| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به زودی؛


دفتر «گزارش، تحلیل و ارزیابی نظریه‌های رشد اخلاقی» منتشر می‌شود

دفتر اول از پروژه «گزارش، تحلیل و ارزیابی نظریه‌های رشد اخلاقی»، به زودی چاپ و روانۀ بازار نشر می ‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر نخست از پروژه «گزارش، تحلیل و ارزیابی نظریه‌های رشد اخلاقی»، در دست انتشار است و به زودی از چاپ خارج می شود.

این اثر بیست ‌ودومین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و نیز پنجمین کتاب از آثار گروه تربیتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد کرد.

مدت زمان انجام این پروژه، چهار سال (سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) بوده و با نظارت حجت الاسلام مسعود آذربایجانی در ۳۰۷ صفحه و سه فصل به نگارش درآمده است؛ فصل نخست که به مروری بر مسائل عمده حوزه رشد اخلاقی و طیف‌‌شناسی نظریات مختلف اختصاص دارد و به قلم حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین دیبا به رشته تحریر درآمده است.

 فصل دوم که به آرای پیاژه در زمینه رشد اخلاقی پرداخته، به قلم حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن بوسلیکی نگاشته شده و فصل سوم که نظریه کلبرگ را بازمی‌نماید، به همت حسین مرادی سامان یافته است.

در بخش‌ سخنی با خوانندگانِ این کتاب آمده است: « تربیت نسل جدید و سازگارکردن آن‌ها با هنجارهای جامعه، از دیرباز مورد اهتمام جوامع بشری بوده است، اما تربیت این نسل، تنها به سازگارکردن آن‌ها با هنجارهای موجود (جامعه‌پذیری) محدود نیست؛ ارتقا و شکوفاسازی استعدادهای اخلاقی نیز بخشی از وظایف هر نسل در قبال نسل جدید است. تبعات کوتاهی و اهمال در این عرصه، در قالب نزاع‌ها و جنگ‌های بین‌المللی، تخریب محیط زیست، رواج بی‌عدالتی اجتماعی، بحران خانواده و … دامن نسل بعدی را خواهد گرفت… . مباحث رشد اخلاقی با وجود اهمیتی که در شکل‌دهی تربیت اخلاقی دارند، در مجامع علمی ایران مورد بی‌مهری واقع شده اند که  کمیاب‌بودن آثار فارسی متمرکز بر رشد اخلاقی، محصول همین کم‌توجهی است و حوزه و دانشگاه، در شکل‌گیری این خلأ دانشی به یک میزان سهم دارند و پرکردن این خلأ نیازمند یاری دوسویه این دو نهاد علمی کشور است…».

انتهای پیام/

کد خبر : 69360
تاريخ ثبت خبر : 19 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:21
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)