| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی تأکید کرد:


دستیابی به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت برای انقلاب امری حیاتی است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان کرد: دستیابی به الگو اسلامی ایرانی پیشرفت برای انقلاب اسلامی امری حیاتی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری نشست هم اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز دوم اردیبهشت‌ماه در نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی که حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است، ضمن تبریک ولادت امیرالمؤمنین(ع)، ابراز کرد: نشست هم اندیشی پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی طی دو روز در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بیان کرد: دستیابی به الگو اسلامی ایرانی پیشرفت برای انقلاب اسلامی امری حیاتی محسوب می‌شود، یعنی تدام انقلاب و تحقق رسالت الهی و تاریخی انقلاب جز با جاری ‌کردن احکام و ارزش‌های مترقی اسلام، جامعه و شکل‌گیری پیشرفت اسلامی ممکن نیست.

حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: حقیقتی که دائما باید به آن توجه داشت و سعی در غفلت زدایی از آن کنیم، امکان رسیدن به الگویی است که بتواند با الگوهای پیشرفت غربی رقابت کند.

وی تصریح کرد: نفس اینکه انقلاب اسلامی به شرایطی برسد که بتواند حرفی از لزوم الگو اسلامی ایرانی پیشرفت بزند، به این معناست که دستگاه اسلامی قابلیت ورود به این صحنه خطیر را دارد، اما نباید حضور در این عرصه را ساده پنداشت، بلکه باید دقت داشت که در این موضوع دارای یک سری بایدها و نبایدهای اخلاقی و شرعی هستیم.   

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر اینکه الگو ایرانی اسلامی پیشرفت یکی از عالی‌ترین جلوه‌های سیستم تعالیم اسلامی است، افزود: این سیستم تعالی اسلامی جز با کار همه جانبه و پیچیده اجتهادی محقق نمی شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قطعا اگر اجتهاد را در اسلام و تشیع، قوه محرکه در نظر بگیریم، این قوه محرکه باید نقش خود را در اینجا به صورت حداکثری انجام دهد.

وی اضافه کرد: برخی این تصور را دارند، که اگر خارج از فرایند اجتهاد، به یک چنین الگویی برسیم،  می‌توان این موضوع را ازحوزه‌ها و مسیر استباط جدا کرد؛ اما این تفکرغلطی بوده که آثار آن را در برخی محصولات تولید شده مشاهده می‌کنیم.  

دبیر علمی نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی یادآور شد: برخلاف کسانی که تصور می کنند الگو اسلامی ایرانی پیشرفت یعنی یک منشور یا دستور العمل ۵۰ صفحه ای که باید هرچه سریع‌تر تولید و ابلاغ شود، بنده این اعتقاد را دارم که الگو اسلامی ایرانی پیشرفت  یک جریان مواج، پر قدرت و بی رقیب بوده که همه جامعه و مدیریت بخش‌های مختلف مردمی رابا خود همراه می‌کند.  

حجت‌الاسلام دکتر غلامی با اشاره به الگو پیشرفت غربی، ابراز کرد: اتفاقی که در غرب رخ داد و ما هم‌اکنون محصول آن را در کشورهای مختلف اروپا، آسیا و آمریکا مشاهده می کنیم، جریان بزرگی است که به وجود آمده و عملا رقبا را به حاشیه رانده و مخالفان را منزوی کرده است.

این محقق و نویسنده کشورمان با بیان این نکته که در چند سال اخیر دو گروه عمده به دنبال به انحراف کشاندن الگو اسلامی ایرانی پیشرفت بوده اند، گفت: کسانی که بدون اعتقاد لازم به پیشرفت اسلامی، انفعال و وادادگی پنهان و یا آشکار در برابر غرب وارد دستگاه الگو شدند از این دسته اند و ایشان همان تفکر غربی و الگوهای غربی را با نام اسلام و انقلاب اسلامی بیان کردند.

دبیر علمی نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی یادآور شد: متاسفانه در چند سال اخیر با طرح‌هایی که ماهیت غربی داشتند اما با عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه می‌شدند، رو به رو بوده‌‌ایم.

حجت‌الاسلام غلامی به گروه دومی که در راستا به انحراف کشیدن الگوی اسلامی ایرانی تلاش می‌کند اشاره و ابراز کرد: این افراد، کسانی هستند که با دانش سطحی یا با نگاه‌های صرفا تبلیغاتی عملا ایده الگو و مباحث غنی و یکپارچه اسلامی را در یک بحث پیشرفت ذبح کردند و فضایی را به وجود آوردند تا افرادی که دانش این حوزه را دارند به سختی بتوانند در این فضا کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت، این بود که برخی تلاش کردند تا این موضوع در سطحی قرار بگیرد تا بعضی از علما کنار بکشند و ادامه دهنده این موضوع نباشند، اما به لطف الهی در کنار این دو گروه، گروه سومی نیز وجود داشته که نه تنها به انحراف کشیده نشده بلکه به سمت بی اثر کردن این حرکت رفته و با دانش و اعتقاد کافی در این راه ظرفیت‌های لازم برای حرکت در این مسیر را میسرکرده‌اند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه کارهای مناسبی در حوزه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت صورت گرفته است، گفت: اما همان‌طور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند نباید در این امر عجله داشته باشیم، قطعا نمی‌توان تنها در ۸ سال کار را تمام و ارائه کنیم، این اقدام یک نوع ساده کردن موضوع بوده، اما باید بدانیم که کار سختی ست و به زودی حاصل نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: قطعا به هر میزانی که کار جلوتر برود می‌تواند اثرات خود را در جامعه داشته باشد،اما این تصور نباید باشد که در شرایط فقدان الگو ایرانی اسلامی پیشرفت، این امر بی هدایت باقی بماند، بلکه هدایت‌های رهبری و امام خمینی(ره) در قالب‌های مختلف به ویژه سیاست‌های کلان قطعا کشور را در مسیر  پیشرفت قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: در طی ۱۰ سالی که مقام معظم رهبری موضوع الگو اسلامی ایرانی پیشرفت را در سمنان مطرح کردند، کارهای مناسبی صورت گرفته و مجموعه‌های انقلابی که وارد میدان شده اند، تنها به بحث الگوی اسلامی پیشرفت عمل نکردند بلکه علوم اسلامی و تمدن نوین نیز مطرح شده است.  

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: ما می توانیم با ایجاد مثلث علوم اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی هم افزایی در این سه عرصه به وجود بیاوریم.  

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه در بعضی از رشته‌ها حتی امکان نظرات کاربردی و نظریه پردازی وجود دارد، گفت: به هر مقداری که افراد وارد میدان عمل  شوند آن امر محقق می شود.

دبیر علمی نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم خارج از اتمسفر اسلامی به دنبال خلق الگوی اسلامی ـ ایرانی باشیم، اظهار کرد: تا زمانی که تمدن ما به پیشرفت نرسد، مسیر شکل گیری نوین اسلامی هموار نمی شود، زمانی که می گوییم در تمدن اسلامی موضوعیت و عینیت یافتگی پیشرفت اسلامی کاملا مشخص است، مقام عمل مسیر را برای تمدن نوین اسلامی باز نمی‌کند.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: از زمانی که رهبر معظم انقلاب بحث تمدن اسلامی را مطرح کردند، شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف کشور بوده‌ایم، ایشان آرمان بزرگ و تاریخی را در جهان اسلام احیا کرده و  پس از آن جهان اسلام و ایران به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کرد.  

وی با بیان اینکه موضوع الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت فوق مهم و حیاتی است، تصریح کرد: هیچ مجموعه‌ای نباید کنار بکشد، و بگوید دستگاه‌ها در این زمینه تلاش و اقداماتی را انجام می‌دهند، این تصور اشتباه بوده و باید همچنان با قوت کار خود را دنبال کنند.

حجت‌الاسلام غلامی یادآور شد: بسیاری از اشخاص به تنهایی در این حوزه تلاش می کنند، با مشکلاتی نیز روبه رو هستند، اما هیچ کس نباید کنار بکشد، هیچ منافاتی بین مجاری رسمی و حرکتهای مردمی که در این زمینه شکل گرفته است وجود ندارد اما باید نقش خود را در پشتیبانی و هدایت مشخص کنند زیرا منتظر نشستن و دست روی هم گذاشتن عقلانی نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی، اظهار کرد: هدف اصلی این نشست آشنایی مجموعه‌های غیردولتی فعال در این زمینه با یکدیگر و معارفه بین فعالان این عرصه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع این نشست تخصصی فرصتی برای نقد و بررسی اقدامات در این حوزه است، تلاش ما بر این بوده تا به سمت یک طراحی کلان حرکت کنیم، مانند پازل ۴۰ تکه کارها و اقدامات را در نظام و عقلانیت مشخصی تعریف کرده و توقع داشته باشم این حرکت بتواند دستاورد روشنی در این زمینه برای ما داشته باشد.

حجت‌الاسلام غلامی تاکید کرد: اینکه همه در یک سطح باید مبانی شان مشترک باشد صحیح نیست، بلکه باید اختلاف نظر داشته باشیم، تلاش می‌کنیم ابتدا به یک طرحی برسیم که مجموعه‌ها بتوانند کار را پیش برده و تعاملی نیز در این حوزه شکل بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در پایان سخنانش تاکید کرد: امید است در انتها این جلسه، جمع بندی به صورتی انجام پذیرد تا با برگزاری حداقل سالی یک بار، این هم اندیشی نقش گفتمان سازی داشته و تابلو و نمایشگاهی از کارهای انجام شده باشد تا بتوانیم به برنامه‌ای مناسب دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 20960
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:15
برچسب‌ها:,

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.