| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابوالفضل بهرام‌پور:


دست کشیدن از تعلقات مهم‌ترین مولفه حج ابراهیمی

ابوالفضل بهرام‌پور با تأکید بر اینکه باید با توجه به آموزه‌های دینی از سفر حج بهره برد بیان کرد: مهم‌ترین مولفه‌ای که برای حج ابراهیمی می‌توان برشمرد، بریدن و دست کشیدن از تمام تعلقاتی است که انسان را به دام می‌اندازد، چنانکه داستان حضرت ابراهیم(ع) نیز تداعی‌کننده مفهوم بریدن از تعلقات است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، قرآن کریم در کریمه ۲۷ سوره مبارکه حج از زبان حضرت ابراهیم مردم را سوی سفر معنوی و آسمانی فرا می‌خواند، جایی که می‌فرماید: «وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَ عَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ»، می‌توان از این آیه به‌خوبی پی به اهمیت سفر حج پی برد، جایی که خداوند همگان را از راه دور و نزدیک فرامی‌خواند. هر سال در ایام ماه با فضیلت ذی‌القعده شاهد این سفر معنوی هستیم که سیل عظیمی از مسلمانان با هر رنگ و ملیتی به سوی الله می‌شتابند و همه یکسان به ندای حق لبیک می‌گویند تا از صهبای حج مست شوند.

برای آشنایی بیشتر با این سیر و سفر معنوی با استاد ابوالفضل بهرام‌پور، مترجم و مفسر قرآن به گفت‌وگو پرداختیم، وی در ابتدا بیان کرد: در همه عبادات اعم از حج، نماز و … یک چیزی نهادینه شده و در واقع نسبت آن با خود عمل به منزله نخ تسبیح است، برای تسبیح که اگر این نخ باشد در واقع فقط چند مهره وجود دارد و ارزشی ندارد و آن چیز مهم عبودیت و بندگی و اظهار خضوع و فرمانبرداری در برابر خداوند است.

بهرام‌پور در ادامه افزود: مؤمن وقتی نماز می‌خواند از تمام زندگی حتی از حلال‌هایی که وجود دارد با گفتن تکبر دست می‌کشد و به نماز مشغول می‌شود، حال این نماز ممکن است نهایتا ۱۰ دقیقه به طول انجامد که در این مدت قطع و وصل صورت می‌گیرد، قطع از دنیا و اتصال به عالم آخرت و الله، اما اگر بخواهیم این مثال را در مورد حج بزنیم، باید بگوییم که این قطع و وصل در عمل عبادی حج چندین روز اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: از زمانی که حاجی در مسجد شجره تکبیر می‌گوید و این لباس مخصوص را می‌پوشد، یعنی به خداوند می‌گوید که تمام نواهی او را در نظر دارد که انجام ندهد، در آنجا حتی کلماتی که بوی انانیت می‌دهد نیز نباید به زبان آورد و حتی به آیینه نیز نباید نگاه کرد، چون باید انسان در حج خدا بین شود و در صورت نخست مجدد موجب خودبینی می‌شود. در آنجا حتی مجادله نیز نباید صورت گیرد.

مترجم و مفسر قرآن در ادامه بیان کرد: در این حال حاجیان باید تمام حواس خود را معطوف به خداوند کنند و از تمام چیز‌هایی که این حل وصل را از آن‌ها می‌گیرد جدا شوند، برای نمونه چیزی که امروزه بسیار موجب غفلت از یاد خدا شده است، وسایلی مانند موبایل است که استفاده بیش از حد آن چندان مناسب نیست، بنابراین حاجیان نیز باید در این سفر معنوی از این وسایل به درستی و به اندازه محدود استفاده کنند.

بهرام‌پور ضمن تبیین مهم‌ترین ویژگی حج ابراهیمی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های حج ابراهیمی این است که انسان باید از تمام تعلقاتی که او را به دام می‌اندازد تا توجهش نسبت به خداوند کم شود فاصله بگیرد، در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز این طور بود که انسان‌ها را قربانی می‌کردند، خدا نیز به ابراهیم(ع) این دستور را داد و ابراهیم(ع) نیز در کار خود جدی بود و در واقع از تعلق فرزندش اسماعیل(ع) دست کشید که در نهایت از این امتحان الهی نیز به سلامت بیرون آمد.

وی در ادامه افزود: عده‌ای هم البته در زمینه حج به ایجاد شبهه می‌پردازند و می‌گویند که نباید برای این سفر معنوی هزینه کرد و … که به آن‌ها می‌گویم اگر این طور باشد باید اعمال دیگر مانند زکات و نماز را نیز تعطیل کرد، طبق تفکر این افراد باید گفت چه لزومی دارد نماز بخوانیم؟ که یقینا صحیح نیست، اگر مردم به در دادن خمس و زکات درست عمل کنند طبیعتا مشکلات مالی جامعه نیز برطرف می‌شود.

بهرام‌پور با اشاره به اینکه افرادی که نتوانستند به حج مشرف شوند نیز می‌توانند از حظ این سفر معنوی استفاده کنند تصریح کرد: در روایت دارد که هر کسی که در حرم کعبه نماز بخواند به اندازه صد هزار برابر ثواب بیشتر به نمازی که در خانه خوانده به او داده می‌شود، اما ممکن است افرادی بخواهند این ثواب را درک کنند و از طرفی هم نتوانند به حج بروند که به آن‌ها می‌گویم به خداوند بگویند که دستشان نرسیده به حج آیند، اما درخواست کنند که این نمازی که در خانه یا مسجد می‌خوانند را نیز با نماز حاجیان حساب کند و از آن ثواب بهره‌مندشان کند.

وی در ادامه با تأکید بر این که باید مکه و مدینه را وارد کرد، افزود: در ادعیه این طور است که از خداوند می‌خواهیم هر سال حج را نصیب ما گرداند، اما بنده به حاجیان توصیه می‌کنم که از خدا بخواهند تا مکه و مدینه در قلب آن‌ها وارد شود و در همه جا و همه حال این معنویت با آن‌ها باشد و بتوانند اینگونه در زندگی خود تحول ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73381
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)