایرانیان به آمریکا» نوشته علی حاتمی و «تحلیل اجتماعی در فضای کنش» به قلم زهرا حسن استاد علی آمده است.

در بخش «نقد ترجمه» نیز مقاله هایی با عناوین «علوم انسانی گستره شناخت‌ها» نوشته نیما اکبری، بررسی و نقد کتاب «جامعه‌شناسی از چه معضلی رنج می‌برد» نوشته مهدخت قربانی، «شهر خلاق نیاز جوامع امروزی و در حال گذار» نوشته سعیده محمدی و «قانون‌گرایی و دموکراسی مشورتی» نوشته حوریه حقیقی‌نیا منتشر شده است.

بخش یادداشت این شماره از فصلنامه با موضوع «خصومت قومی: بازار کار شکاف دارادنا بوناریچ  انجمن جامعه شناسی آمریکا به قلم دکتر پرویز اجلالی اختصاص دارد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «جوامع از لحاظ میزان تخاصم نژادی و قومی با هم متفاوت اند. در میان بغضی ملت ها مثل برزیل، مکزیک و هاوایی خصومت های قومی و نژادی نادرند، اما در بعضی جوامع دیگر مثل آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکا این نوع خصومت ها بسیار رایج است. صدها متغیر  توجیه گر این تفاوت ها هستند؛ از مذهب گروه های مسلط گرفته تا مهاجرت،تفاوت در رنگ پوست، وجود سنت قوم مداری و بسیار عوامل دیگر.  درباره این علل پژوهش های زیادی شده، اما هیچ نظریه پیشرفته ای برای تبیین این تفاوت ها ارائه نشده است… ».

دهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» ویژه تابستان ۱۳۹۵ با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب و مدیرعاملی مجید غلامی‌جلیسه به بهای ۱۰ هزار  تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 34219
تاريخ ثبت خبر : 18 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)